رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: بانک اطلاعاتی در فدراسیون راه‌اندازی شده و اکنون ۱۶ هزار ورزشکار رتبه‌بندی شده در کشور داریم که شروع شناسنامه‌دار شدن خانواده ورزش زورخانه‌ای است.

مجتبی جوهری روز دوشنبه در نشست مجمع عمومی سالیانه هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی افزود: هدف از شناسنامه‌دار کردن ورزشکاران ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی، شناسایی بزرگان و نخبگان این ورزش است تا به جامعه معرفی شوند.

وی اظهار داشت: مرشدی که سال‌ها برای ورزش زورخانه‌ای کشور زحمت کشیده نباید فراموش شود و با ثبت‌نام در بانک اطلاعاتی رتبه‌بندی ورزشکاران، نامش برای معرفی به آیندگان ثبت می‌شود.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بیان کرد: در فدراسیون تلاش ما بر این است که ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی به سنت گذشته خود بازگشته تا پرورش دهنده پهلوان واقعی در کشور باشد.

وی افزود: در کنار فعالیت‌های ورزشی به فعالیت‌های فرهنگی و حضور در حوزه اجتماعی توجه ویژه داریم و هر ماه مناسبت‌ها را اعلام کرده و هیات‌های ورزشی در استان‌ها هم گزارش خود را درخصوص فعالیت‌های فرهنگی اعلام می‌کنند.

وی اظهار داشت: فعالیت های فرهنگی هیات خراسان جنوبی رضایت‌بخش بوده و همین امر، دلیل غنی شدن این ورزش در استان است.

جوهری گفت: در این ورزش هرچه سن بالاتر رفته ارزش آن پیشکسوت بیشتر می‌شود  و ما هم هر سال بیش از ۲۰۰ نفر از این پیشکسوتان را در مشهد گردآوری کرده و یک فضای معنوی فراهم می‌شود و در دی ماه سال جاری این اتفاق رقم می‌خورد  که کار ارزشمندی است.

وی افزود: باید زورخانه بین‌المللی در خراسان جنوبی ایجاد شود و با استاندار خراسان جنوبی در این خصوص صحبت می‌کنیم و از ایشان تقاضا داریم از احداث آن حمایت کنند.

وی اظهار داشت: باید شورای پیشکسوتان و شورای جوانان در استان ایجاد شود و عضوگیری کنند و این شوراها باید نظارت معنوی با هماهنگی هیات ورزش شهرستان ها بر گودهای زورخانه داشته باشند.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بیان کرد: هیچ هنر نمایشی به زیبایی ورزش زورخانه‌ای نیست و باید این ورزش به درستی معرفی شود.

وی گفت: در خراسان جنوبی اقدامات خوبی در حوزه ورزش زورخانه ای انجام شده و نیروی انسانی این استان غنی است که باید به بهترین شکل از این ظرفیت‌ها استفاده شود.

جوهری یادآور شد: امروز خدا و حق‌الناس را در نظر نمی‌گیریم و جامعه با آسیب مواجه شده که تنها راه نجات جامعه بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی است.

وی اظهار داشت: من به عنوان یک ورزشکار نباید صرفا به دنبال این باشم که در جایی یک مدال کسب کنم بلکه ابتدا باید به دنبال صیانت از فرهنگ اصیل خود باشیم.

رییس فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی بیان کرد: اعتبارات فدراسیون زیاد نیست و این ورزش که بیانگر فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی است باید بیشتر مورد توجه باشد، مردم خراسان جنوبی فرهنگ اصیل خود را حفظ کرده‌اند و امروز ۱۴ زورخانه در استان وجود دارد و این بزرگ‌ترین سرمایه است.

وی گفت: بازگشت به فرهنگ اصیل ایرانی و اسلامی نیاز امروز جامعه ماست چون مکان‌هایی مثل زورخانه انسان‌ساز است، امروز افراد زیادی باسواد هستند اما انسانیت در جامعه کم شده است که باید این فضیلت اخلاقی را تقویت کنیم تا جامعه ما به جایگاه واقعی خود برسد.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی هم گفت: ورزش زورخانه‌ای نگین رشته‌های ورزشی در استان است و افتخارت زیادی در این رشته کسب شده که امیدواریم این ورزش بیش از قبل بدرخشد.

حسن عزیزی افزود: تقویت ورزش زورخانه‌ای در بین مردم می‌تواند  از بروز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی جلوگیری کند.

وی اظهار داشت: گودهای باستانی پایگاه های مذهبی ورزش خراسان جنوبی هستند و در مدت سه ماهی که بنده تصدی اداره کل ورزش جوانان را در دست گرفته‌ام، نگاه ویژه ای به این ورزش داشته‌ام و ۵۳ میلیون تومان به این هیات کمک کردیم و از ابتدای سال در مجموع ۱۳۸ میلیون تومان به این هیات کمک شده است.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: با وفاق و همدلی که در مجموعه هیات ورزش زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی استان وجود دارد شاهد درخشش ورزشکاران هستیم.

عزیزی گفت: هیات ورزش‌های زورخانه‌ای استان رویکرد توجه به حوزه دانش‌آموزی برای تربیت پهلوانان را دارد که ما هم از این برنامه‌ها حمایت می‌کنیم و در حال حاضر پایگاه قهرمانی هیات ورزش‌های زورخانه‌ای را راه‌اندازی کرده‌ایم.

وی افزود: افتخار داریم که برای نخستین بار شورای حکمیت در هیات‌های ورزشی خراسان جنوبی را راه اندازی کردیم تا ضمن ارتقای جایگاه پیشکسوتان خلاء‌ها و حواشی در مجلس استان را مدیریت کنیم.

وی اظهار داشت: آمادگی داریم از تالیف کتاب سرگذشت مرشدان در استان حمایت کنیم و منابعی را برای این موضوع پیش‌بینی می‌کنیم و از رسانه ها تقاضا داریم نسبت به اهمیت ورزش اطلاع‌رسانی کنند.

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان جنوبی گفت: میزبان مسابقات کارگری ورزش‌های زورخانه‌ای هستیم که امیدواریم در بهمن ماه مسابقات خوبی برگزار شود.

عزیزی افزود: خیرین ورزشکار نگاه ویژه به توسعه زیرساخت‌ها در بحث گودهای باستانی دارند و ۱۴ زورخانه در استان در حال احداث و یا تکمیل است.

رییس هیات ورزش‌های پهلوانی و زورخانه‌ای خراسان جنوبی هم گفت: سال گذشته، ۱۰ اعزام کشوری در ورزش زورخانه ای و پهلوانی داشتیم و ۶ مسابقه استانی هم برگزار شد.

مهدی قمری افزود: امسال نیز هفت اعزام داشتیم و امکان افزایش این تعداد هم وجود دارد،۵۰۰  نفر ورزشکار ثبت سامانه فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای کشور شده‌اند و این تعداد به نسبت جمعیت مطلوب است.

وی اظهار داشت: زورخانه‌های استان فعال بوده و بعضی از زورخانه‌ها در سطح کشوری فعال هستند و به عنوان مثال تنها مدال طلای مسابقات المپیاد  استانی را از زورخانه روستای تقاب داشتیم.