دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان‌جنوبی با بیان اینکه در زمینه اراضی پادگان ۰۴ مردم، اعضای شورای شهر و شهرداری و ارتش توقعاتی دارند که باید مدنظر قرار گیرد، گفت: مشکل اراضی پادگان بیرجند درون استانی حل شود.

حجت‌الاسلام علی نسائی زهان، امروز یکشنبه ۱۰ اسفند در جلسه بررسی وضعیت اراضی پادگان ارتش اظهار کرد: در سال‌های ۸۲ تا ۸۳ تصمیم گرفته شد که پادگان به خارج از شهر منتقل شود که این اتفاق رخ داد، اما مردم می‌گویند اگر پادگان از شهر خارج شده چرا هنوز شاهد سیم خاردارها و دیوارهای اطراف پادگان هستیم.

وی افزود: در زمینه اراضی پادگان ۰۴ مردم، اعضای شورای شهر و شهرداری و ارتش توقعاتی دارند که باید مدنظر قرار گیرد.

دادستان عمومی و انقلاب بیرجند خاطرنشان کرد: از طرفی ارتش بنا بر یک خواست منطقی درخواست ساخت و ساز خانه‌های سازمانی برای خانواده‌های ارتشیان عزیز مستقر در مرز را دارد و از طرف دیگر نیز شهرداری معتقد است این ساخت و سازها بر اساس ضوابط شهری باشد.

نسائی اظهار کرد: مشکل اراضی پادگان بیرجند باید در داخل استان حل شود و در این زمینه فصل‌الخطاب قانون و مقررات است.

وی ادامه داد: تغییرکاربری‌ها باید در کمیسیون اصل پنج صورت گیرد، برای حل مشکل اراضی پادگان باید با قید فوریت کمیسیون اصل پنج برگزار شود و هر چه تصمیم کمیسیون بود، همه تبعیت کنند.

نسائی تصریح کرد: اگر امروز نسبت به حل مشکل اراضی پادگان بیرجند سهل‌انگاری کنیم، آیندگان، ما را نسبت به یک ترک فعل قانونی مواخذه خواهند کرد، چنانچه ما امروز مدیران سال‌های قبل را نسبت به حل نکردن این موضوع مورد انتقاد قرار می‌دهیم.

ابراهیم تقی زاده، رئیس شورای شهر بیرجند نیز با بیان اینکه ساخت و ساز در اراضی پادگان با مجوزهای قانونی صورت گیرد، اظهار کرد: بر اساس تفاهمات آن دسته از اراضی و تأسیسات موجود که در محدوده خدمات شهر قرار داشته و مورد نیاز نیروهای مسلح و وزارت دفاع باشد (با کاربری غیر نظامی)، به ما داده شده و برای آن نیز مبالغی پرداخت کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در مورد ساخت و سازهای ارتش در محدوده اراضی پادگان باید به دستورالعمل‌ها و قوانین مراجعه کنیم، حتی اگر ساخت و سازها در محدوده اراضی متعلق به ارتش باشد، قانون به هیچ نهادی اجازه نداده بدون اخذ پروانه ساختمانی اقدام به ساخت و ساز کند.

رئیس شورای شهر بیرجند اظهار کرد: در مناطقی که روی گسل است ساخت و ساز شرایطی نیز دارد، از سویی دیگر کاربری زمین‌ها اگر نظامی است باید به کاربری مسکونی تغییر پیدا کرده و بعد با أخذ پروانه ساخت و ساز و بر اساس ضوابط شهری اقدام شود.

امیرسرتیپ دوم محمود محمودی، ارشد نظامی آجا در خراسان جنوبی نیز در این جلسه بیان کرد: در سال ۸۴ بر اساس یک تفاهم و قرارداد بین وزیر مسکن و شهرسازی سابق، وزیر دفاع، وزیر کشور و فرمانده کل ارتش قرار شد زمین‌های پادگان بیرجند به راه و شهرسازی واگذار و پادگان بیرجند از داخل شهر منتقل شود.

وی یادآور شد: اکنون ساخت و ساز در حد خاک برداری است و برای تصمیم‌گیری منتظر اظهار نظر کمیسیون اصل پنج هستیم.