رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش گفت: رسانه، به عنوان یک رکن اصلی نظام تعلیم و تربیت شمرده می‌شود.

مصطفی بابایی سارویی،  در سفر به خراسان جنوبی و دیدار با مدیران رسانه‌های این استان اظهار کرد: نشست با فعالان حوزه رسانه در هر استان و شنیدن نکات و نقطه نظرات آنان در حوزه آموزش و پرورش از برنامه‌هاست.

وی با تاکید بر ارتباط جدی با رسانه‌ها، افزود: در مبانی سند تحول آموزش و پرورش رسانه‌ها تنها یار آموزش و پرورش نیستند؛ بلکه در کنار ارکان حکومت، خانواده و نهادهای غیردولتی از ارکان اساسی هستند.

بابایی سارویی با تاکید بر اخذ و ارائه راهکارهای نقش تربیتی رسانه، اظهار کرد: باید کاری کنیم تا تصویری که از نظام آمورش و پرورش ارائه می‌شود، تصویر بهتری باشد.

وی با بیان اینکه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی ۱۱ سال مهجور مانده بود اما در این دوره حرکت جدی برای اجرای آن شکل گرفته است، یادآور شد: در همین راستا ۱۵۰۰ نفر به عنوان راهیابان تحول، آموزش دیده‌اند که با حضور در مدرسه آغازگر تحول خواهند بود.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: مخاطب آموزش و پرورش با احتساب دانش‌آموزان، والدین و معلمان ۵۰ میلیون نفر است که باید در کانون توجه نظام تعلیم و تربیت قرار گیرند و باید گفت ۹۵ درصد اتهاماتی که متوجه معلمان بوده از اساس کذب است.

وی با بیان اینکه سواد رسانه‌ای باید در مدارس جدی گرفته شود و کتابی در این زمینه تدوین شده اما نیازمند بازنگری است، تصریح کرد: جامعه دانش‌آموزی کشور ۱۶ میلیون نفر هستند که اگر به‌درستی با سواد رسانه‌ای آشنا شوند ظرفیت عظیمی برای خروج مظلومیت انقلاب اسلامی در مقابل جریان رسانه‌ای معاندان است.

بابایی گفت: سال گذشته ۶۴ هزار دانش‌آموز آموزش خبرنگاری دیدند که می‌توانند نقش‌آفرینی جدی در حوزه رسانه داشته باشند.

وی با بیان اینکه ایده‌های مطرح شده از سوی فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی در نظام تعلیم و تربیت اثرگذار خواهد بود، اظهار کرد: خبرگزاری پانا یک ظرفیت رسانه‌ای آموزش و پرورش است اما قدرت تحرک آن کم بوده و باید برای اثرگذاری بیشتر این رسانه تلاش کرد.

رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه تربیت خبرنگار با تعهد از اهداف پانا است، افزود: پانا به عنوان کارگاه مهارت‌افزایی ظرفیت عظیمی در آموزش خبرنگار حرفه‌ای دارد لذا این خبرگزاری می‌تواند کانون تجمع دانش‌آموزان علاقه‌مند به حرفه خبرنگاری باشد.

تاکید بر نوع بیان رسانه‌ای 

سیدعلیرضا موسوی نژاد، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی نیز گفت: قدرت موضوع اطلاع رسانی و روابط عمومی امروز برکسی پوشیده نیست و اقناع عمومی در گرو اطلاع رسانی به موقع است.

وی با بیان اینکه اگرچه اطلاع رسانی امروز به سمت رسانه‌های دیجیتال و فضای مجازی کشیده شده اما هنوز رسانه‌های مکتوب نیز  مورد توجه قرار دارند، تصریح کرد: تقریبا توجه‌ها نسبت به خرید کتاب کاهش یافته و مطالعات بیشتر از طریق نرم افزارهای مجازی صورت می‌گیرد.

موسوی نژاد با تاکید بر ضرورت اهمیت دادن به کار  رسانه‌ها و روابط عمومی، بیان کرد: نوع بیان و پرداختن به موضوعات بسیار مورد توجه و اهمیت است.

چالش عدم آشنایی دانش‌آموزان با اخبار جعلی 

محمود حیدری، مدیر مسئول روزنامه امروز خراسان جنوبی نیز در این نشست با تاکید بر عدم آشنایی توجوانان و جوانان با خبرهای صحیح و اصیل و عدم توانایی تشخیص، اظهار کرد: باید دانش آموزان در طول تحصیل این امر را فراگیرند تا توانایی تشخیص اخبار درست از نادرست را داشته باشند.

وی با تاکید بر بهره گیری از ظرفیت دانش آموزان در حوزه خبر در استان، تصریح کرد: ارتباط خوبی بین اداره کل آموزش و پرورش و رسانه‌ها وجود دارد، اما باید روابط عمومی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و همچنین خبرگزاری پانا در استان تقویت شود.

توجه به آموزش سواد رسانه‌ای به دانش آموزان 

مطلبی پور، نماینده صدا و سیمای استان نیز با بیان اینکه در روزهای اخیر شاهد تاثیرپذیری دانش آموزان از حوادث هستیم، اظهار کرد: اهمیت پرداختن به بحث سواد رسانه‌ای در این زمان بسیار مهم و اثرگذار است.

وی بیان کرد: اکنون فضای مجازی بخش احساسی دانش آموزان را هدف قرار داده؛ بنابراین به شدت نیاز است تا آموزش و پرورش به سواد رسانه‌ای دانش آموزان توجه جدی داشته باشد.

جای خالی گفتمان‌های تبیینی دانش آموزی

سپیده قلندری اسفدن، سردبیر خبرگزاری ایسنا نیز با تاکید بر بحث سواد رسانه‌ای به عنوان یک موضوع اساسی در نظام تعلیم و تربیت، اظهار کرد: رسانه‌ها ارتباط مطلوبی با روابط عمومی آموزش و پرورش دارند.

وی تصریح کرد: خبرگزاری ایسنا و جهاددانشگاهی آمادگی دارد  دوره‌های آموزشی سواد رسانه و خبرنگاری را با همکاری آموزش و پرورش برای دانش‌آموزان اجرایی کند.

سردبیر ایسنا از جای خالی گفتمان‌های تبیینی و جلسات پرسش و پاسخ دانش آموزی به ویژه در میان انفاقات روزهای اخیر گفت و ادامه داد: مشاوران مدارس لازم است در برهه‌هایی از زمان باتوجه به نیازسنجی از دانش‌آموزان و خانواده‌ها تقویت شوند.

قلندری اسفدن با اشاره به فعالیت رابط‌های خبری در مدارس، اظهار کرد: اجرای طرح “هر مدرسه یک خبرنگار”  و معرفی نخبگان دانش آموزی به رسانه‌ها از پیشنهاداتی است که لازم است در دستور کار قرار گیرد.

باید برای فضای مجازی برنامه ریزی کرد

ابوالفضل حسن پور، مدیر مسئول پایگاه تحلیلی خبر و هنر نیز بر لزوم توجه به مهندسی فرهنگی، سرمایه‌گذاری در حوزه رسانه و روابط عمومی تاکید کرد و گفت: امروز آموزش و پرورش باید در حوزه استفاده از تکنولوژی مدرن و بهره گیری از فضای مجازی هرینه کند.

وی با بیان اینکه رسانه‌ها می‌توانند بازوی توانمند آموزش و پرورش باشند، اظهار کرد: امروز نمی‌توان فضای مجازی را از زندگی قشر دانش‌آموز حذف کرد ولی باید برنامه ریزی کرد.

حسن پور با بیان اینکه نرم افزار شاد را نباید پس از افول کرنا خاموش شود چراکه این گونه سرمایه ملی از بین خواهد رفت، یادآور شد: آموزش و پرورش لازم است تجهیزات فنی مطلوب را در اختیار روابط عمومی‌ها قرار دهد.

معرفی توانمندی‌های خراسان جنوبی توسط معلمان و دانش‌آموزان با استفاده از شبکه شاد، لزوم توجه به تولیدات رسانه‌ای دانش‌آموزان در فضای مجازی و آموزش چند رسانه‌ای ویژه معلمان و فرهنگیان از دیگر موضوعاتی بود که توسط فعالان رسانه‌ای خراسان جنوبی در این جلسه اشاره شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور