رییس کل دادگستری خراسان جنوبی گفت: مجازات جرایم انتخاباتی بازدارنده نیست و قانون در این زمینه به اصلاح نیاز دارد.

حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز یکشنبه در پنجمین نشست ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم انتخاباتی استان خراسان جنوبی افزود: از دست ما کاری ساخته نیست چون قانونگذار نیستیم حتی شورای نگهبان نیز در این زمینه گلایه دارد و جریمه کردن ۵۰ یا ۱۰۰ هزار تومان دردی را دوا نمی‌کند.

وی اظهار داشت: هر دوره انتخابات این موضوع پیگیری می‌شود اما بعد از انتخابات پرونده بسته می‌شود.

وی بر لزوم رعایت قوانین تبلیغات انتخاباتی تاکید کرد و گفت: نمی‌توان تخلفات تبلیغاتی را صفر کرد اما نهایت تلاش را در این زمینه انجام می‌دهیم.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با اشاره به ایام عزاداری شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) افزود: در این ایام باید فضای حقیقی استان رصد و کنترل شود تا افراد بهره‌برداری انتخاباتی نکنند.

وی در ارتباط با جلوگیری از نارضایتی‌های اجتماعی در استان گفت: هرگونه نارضایتی اجتماعی تنور دشمن را داغ می‌کند لذا بایستی موارد احتمالی از طریق ستاد پیشگیری به کمیسیون‌ها، نهادها و اصناف مربوطه اعلام شود تا پیگیری و به حداقل برسد.

حمیدی بیان کرد: یکی از رسالت‌های ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلفات انتخاباتی، مقابله با تهدیدات است به این معنا که صرف در بحث جرایم یا تخلفات انتخاباتی ورود پیدا نمی‌کنیم بلکه مسایلی که ممکن است تهدیدی برای اصل برگزاری انتخابات باشد نیز رصد و با آن مقابله می‌شود.

وی گفت: موضوعاتی از قبیل نارضایتی جامعه را در ستاد مذکور شناسایی و سپس برنامه‌ریزی و با آن مقابله می‌کنیم تا انتخابات به هیچ وجه تحت تاثیر قرار نگیرد.

فضای انتخاباتی استان خوب است

رییس کل دادگستری استان خراسان جنوبی گفت: فضای انتخاباتی استان در حال حاضر خوب است و باید از این فضا مراقبت کرد.

وی افزود: با قوانین بالادستی، نظارت و رهبری‌های مقام معظم رهبری، جرم یا تخلف سازمان یافته نه تنها در استان که در کشور هم وجود ندارد.

حجت الاسلام حمیدی با اشاره به برخی تخلفات موردی داوطلبان تایید صلاحیت نشده در استان اظهار داشت: یکی از توصیه‌های موکد ما توجیه این دسته از افراد است و باید از طریق مراجع قانونی موضوع را پیگیری کنند.

او گفت: تاکنون در استان موضوع خاصی گزارش نشده و آنچه بوده از مسیر قانونی حل و فصل شده است.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه رصد فضای انتخاباتی استان باید تشدید شود ادامه داد: هرچه به انتخابات نزدیک‌تر می‌شویم به ویژه تا زمان اعلام نتایج نهایی تایید صلاحیت‌ها و تبلیغات، باید فضا رصد و اقدامات را تشدید کرد چراکه این بازه زمانی اوج تخلفات انتخاباتی است.

وی تصریح کرد: با هماهنگی و همافزایی بین دستگاه‌های اجرایی ذیربط باید اقدامات پیشگیرانه از تخلفات انتخاباتی در استان تشدید شود تا فضای انتخابات به حاشیه کشیده نشود.

هدف دشمن ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه است

حمیدی اظهار داشت: یکی از تهدیدهای انتخابات که در خارج توسط دشمنان آگاه و در داخل توسط دشمنان ناآگاه انجام می‌شود ایجاد یاس و ناامیدی بین مردم است با این هدف که میزان مشارکت مردم در انتخابات کاهش یابد.

وی گفت: با حوادثی آبان ماه در کشور رخ داد دشمن به دنبال این است از این فرصت سوءاستفاده کند و بذر یاس و ناامیدی را بین مردم بپاشند.

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی ادامه داد: این موضوع مخصوص انتخابات این دوره نیست بلکه در تمامی انتخابات دشمن به دنبال کاهش حضور حداکثری مردم است لذا همه مسوولان و دلسوزان نظام و انقلاب باید در این مسیر فعالیت کنند تا این تهدید از جامعه دور شود.

وی گفت: ارائه عملکرد، اطلاع رسانی و شفاف سازی برخی مسایل کوچک که ممکن است در جامعه اتفاق بیفتد باعث نشود ما نیز به نحوی به یاس و ناامید بین مردم دامن بزنیم.

حمیدی با بیان اینکه مردم در جریان وضعیت نظام و انقلاب قرار دارند افزود: مشکلاتی که گاهی اوقات در کشور ایجاد می‌شود جدای از اصل انقلاب و نظام است و مردم این را بارها ثابت کرده‌اند.

وی گفت: در ۴۰ سال گذشته مردم در جایی که باید، اعتراض کرده‌اند اما در مقابل از نظام و انقلاب نیز دفاع کرده‌اند و حضور گسترده مردم در مراسم تشییع سردار سلیمانی و همرزمان وی نشان داد مردم بین نظام و سایر موارد تفکیک قائل هستند.

لزووم مقابله با تهدیدات انتخاباتی

رییس کل دادگستری خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه یکی از برنامه‌های ستاد پیشگیری از جرایم انتخاباتی باید مقابله با تهدیدات باشد افزود: اطلاع‌رسانی و شفاف‌سازی سبب می‌شود مردم در فضای مسموم دشمن قرار نگیرند.

وی با بیان اینکه اصل انتخابات عاملی برای ایجاد وحدت و انسجام ملی است اظهار داشت: میزان رای که از صندوق‌ها خارج می‌شود نشان دهنده وحدت و انسجام ملی است و نشان می‌دهد مردم ایران با یکدیگر متحد هستند.

حجت‌الاسلام حمیدی تصریح کرد: یکی دیگر از تهدیدهای انتخابات، خروجی رای از صندوق‌ها است که دشمن با استفاده از مسایلی مانند اختلاف بین دو جناح، کاندیدا یا قومیت‌ها سعی در ایجاد اختلاف و نارضایتی در جامعه دارد.

وی گفت: در ستاد پیشگیری از تخلفات انتخاباتی باید تهدیدها را به خوبی شناخته و با آن مقابله کرد چراکه این موضوعات حتی مهمتر از جرم یا تخلف انتخاباتی است و نباید اجازه داد دشمن بر این فضا سوار شود  و بر آن موج سواری کند.

انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری دوم اسفند امسال برگزار می‌شود.

استان مرزی خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان و چهار حوزه انتخابیه دارد که از هر کدام این حوزه‌ها یک نماینده با رای مردم به مجلس شورای اسلامی راه می‌یابد.