مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان از پایان مرمت آب انبار حاج حسن سرایان با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر سرایان خبرداد و گفت: سرایان شهر آب انبارهای کهن و تاریخی است که استفاده مناسب از آب از سنت های دیرینه مردم این منطقه بوده و مراسم آب گیری آب انبارها در سرایان که با شماره ۱۳۱۵در فهرست میراث معنوی کشور نیز به ثبت رسیده  از جذابیت خاصی برخوردار است و نمونه بارز مشارکت عمومی در انجام کارهای عام المنفعه می باشد.

به ‌گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان جنوبی، محمد عرب ضمن تقدیر و تشکر از شهردار سرایان گفت: مرمت آب انبار حاج حسن که در محدوده تاریخی شهر قرار گرفته با همکاری شهرداری ازاواخر اسفند ماه سال ۹۶ آغاز شد و در مدت یک ماه : محوطه سازی اطراف بنا و فاصله بین سردر ورودی و مخزن شامل خاکبرداری اطراف بنا ، زیرسازی و سنگ فرش اطراف بنا و آجر فرش دور تا دور مخزن و مسیر راهرو آب انبار و پیش بینی فضای سبز و ساخت سکوهای استراحت و همچنین احیاء هورانه  از جمله اقدامات مرمتی صورت گرفته در این بنای تاریخی بوده است.

او بیان داشت: این بنا در حاشیه خیابان امام خمینی (ره) شهر قرار گرفته و در وضعیت موجود شامل: سردر ورودی، پلکان ارتباطی از سردر به پاشیر، پاشیر، مخزن و پوشش مخزن است. بعلت تعریض خیابان امام خمینی (ره) سردر اصلی بنا تخریب شده و با تغییر مسیر ال شکل پلکان به سمت جنوب بنا ، سردر ورودی جدیدی برای بنا احداث گردیده است.

به گفته عرب: بنای تاریخی آب انبار حاج حسن هنوز فعال می باشد و با توجه به قرارگیری در حاشیه خیابان اصلی شهر بسیار مورد توجه و استفاده می باشد و محوطه سازی بنا از ملزومات بنا بود که تاثیر زیادی در زیبایی منظر شهری نیز داشته است. 

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله