#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

رئیس اداره حفاظت محیط زیست طبس اظهار کرد: یک قلاده گربه شنی در پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس مشاهده شد.

مرتضی تقی زاده،  به رسانه‌های گروهی گفت: محمدرضا آزاد همیار افتخاری محیط زیست یک قلاده گربه شنی را به طور مستقیم در پناه گاه حیات و حش نایبندان طبس مشاهده و از آن عکسبرداری کرد.

وی افزود: گربه شنی یکی از هشت گربه سان وحشی ایران است که سازگاری منحصر به فردی با مناطق بیابانی به ویژه تپه زارهای ماسه‌ای دارد و از نظر جثه از گربه اهلی کوچک‌تر و کف دست و پای این گونه جانوری به دلیل رفت و آمد در شن با مو پوشانده شده است.

وی یادآور شد: پناه گاه حیات وحش نایبندان طبس یکی از بکرترین پناه گاه‌های حیات وحش کشور به شمار می‌رود و زیستگاه گونه‌های نادر جانوری و گیاهی است.

زیستگاه گربه شنی با  نام علمی Felis margarita، مناطق استپی و بیابانی است. این گربه خود را با مناطق فوق‌العاده خشک و تپه‌های شنی تطابق داده است. گربه شنی شب‌گرد است و روزها در یک سوراخ کم عمق استراحت می‌کند. جفت‌گیری در اواسط زمستان صورت می‌گیرد و احتمالاً دوبار در سال تولید مثل می‌کند. بعد از حدود ۶۳ روز دو تا چهار بچه کور می‌زاید. چشم‌های نوزادان بعد از دو هفته باز می‌شوند. گربه شنی یکی از جانوران کمیاب ایران است و به سختی می‌توان آن را مشاهده کرد. در خراسان جنوبی نیز به همت محیط بانان پر تلاش استان این گونه نادر، دیده شده است.