مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی، گرفتار شدن دانش‌آموزان در فضای مجازی و استفاده بی‌رویه و بدون نظارت از این فضا را خطرناک‌ترین نوع اعتیاد دانست و اظهار کرد: برای این منظور تکنیک و مهارت‌های پیشگیرانه و آموزشی برای انجمن اولیا مربیان و خانواده‌ها درنظر گرفته‌ایم و کارگاه‌هایی را نیز برگزار می‌کنیم.

غفلت نسبت به موضوع مهم آسیب‌ها و ناهنجاری‌های اجتماعی در مدارس علاوه بر نظام آموزشی، بنیان و ساختار فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جامعه را نیز با چالش جدی مواجه خواهد کرد.

آموزش و پرورش مانند خانواده به عنوان مهم‌ترین عامل در دوران رشد تاثیر بسزایی در بیماری‌های روحی و روانی مانند اضطراب و افسردگی در دوران ابتدایی و گرایش به اعتیاد نوجوانان را داشته است.

 آموزش و پرورش نقش، انتقال فرهنگ، معارف، دانش‌ها، ارزش‌های دینی_اخلاقی و نیز آموزش مهارت‌های زندگی اجتماعی را به نسل‌های مختلف را در یک فرآیند بلندمدت را دارا است.

شرط سلامتی خانواده وجود روابط سالم و کارکرد صحیح این نهاد است، اما در قرن اخیر بروز مشکلات فردی، اجتماعی و دیگر آسیب‌ها و انحرافات از جمله اعتیاد ناشی از اختلال در کارکرد خانواده می‌دانند و بنابراین برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به نوجوانان، آموزش و پرورش می‌تواند نقش بسیار مؤثری داشته باشد.

اگر در محیط مدرسه کودکان از آسیب‌ها دوری کنند، در جامعه و خانواده نیز مصون از این آسیب‌ها خواهند بود.

هزینه‌کرد ۱۳۰ میلیون تومان با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس استان

محمدعلی واقعی، مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی  گفت: لازمه اثربخشی برنامه‌ها در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی به ویژه کاهش سوء مصرف مواد مخدر در جامعه استان تداوم و استمرار فعالیت‌ها است.

وی افزود: در سال تحصیلی جاری ۱۳۰ میلیون تومان با هدف پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس استان هزینه شده است.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به برگزاری جشنواره نوجوان سالم در فروردین‌ماه سال آینده، تصریح کرد: موثرترین راه کاهش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان جوان و نوجوان آموزش مهارت‌های  اجتماعی و مهارت‌های زندگی است.

واقعی، گرفتار شدن دانش‌آموزان در فضای مجازی و استفاده بی‌رویه و بدون نظارت از این فضا را خطرناک‌ترین نوع اعتیاد دانست و اظهار کرد: برای این منظور تکنیک و مهارت‌های پیشگیرانه و آموزشی برای انجمن اولیا مربیان و خانواده‌ها درنظر گرفته‌ایم و کارگاه‌هایی را در این ارتباط برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه برای دانش‌آموزان نیز کلاس‌های مهارت‌آموزی پیشگیرانه برپا کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: فرهنگیان مومن و متعهد استان با تمام توان در زمینه پیشگیری، آموزش و مهارت‌آموزی دانش‌آموزان تلاش می‌کنند تا شاهد کاهش بیش از پیش آسیب‌های اجتماعی در بین دانش‌آموزان و در نهایت در سطح استان باشیم.

تاکید بر استفاده از موضوعات نوین فرهنگی و استفاده هدفمند از فضای مجازی

محمدرضا حسنی مقدم، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی نیز گفت: اولین جشنواره فرهنگی و هنری یاریگران زندگی در شش محور فیلم، پویانمایی، تیزر، عکس، پوستر و شعارهای پیشگیری از اعتیاد، هفته اول تیرماه سال آینده برگزار می‌شود.

وی اظهار کرد: طرح یاریگران زندگی، طرحی راهبردی و بنیادی در راستای سیاست‌های ستاد مبارزه با مواد مخدر است و برای حل مشکل حضور مردم ضروری است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی، آشنایی هنرمندان با گفتمان یاریگران زندگی، جمع‌آوری آثار تولید شده با موضوع مبارزه همه جانبه با مواد مخدر، ارتقاء سطح دانش و فرهنگ عمومی جامعه نسبت به مسئله اعتیاد به مواد مخدر، بسترسازی همگانی در راستای مشارکت مردم در طرح یاریگران زندگی و ایفای نقش بیشتر هنرمندان در آموزش و فرهنگ‌سازی به عنوان عناصر اصلی امر پیشگیری را از مهم‌ترین اهداف این جشنواره برشمرد.

حسنی مقدم بر استفاده از روش‌ها و موضوعات نوین فرهنگی و استفاده هدفمند از فضای مجازی در راستای مقابله با پدیده اعتیاد تأکید کرد و ادامه داد: ارزیابی آثار و تولیدات به منظور تعیین گروه‌های مرجع هنری برای تولیدات و آثار آینده و تکمیل آثار موجود در بانک تولیدات رسانه‌ای از دیگر اهداف این جشنواره به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه محدودیتی برای شرکت‌کنندگان در رشته‌های مختلف جشنواره وجود ندارد، تصریح کرد: ثبت‌نام درجشنواره تنها از طریق لینک جشنواره در سایت ستاد به آدرس(WWW.DCHQ.IR)  امکان‌پذیر است؛ بنابراین لازم است درخواست کنندگان با مراجعه به این آدرس فرم تقاضای شرکت در جشنواره را تکمیل کرده و کد رهگیری دریافت کنند.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر خراسان جنوبی با بیان اینکه تاریخ خلق اثر باید از ابتدای سال ۹۵ باشد، خاطرنشان کرد: با توجه به تک مرحله‌ای بودن دریافت آثار در صورت راهیابی هر فیلم به بخش پایانی، فایل ارائه شده توسط فیلم‌ساز مستقیما برای داوری پایانی بمه نمایش درخواهد آمد؛ از این رو ضروری است فیلم‌سازان از ابتدا نسخه نهایی اثر را با کیفیت مناسب به دفتر جشنواره ارائه دهند.

حسنی مقدم با اشاره به تشکیل سه کمیته پیشگیری، درمان و اشتغال در شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان یادآور شد: این کمیته‌ها با هدف اقدامات فرهنگی مقابله‌ای و تقویت‌کننده در راستای دانش‌افزایی و آگاهی‌بخشی به جامعه و با هدف کاهش سوء مصرف مواد مخدر در استان تشکیل شده است.