رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی گفت: کاهش اثرات شوری در باغات عناب و سایر درختان میوه دستورالعمل‌هایی وجود دارد که لازم است بهره برداران و کشاورزان با نظر کارشناسان آن‌ها را رعایت کنند.

غلامرضا قوسی در خصوص دستورالعمل کاهش اثرات شوری در باغات عناب و سایر درختان میوه، اظهار کرد: لازم است کشاورزان قبل از کاشت هرگونه باغی با انجام آزمایشات لازم از کیفیت مناسب آب و خاک برای گونه مورد نظر مطمئن شوند.

وی افزود: باید کشاورزان قبل از احداث باغ با حفر پروفیل وضعیت لایه‏‌های سخت زمین را در باغ خود بررسی کنند که در این خصوص توصیه می‏‌شود کانال‌های کاشت را با بیل مکانیکی حفر کرده و با زیر‏شکن زدن خاک به زهکش بهتر آن کمک کنند.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه حتی‏ الامکان برای احداث باغ ارقام مقاوم به شوری و خشکی باید انتخاب شوند، تصریح کرد: در مناطقی که شوری آب بالا است ( EC بالای ۴۰۰۰ میکرو موس) باید نهال‏‌ها را در کف جوی غرس کنند.

قوسی ادامه داد: در این شرایط بهتر است عرض جوی‏‌ها را پهن در نظر بگیرند، بدیهی است با افزایش سن درختان بهتر است آبیاری به صورت نواری و با فاصله از طوقه درخت انجام شود.

وی بیان کرد: باید به آبشویی زمستانه باغ اهمیت داد، به خصوص قبل از شروع فصل رویش جدید در اواخر اسفند حد‏اقل یک نوبت باغ باید آبیاری سنگین شود.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: لازم است بهره برداران با مصرف مواد اصلاح کننده مانند کود‏های حیوانی پوسیده، کود سبز، گچ، گوگرد و… به اصلاح خاک باغ اقدام کنند.

قوسی ادامه داد: کود حیوانی باید کاملا پوسیده بوده و مقدار شوری آن زیاد نباشد، چالکود باید در انتهای سایه‏‌انداز درخت (در مسیر جریان آب) انجام شده‏ و از مصرف کود‏های دامی در اطراف طوقه درخت جدا خودداری شود.

وی افزود: باید از مصرف بی‏‌رویه کود‏های شیمیایی در باغ خود‏داری کرد، در ضمن کود‏های شیمیایی که بنیان سولفاته دارند، برای شرایط خاک‏‌های قلیایی و شور مناسب‏ تر هستند.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به قلیایی بودن خاک‏‌های استان، برخی از عناصر اصلی مورد نیاز برای گیاه از طریق ریشه قابل جذب هستند لذا لازم است ضمن اجرای برنامه‏‌های اصلاحی خاک، به منظور تغذیه تکمیلی باغ به محلول‌پاشی درختان بیشتر توجه شود.

قوسی اظهار کرد: با مصرف متعادل کود‏های پتاسه مقاومت درختان در برابر تنش‏‌ها‏ی محیطی مانند خشکی، شوری، و سرما افزایش می‏‌یابد‏.

وی ادامه داد: با استفاده از پوشش گیاهی و انواع مناسب مالچ از تبخیر شدید آب در سطح باغ باید جلوگیری کرد، بدیهی است استفاده از کود سبز، کاشت مخلوط برخی گیاهان مانند یونجه و مدیریت علف‏‌های هرز از جمله برنامه‌هایی است که لازم است با مشورت کارشناسان خبره انجام شود.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی با بیان اینکه باید توجه داشت آبیاری درختان در شب کارآیی بهتر‏ی دارد، تصریح کرد: باید از ورود آب رودخانه‏‌ها‏یی که آب آن‌ها شور است، به باغ جلوگیری کرد.

قوسی بیان کرد: چنانچه بارش‏‌های فصل زمستان مخصوصا بارش برف در حد شست و شوی کافی نباشد، تجمع نمک‏‌ها در منطقه ریشه درخت افزایش می‏‌یابد و در شرایط مذکور آبشویی پس از بارش بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: درصورتی که در اوایل فصل بهار برخی درختان در اثر شوری صدمه دیده و دیر‏تر از خواب زمستانه بیدار شوند، لازم است در اولین فرصت آبیاری سنگین در باغ انجام شود.

رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی یادآور شد: بدیهی است چنانچه درختان به صورت پراکنده و در سطح محدود آسیب دیده باشند، باید در اطراف طوقه درختان تشتکی را ایجاد کرده و بسته به توان و امکانات موجود چند نوبت آن‌ها را با آب شیرین آبشویی کرد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله