معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: توسعه فضاهای رفاهی و تفریحی در خراسان جنوبی به‌ ویژه شهر بیرجند به‌ عنوان مرکز استان ضروری است.

 علیرضا عباس‌زاده در نشست بررسی و ساماندهی ورودی منطقه گردشگری “بند دره” بیرجند افزود: با توجه به گرمای هوا استقبال مردم از منطقه گردشگری بیرجند بسیار زیاد است و باید این منطقه ساماندهی شود.

وی تصریح کرد: انتظار ما از دستگاه‌های اجرایی این است که با مدیریت و تعامل بیشتر ورودی بند دره ساماندهی شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی گفت: رفع مشکلات موجود و توسعه خدمات و فضاهای رفاهی تفرجگاه بند دره به کار کارشناسی نیاز دارد و باید کانکس‌ها و دستفروش‌ها با دادن مهلت مشخص و با توجه به مشکلات حقوقی، اجتماعی و بهداشتی ساماندهی شوند.

در این نشست با حضور مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان جنوبی، فرماندار و شهردار بیرجند، جمعی از مسئولان و کارشناسان بعد از ارائه نظرها و پیشنهادهای حاضرین مقرر شد در جلسه‌ دیگری با بررسی دقیق نقشه‌های منطقه گردشگری در مورد ساماندهی ورودی بند دره تعیین تکلیف و به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شود.

عملیات اجرایی طرح بهسازی و تامین زیرساخت‌های منطقه نمونه گردشگری “بند دره” بیرجند ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۸ با حضور مسوولان استان در این منطقه آغاز شد. این طرح با تقسیم کار بین دستگاه‌های اجرایی مربوطه اجرایی شد تا با تکمیل زیرساخت‌های لازم، شرایط برای سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در این مجموعه تفرجگاهی مرکز استان فراهم شود.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی اردیبهشت پارسال گفت: با تاکید استاندار و با توجه به مصوبه سفر رئیس جمهور، منطقه بند دره بیرجند باید ارتقا یابد.

عباس‌زاده افزود: با توجه به ظرفیت‌های بالای بند دره، این منطقه گردشگری باید به عنوان تفرجگاهی ممتاز مورد توجه قرار گیرد تا مردم و گردشگران بتوانند از آن بهره ببرند.

بند دره در پنج کیلومتری انتهای خیابان مدرس بیرجند در میان رشته کوه باقران قرار گرفته و به علت آنکه آب بند از دره بالا و پایین عبور می‌کند به این نام شهرت یافته است.

کوهستانی بودن منطقه موجب شده که این بند یا سد تاریخی همواره مورد استقبال کوهنوردان قرار گیرد و چشمه آبی که از دل کوه می‌جوشد نیز توجه گردشگران و مردم منطقه را به خود جلب کرده است.

بند دره از جمله نقاط گردشگری استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند محسوب می‌شود.

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور