سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: از محل اعتبارات متمم سفر رئیس جمهور به استان ۲۵ میلیارد تومان برای ساختمان جدید دانشگاه فرهنگیان استان اختصاص یافت.

 حجت‌الاسلام جواد اکبری‌مطلق روز دوشنبه در نشست خبری افزود: علاوه بر این هفت میلیارد تومان اعتبار از محل دانشگاه فرهنگیان و ۱۷ میلیارد تومان نیز از قبل برای این دانشگاه اختصاص یافته است.

وی اظهار داشت: مرکز جامع خواهران و برادران در زمینی به مساحت ۱۰ هکتار احداث می‌شود که تاکنون فونداسیون و اسکلت‌بندی پروژه انجام شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: زمین این مجموعه در یکی از نقاط خوب بیرجند واگذار شده است اما در زمینه صدر پروانه ساختمانی، تغییر کاربری زمین و مسائلی از این قبیل دچار مشکل هستیم و نیاز به همراهی و همکاری دستگاه‌های اجرایی داریم.

وی با بیان اینکه بگونه‌ای متولی دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش است، تصریح کرد: به همین دلیل درخواست داریم مزایایی از قبیل معافیت‌های صدور مجوز که برای احداث کلاس درس و محیط‌های آموزشی لحاظ می‌شود برای این مجموعه نیز اعمال شود.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق کمبود فضای خوابگاهی، فضای آموزشی و نیروی انسانی را از جمله مهمترین مشکلات دانشگاه فرهنگیان در استان دانست و عنوان کرد: اگر ساختمان دانشگاه فرهنگیان احداث و مورد استفاده قرار بگیرد مشکل کمبود فضا در استان برطرف خواهد شد.

وی تاکید کرد: نوع نگاه آموزشی در استان و شهر فرهنگی مانند خراسان جنوبی باید بگونه‌ای باشد که این مشکلات حل و فصل شود.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان یک دانشگاه ماموریت‌گرا و حاکمیتی است، افزود: این دانشگاه افرادی را پرورش می‌دهد که مشخص است معلم می‌شوند.

وی یادآور شد: نگاه به این دانشگاه باید نگاه ویژه‌ای باشد چراکه قرار است دانشجویان، دانش‌آموزان را پرورش دهند که در جامعه نقش ایفا کنند.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان به شدت با کمبود نیروی انسانی مواجه است، بیان کرد: اعضای هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان ۲۱ نفر و بسیار کم هستند یعنی برای هر ۱۱۰ دانشجو یک عضو هیئت علمی داریم.

وی افزود: در خراسان جنوبی حدود ۲ هزار و ۳۰۰ دانشجو در دانشگاه فرهنگیان و ۷۰ نیروی اداری داریم.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی گفت: وزارت آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروی هیئت علمیِ دانشگاه فرهنگیان قرار است معلم‌هایی که مدرک دکتری دارند تحت عنوان دکتر معلم جذب کند که در این زمینه هزار و ۲۰۰ عضو هیئت علمی به دانشگاه‌ها تزریق می‌شود.

وی اظهار داشت: آموزش و پرورش در خراسان جنوبی علیرغم اینکه با کمبود نیرو مواجه است اما برای همکاری با دانشگاه فرهنگیان خیلی تلاش می‌کنند.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق بیان کرد: آموزش و پرورش استان برای جبران کمبود نیرو قرار است ۲۳ نیرو به دانشگاه فرهنگیان استان مامور کند که این افراد شامل طرح رتبه‌بندی معلمان شده و بعد از یکسال امکان انتقال نیز برای آنها فراهم است.

وی با اشاره به کمبود شدید فضای خوابگاهی و آموزشی در دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: امسال ظرفیت پذیرش دانشجو در دانشگاه فرهنگیان دو برابر افزایش داشته و برای اول مهر پذیرش ۸۳۰ دانشجو معلم اعلام شده است.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی ادامه داد: طبق توافقی که با دانشگاه آزاد اسلامی داشته‌ایم، این دانشگاه قول اسکان ۴۵۰ دانشجو معلم برای رفع مشکل خوابگاه را به ما داده است.

وی بیان کرد: در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی به شدت به فضای خوابگاهی به عنوان اولویت اول نیاز داریم و بعد نیازمند فضای آموزشی هستیم.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق بیان کرد: برای جبران کمبود فضای آموزشی نیز دانشگاه آزاد قول در اختیار قرار دادن ۳۰ کلاس درس را هم به ما داده است.

وی ظرفیت پذیرش دانشجو در خراسان جنوبی را پنج هزار نفر اعلام کرد و گفت: در مرکز استان برای فضای آموزشی مشکل داریم که اگر تعداد دانشجوها زیاد باشد و در شهرستان توزیع شود در شهرستان‌ها مشکلی وجود ندارد.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه معلمان امروز باید چند بعدی فعالیت داشته باشند، افزود: با توجه به آشنایی دانش‌آموزان با فضای مجازی و تلفن همراه هوشمند معلم نیز باید با این تکنولوژی آشنا باشد امور امدادی، دینی و زیبانویسی از دیگر مسائلی است که نیاز است یک معلم با آن آشنا باشد.

وی از راه‌اندازی خانه خلاق در دانشگاه فرهنگیان خبر داد و گفت: در این خانه خلاق هر کدام از دانشجویان در زمینه نقاشی، فنی، رایانه و هر زمینه‌ای مهارت دارند می‌توان از ظرفیت آنها استفاده کرد زیرا در دانشگاه فرهنگیان معتقد هستیم حرکت باید تقاضا محوری باشد.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق به وجود هشت کد رشته در دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی اشاره کرد و افزود: ممکن است با توجه به نیاز آموزش و پرورش رشته‌ها تغییر،کم یا زیاد شود.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی افزود: امسال بیش از ۹۰ درصد ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان، آموزش ابتدایی هستند.

وی اظهار داشت: با توجه به تهاجمات دشمن در مسائل فرهنگی، پیگیر بیان و ارائه آموزش مباحث خودباوری در مقابل خودباختگی برای دانشجو معلم‌ها هستیم.

وی از پیگیری و رایزنی با نهاد علمی پژوهشی رییس جمهوری در مباحث علمی، اختراعات و آموزشی خبر داد و افزود: ارتباط مدرسه با مسجد از دیگر مباحث مورد توجه و پیگیری است که از جمله آن برگزاری کلاس‌های تقویتی جهادی در مساجد است.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق به وجود هفت پدر علم از خراسان جنوبی اشاره و بیان کرد: از دیگر برنامه‌های ما آشنایی دانشجو معلمان با بزرگان استان خراسان جنوبی است.

وی اظهار داشت: برای تدریس در دانشگاه فرهنگیان بیشتر از افرادی که تجربه آموزش در آموزش و پرورش را دارند استفاده خواهد شد.

سرپرست مدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان خراسان جنوبی با اشاره به اینکه برای آموزش دانشجو معلمان دو روش حضوری و مجازی را خواهیم داشت، گفت: امسال از ۲۷ شهریور کلاس‌های درس دانشگاه فرهنگیان آغاز خواهد شد.

وی بیان کرد: برای اینکه از ظرفیت نیروها در دانشگاه فرهنگیان به‌خوبی استفاده شود، مسئولیت‌ها بین نیروها چرخشی خواهد بود.

حجت‌الاسلام اکبری‌مطلق با بیان اینکه در آغاز سال تحصیلی جدید برای ۹۰۰ نفر خوابگاه نداریم، تصریح کرد: برای تامین خوابگاه ۴۵۰ نفر با دانشگاه آزاد تفاهم داریم اما برای ۴۵۰ نفر دیگر فضای خوابگاهی نیست که این برای خراسان جنوبی بحران است.