نمایشگاه «کار، پیش به سوی آینده» با هدف ارتباط هرچه بیشتر بین دانشجویان، کارآفرینان و صاحبان صنایع در دانشگاه بیرجند آغاز به کار کرد و از سایت کاریابی این دانشگاه رونمایی شد.

راسم افتتاحیه این نمایشگاه روز سه‌شنبه با حضور معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری خراسان جنوبی، رئیس دانشگاه بیرجند، جمعی از مسئولان استان، اساتید و دانشجویان در سالن امید دانشگاه برگزار شد.

رئیس دانشگاه بیرجند در این مراسم که با حضور کارآفرینان، صاحبان صنایع، شرکت‌های شاخص صنعتی و معدنی همراه بود، گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه «کار، پیش به سوی آینده» کم کردن فاصله بین کارآفرینان و دانشجویان است.

احمد لامعی گیو افزود: به منظور برقراری ارتباط هرچه بیشتر بین دانشجویان و واحدهای صنعتی در دانشگاه بیرجند برنامه‌های متعددی اجرا شده که این نمایشگاه از جمله آنها است.

وی با اعلام اینکه شعار دانشگاه بیرجند “دانشگاه جامعه محور، مهارت آموز و کارآفرین” است گفت: دهه‌های ۷۰ و ۸۰ شاهد گسترش کیفی و کمی دانشگاه‌ها بودیم به گونه‌ای که در استان خراسان جنوبی ۵۲ دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی حضور داشتند، با توجه به اینکه در آن‌ زمان زمینه لازم برای اشتغال دانشجویان فراهم نشد کشور با انبوهی از جوانان تحصیلکرده و جویای کار مواجه شد.

رئیس دانشگاه بیرجند با تاکید بر اینکه در دولت سیزدهم و وزارت علوم نگاه ویژه‌ای به بخش اشتغالزایی شده است افزود: در این بازه زمانی برنامه‌های متعددی از جمله بورسیه صنعتی برای دانشجویان فراهم شده است.

وی بیان کرد: در طرح بورسیه صنعتی، دانشجویان ساعاتی را در هفته به اشتغال در واحدهای صنعتی و کسب مهارت می‌پردازند تا ضمن کسب مهارت پس از اتمام تحصیل در واحد صنعتی مشغول به کار شوند.

لامعی گیو گفت: براساس تفاهم‌نامه با بنیاد ملی نخبگان و دیگر دستگاه‌ها مقرر شد در بورسیه صنعتی ماهیانه به دانشجویان مقرری پرداخت شود.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند نیز اظهار کرد: نمایشگاه «کار، پیش به سوی آینده» را مرکز مهارت آموزی و مشاور شغلی برگزار کرده و هدف از این نمایشگاه ایجاد ارتباط رو در رو دانشجویان با کارآفرینان و شرکت‌های شاخص استان، آشنایی با فضای کسب و کار و دریافت ایده‌های خلاق دانشجویان در بازار کار است.

ابوالفضل اکبرپور یکی از معضلات کشور را بیکاری جوانان دانش‌آموخته دانست و ابراز امیدواری کرد که با برپایی این نمایشگاه به هدف تعامل بیشتر با بخش خصوصی و صنعتگران استان دست یابیم و فرصت‌های شغلی برای دانشجویان فراهم شود.

وی گفت: همزمان با افتتاح نمایشگاه، سامانه کاریابی دانشگاه بیرجند نیز افتتاح شد تا دانشجویان ضمن ثبت نام در این سامانه از فرصت‌های شغلی ثبت شده از سوی صنایع استفاده کنند.

معاون پژوهش، فناوری و نوآوری دانشگاه بیرجند ادامه داد: مرکز مهارت آموزی و مشاوره شغلی دانشگاه متناسب با نیاز بازار کار و با هماهنگی و همکاری اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خراسان جنوبی به عنوان اولین مرکز جوار دانشگاهی در کشور ایجاد شده است.

وی گفت: وظایف این مرکز شامل برگزاری دوره‌های تخصصی ویژه دانشجویان است که سال گذشته ۶۷ دوره و کارگاه آموزشی برگزار شد.

همچنین در این مراسم، تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های صنعتی به گفت و گو با دانشجویان پرداختند.

نمایشگاه «کار، پیش به سوی آینده» با ۲۴ غرفه آغاز به کار کرد که از این تعداد ۲۲ غرفه داخل خراسان جنوبی و ۲ غرفه از خارج استان حضور دارند.

این نمایشگاه روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه در ۲ نوبت صبح و عصر در محل سالن امید دانشگاه بیرجند پذیرای دانشجویان، صاحبان صنایع و علاقه‌مندان است.

دانشگاه بیرجند بیش از ۱۳ هزار دانشجو در ۳۴۰ کدرشته در مقاطع تحصیلی کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دارد و با ۳۵۰ عضو هیات علمی دارای بیشترین توان علمی و پژوهشی در استان خراسان جنوبی است.