#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

معاون تربیت بدنی و بهداشت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان به عنوان عامل خطر و زمینه‌ساز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و مشکلات قلبی، عروقی است و این وضعیت به مرز هشدار رسیده است.

مهدی گلدانی مقدم  کرد: ۲۲ درصد دانش‌آموزان خراسان جنوبی قبل از شیوع کرونا مبتلا به چاقی بودند که با خانه نشینی در دوران کرونا افزایش یافته است؛ لذا در سال تحصیلی اجرای طرح کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان پایه اول تا دوازدهم را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه غربالگری و سنجش اولیه انجام شده و اطلاعات لازم به دانش‌آموزان و اولیای آنان داده شده است، افزود: سامانه‌ای در این خصوص طراحی شده که راهنمایی‌های مختلف را انجام داده و اطلاعات حرکتی و تغذیه‌ای به دانش‌آموزان داده می‌شود.

معاون تربیت بدنی و بهداشت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به تعامل مربیان تربیت بدنی و مشاوران تغذیه با دانش‌آموزان، تصریح کرد: به واسطه تعطیلی مدارس، ارتباط بین مراقبان سلامت و تربیت بدنی با دانش‌آموزان قطع نشده و این مربیان در شبکه شاد مشاوره می‌دهند.

گلدانی مقدم با اشاره به اینکه امید داریم که اگر خانواده‌ها حمایت کنند، دانش‌آموزان به فعالیت بدنی ترغیب شوند، ادامه داد: ارائه فیلم‌های مختلف و ارائه محتوای عملی و تئوری در فضای مجازی و دادن اطلاعات در مورد مصرف غذاها و پرهیز از مصرف تنقلات برای دانش‌آموزان از فعالیت‌های مربیان تربیت بدنی است.

وی با بیان اینکه برای تمام دروس در سطح ملی و استانی محتوای الکترونیکی تولید شده و درس تربیت بدنی نیز از این قاعده مستثنی نیست، ادامه داد:  این محتواهای الکترونیکی با هدف ارتقاء و ابقای اهداف والای درس تربیت بدنی تولید شده تا الگو و مسیر راهی برای معلمین تربیت بدنی در مدرسه و خانه پویا باشد.

معاون تربیت بدنی و بهداشت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به اینکه گاهی نگرش اولیا نسبت به این درس مثبت نیست در حالی که باید اکنون با توجه به شرایط قرنطینه، ورزش در خانه را تقویت کنیم، افزود: این طرح بعد از دوره کرونا می‌تواند طرح خوبی باشد چراکه در آموزش حضوری، اطلاعات دقیق‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه امسال هدف‌گذاری وزارت برای کاهش وزن ۳ درصد دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی است، تصریح کرد: در ثبت اولیه اطلاعات دانش‌آموزان، جزء استان‌های خوب هستیم چراکه قد و وزن ۹۱.۲ درصد دانش‌آموزان در سامانه سناد ثبت شده است.

معاون تربیت بدنی و بهداشت اداره کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه یکی از مشکلات این است که از این طریق، ۱۰۰ درصد دانش‌آموزان سنجش نمی‌شوند، اما با این حال وضعیت استان مطلوب است، افزود: اکنون ۱۱۰۰ مدرسه زیر ۵۰ دانش‌آموز در مناطقی از استان داریم که دسترسی به اینترنت نداشته و ثبت اطلاعات آنان سخت است.

گلدانی مقدم با اشاره به اینکه همکاری اولیا در این طرح مهم است، یادآور شد: آمارهای مختلف نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان به عنوان عامل خطر و زمینه ساز بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و مشکلات قلبی، عروقی است و این وضعیت به مرز هشدار رسیده است که این طرح کمکی برای عدم بروز این بیماری‌هاست.