مدتی است که کمبود برخی از دارو‌ها در خراسان جنوبی علاوه بر رنج بیماری موجب سرگردانی بیماران شده است.

اوایل آبان خبر ورود اولین محموله دارویی به کشور منتشر شد حالا خبرنگارما برای بررسی وضعیت توزیع دارو‌ها سری به چند داروخانه سطح شهر زده است.

یکی از شهروندان بیرجندی گفت: دو سه روزی می‌شود که برای یافتن یک قلم دارو از این داروخانه به آن داروخانه می‌روم.

او افزود: برای پایین آوردن تب بچه ام مجبور بودم شبانه به دنبال دارو بگردم، اما اثری از دارو در داروخانه‌های سطح شهر نبود که در نهایت مجبور شدم از دارو‌های خانگی استفاده کنم.

متصدی داروخانه‌ها هم درباره وضعیت توزیع دارو گفتند: توزیع دارو‌ها بیشتر شده است، اما باز هم به نسبت قبل قطره چکانی توزیع می‌شود و همچنان کمبود برخی از دارو‌ها دردی برای بیماران است.

توزیع آنتی بیوتیک‌ها به نسبت اوایل شروع پیک آنفلوآنزا که یک ماه قبل بود، بهتر شده است.

در این بین مردم از کمبود داروهای دیگری هم گله داشتند؛ یکی از شهروندان گفت: داروی انسولین که مصرف روزانه ام هست در تمام شهر پیدا نکردم، همچنین کمبود در دارو‌هایی مانند چربی و فشارخون هم به چشم می‌آید.

توزیع دارو به نسبت اوایل آبان بهتر شده، اما باید به حدی برسد که دیگر بیماران دغدغه تهیه دارو را نداشته باشند.

کیانی معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: در ماه گذشته در خصوص تامین داروی آنتی بیوتیک نظارت و پیگیری در سطح سازمان غذا و دارو انجام شد که نشان می‌دهد توزیع چندین برابر شده است.

او افزود: همچنین بیماری آنفلوآنزا رو به کاهش است و در نتیجه این مشکلات برای بیماران کمتر شده و در حال حاظر می‌توان با نسخه پزشک دارو تهیه کرد.

کیانی اظهار کرد: در خصوص تامین دارویی مانند انسولین‌ها باید برنامه ریزی شده عمل شود.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور