معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی گفت: کاهش قاچاق کالا نیازمند اطلاع‌رسانی در حوزه‌های مختلف است چه بسا کشفیاتی که بر اساس بی‌اطلاعی فرد از قوانین صورت می‌گیرد.

حجت‌الاسلام یدالله وحدانی نیا روز یکشنبه در نشست کارگروه پیشگیری از قاچاق کالا و ارز خراسان جنوبی افزود: برخی از کشفیات در حوزه‌های کشاورزی و دامی بر اثر بی‌اطلاعی فرد مذکور از قوانین است.

وی ادامه داد: برای مثال اگر دامداران از نحوه و مقررات پلاک‌کوبی قبل از هرگونه جابه‌جایی به خوبی اطلاع داشته باشند از آنجایی که حمل هرگونه دام بدون پلاک‌کوبی قاچاق محسوب می‌شود می‌توان تعداد این گونه از کشفیات را کاهش داد.

وی با بیان اینکه دستگاه‌های نظارتی بیوتروریسم غذایی را جدی بگیرند تاکید کرد: به عنوان پیشنهاد باید ترتیبی اتخاذ شود که بر عرضه مواد غذایی همچون دارو از مبدا تا متقاضی کاملا نظارت صورت گیرد.

وحدانی نیا تصریح کرد: ضابطان عام و خاص دستگاه‌های نظارتی ضمن توجه به جلوگیری و پیشگیری از هرگونه قاچاق اگر با هرموضوع و خلعی در کارشان برخورد کردند موارد به معاونت پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی اعلام شود.

وی با بیان اینکه کاهش و جلوگیری از قاچاق کالا و ارز همواره مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است افزود: سامانه‌های الکترونیکی ظرفیتی بی‌نظیر برای تحقق این مهم است که باید از آن به خوبی بهره‌ برد.

معاون پیشگیری دادگستری خراسان جنوبی بیان کرد: دستگاه‌های نظارتی استان طبق دستورالعمل‌های استفاده از سامانه‌های الکترونیکی عمل می‌کنند که امیدواریم با توجه به نظارت بیش از پیش بتوانیم کارنامه درخشانی در این زمینه داشته باشیم.

وی یادآور شد: ثبت شناسه کالا در سامانه‌های نظارتی دستگاه‌ها جلوی بسیاری از تخلف‌ها را در این زمینه خواهد گرفت.

وحدانی نیا ادامه داد: با توجه به اینکه جزو استان‌های مرزی کشور هستیم اما مشکلات در حوزه قاچاق از سایر استان‌ها کمتر است که نشان دهنده نظارت دقیق دستگاه‌های نظارتی است.

خراسان جنوبی دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان و دارای چهار پایانه مرزی است که در حال حاضر بازارچه مرز ماهیرد فعال است.