۲۰ لگ پرواز از مبدا یا به مقصد فرودگاه شهید کاوه بیرجند لغو شده است. توسعه ای  که با لغو پروزاها پر می زند و کسی جوابگو نیست !!

۱۰ دی / ایرتور
۲۱ دی / ماهان
۲۲ دی / ایران ایر
۲۷ دی / ایران ایر
۲۷ دی / ماهان
۲۹ دی / آتا

۲ بهمن / آتا
۵ بهمن / ماهان
۸ بهمن / ایرتور
۱۰ بهمن / ماهان

دلیل کنسلی اعلب پروازهای فرودگاه سردار شهید کاوه بیرجند در دی ماه و اوایل بهمن ماه ، عدم وجود تجهیزات زمینی و تجهیزات ناوبری در فرودگاه بیرجند است.

تجهیزات زمینی :
دستگاه یخ زدایی ،، De-icing

در دمای منفی ۳ درجه سانتیگراد ، لبه های بال هواپیما به دلیل شکل آیرودینامیکی خاص ، دچار یخزدگی میشود که مانع از انجام تیک آف میگردد. مخصوصا وقتی که نقطه شبنم به دمای هوا نزدیک باشد این اتفاق تشدید میگردد.
اغلب پروازهای اخیر فرودگاه بیرجند به دلیل عدم وجود دستگاه یخ زدایی در این فرودگاه لغو شده است و با توجه به پیش بینی های هواشناسی احتمال لغو پروازای بیشتر فرودگاه  سردار شهید کاره بیرجند بسیار بالاست !

تجهیزات ناوبری :
دستگاه کمک ناوبری فرود (ILS)
هنگامی که دید افقی به زیر ۸۰۰ متر ، کاهش میباید ، هواپیما برای فرود به دستگاه ILS نیاز دارد تا با توجه به سیگنال های این دستگاه امکان فرود امن برای هواپیما ممکن شود
عدم وجود این دستگاه در فرودگاه بیرجند ، و کاهش دید افقی به دلیل گرد و غبار ، مه غلیظ و ابرهای خاص ، و عدم وجود شرایط امن برای فرود ، بارها اتفاق افتاده که هواپیما از تهران به مقصد بیرجند تیک آف کرده و به آسمان بیرجند هم رسیده اما به دلیل کاهش دید افقی و عدم وجود دستگاه های کمک ناوبری همچون ILS ، آسمان بیرجند را دور زده و به تهران بازگشته است!

در حال حاضر فرودگاه بیرجند مجهز به دستگاه ناوبری VOR است که در دید افقی زیر ۸۰۰ متر ، کارایی ندارد

باتوجه به لغو متعدد پروازهای فرودگاه سردار شهید کاوه بیرجند ، در دیماه و اوایل بهمن ماه سال جاری (۲۰ لگ پرواز لغو شده !) ، هیچ تلاشی از سوی اداره کل فرودگاه های استان در خصوص رایزنی با شرکت های هواپیمایی برای برقراری پرواز جایگزین نشده است.

حال آنکه انجام پروازهای فرودگاه سردار شهید کاوه  بیرجند به صورت منظم و مستمر ، شاهرگ حیاتی توسعه استان است !