اداره کل هواشناسی خراسان جنوبی درباره کاهش محسوس دمای هوا از امروز (جمعه) و وقوع یخبندان شبانه در این استان هشدار داد.

 در این هشدار سطح نارنجی (آمادگی) آمده است که با نفوذ تدریجی و استقرار سامانه پرفشار جوی در سطح زمین از امروز ۱۶ مهر ماه، کاهش محسوس و قابل ملاحظه دما (۵ تا ۱۰ درجه سلسیوس) و در برخی مناطق به‌ویژه شهرستان‌های سربیشه، قاینات، درمیان و زیرکوه و احتمالا مناطق مرتفع و کوهستانی بیرجند، خوسف، سرایان و فردوس، یخبندان شبانه پیش‌بینی می‌شود.

روند کاهشی دمای هوا که از امروز در استان خراسان جنوبی آغاز می‌شود، تا اواسط هفته آینده ادامه دارد به طوری که وقوع کمینه دمای صفر درجه سلسیوس و کمتر از آن در مناطق سردسیر به‌ویژه شهرستان‌های سربیشه، قاینات، زیرکوه و درمیان قابل پیش‌بینی است.

بر این اساس به فعالان بخش کشاورزی، کشاورزان، دامداران و گلخانه‌داران توصیه می‌شود تمهیدات و اقدامات لازم برای کاهش خسارت ناشی از سرما و یخبندان را در نظر داشته باشند و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی نظیر زرشک و گیاهان دارویی، ذرت، پنبه و چغندر قند وجود دارد.

جمع‌آوری محصولات قابل برداشت و انتقال آن به مکان‌های سرپوشیده، کنترل سامانه‌های سرمایشی برای سالن‌های پرورشی از قبیل مرغداری‌ها، گلخانه‌ها و دامداری‌ها، آبیاری باغات و مزارع در محدوده دوره سرما، تسریع در برداشت محصولات تا حد امکان، تخلیه آب سامانه‌های آبیاری تحت فشار و سم‌پاش‌ها برای جلوگیری از یخ‌زدگی و پوشاندن نهال‌های جوان و آسیب‌پذیر از توصیه‌های هواشناسی در این مدت است.

همچنین مطابق با الگوی نقشه‌های پیش‌یابی هواشناختی، تا اوایل هفته آینده وزش باد در برخی نقاط استان گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.