#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

 دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا در خراسان جنوبی گفت: تردد شبانه در شهرستان‌های زرد استان از ساعت ۲۲ تا چهار صبح ممنوع است و مشاغل گروه چهار در این مناطق همچنان اجازه فعالیت ندارند.

غلامرضا شریف‌زاده روز یکشنبه درباره اعمال محدودیت‌ها در شهرستان‌های زرد و آبی بیان کرد: محدودیت‌هایی که در مناطق زرد (متوسط خطر) اعمال خواهد شد، علاوه بر موارد یادشده شامل حضور دوسوم کارکنان در ادارات و یک سوم دورکاری است.

وی افزود: در مناطق آبی (کم خطر) مشاغل گروه چهار هم اجازه فعالیت دارند و منع تردد شبانه در شهرهای آبی با نظر فرمانداران متناسب با وضعیت آن شهرستان اعمال خواهد شد.

دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل ویروس کرونا با اشاره به آخرین وضعیت رنگ‌بندی شهرستان‌های استان گفت: در حال حاضر شهرستان‌های درمیان، سربیشه، خوسف و بشرویه در وضعیت آبی یا کم خطر قرار دارند و شهرستان‌های نهبندان، بیرجند، قاینات، زیرکوه، سرایان، فردوس و طبس در وضعیت زرد یا متوسط خطر هستند.

وی درباره آخرین تحلیل آماری بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اظهار داشت: میزان بروز تجمعی در سطح استان هزار و ۸۰۵ در صد هزار نفر جمعیت و شاخص کشوری هزار و ۶۰۸ در صد هزار نفر جمعیت است که از شاخص کشوری بالاتریم و نسبت مرگ و میر در استان ۴.۹ درصد است.

شریف‌زاده گفت: به لحاظ میزان بروز تجمعی از ابتدای شیوع اپیدمی کرونا تا امروز شهرستان طبس با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۳۷۱ در صد هزار نفر جمعیت در رتبه اول، شهرستان سرایان با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۱۴۵ رتبه دوم، شهرستان فردوس با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۱۳۶ رتبه سوم، شهرستان بشرویه با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۱۱۸ رتبه چهارم، شهرستان قاینات با میزان بروز تجمعی ۲ هزار و ۴۲ رتبه پنجم و شهرستان زیرکوه با میزان بروز تجمعی هزار و ۸۰۵ در رتبه ششم است.

وی افزود: شهرستان بیرجند با میزان بروز تجمعی هزار و ۷۵۹ رتبه هفتم، شهرستان خوسف با میزان بروز تجمعی هزار و ۲۸۰ رتبه هشتم، شهرستان درمیان با میزان بروز تجمعی هزار و ۲۴۷ رتبه نهم، شهرستان سربیشه با میزان بروز تجمعی هزار و ۲۳۷ رتبه دهم و شهرستان نهبندان با میزان بروز تجمعی هزار و ۱۷۸ در رتبه یازدهم قرار دارد.

وی گفت: با توجه به میزان بروز تجمعی در کل کشور که عدد هزار و ۶۰۸ است، میزان بروز تجمعی هفت شهرستان استان خراسان جنوبی از شاخص کشوری بالاتر و در چهار شهرستان خوسف، درمیان، سربیشه و نهبندان میزان بروز تجمعی از شاخص کشوری پایین‌تر است.

براساس مصوبه‌ای که از سوی ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به استان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ شد، با توجه به رنگی که وضعیت شیوع کرونا در شهرهای مختلف را نشان می‌دهد، برای فعالیت چهار گروه شغلی تصمیم‌گیری می‌شود.

مشاغل به چهار گروه تقسیم شده‌اند و براساس وضعیت شهرها به فعالیت خود ادامه می‌دهند برای مثال در شرایط سفید و قبل از آن آبی هر چهار گروه فعالیت دارند و در شرایط زرد، گروه شغلی چهار از فعالیت منع شده است.

همچنین در شرایط نارنجی (پرخطر) گروه سه و چهار مجاز به فعالیت نیستند و در شرایط قرمز (خیلی پرخطر) فقط گروه شغلی یک (مشاغل ضروری) می‌تواند فعالیت کند.

فهرست گروه شغلی چهار شامل همایش‌ها، برگزاری مراسم اجتماعی، فرهنگی و مذهبی، مدارس شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی مربوط به ورزش‌های پربرخورد، کافه‌ها، چایخانه‌ها و قهوه‌خانه‌ها با عرضه مواد دخانی، باغ‌وحش‌ها، شهربازی‌ها و مراکز تفریحی آبی اعلام شده که فعالیت آنها در شهرستان‌های زرد خراسان جنوبی ممنوع است.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

این استان که در آبان ماه هفت شهرستان قرمز (خیلی پرخطر) داشت اکنون از نظر کنترل ویروس کرونا در وضعیت شکننده قرار دارد.