هنر دویست ساله قارت بافی روستای گِریمُنج شهرستان قاین خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستیهنر قارت بافی خراسان جنوبی در فهرست میراث ناملموس (معنوی) ثبت شد. استان گفت : قدمت این پارچه در روستای گریمنج و روستا‌های اطراف حداقل به اواخر زندیه و اوایل قاجار یعنی حدود ۲۰۰ سال می‌رسد و منحصر به فرد در خراسان جنوبی است.

احمد برآبادی افزود : قارت واژه ای ترکی به معنای زمخت و خشن و زبر است و در گریمنج به بافته های پشمی که بر روی دار‌های زمینی با استفاده از پشم نژاد نوعی گوسفند معروف به بوری تهیه شده اطلاق شده که به عنوان پالتو یا بالا پوشی به همین نام کاربرد دارد.

به گفته وی در پارچه های قارت، ترکیبی از رنگ‌های کرم روشن تا قهوه‌ای تیره و بور دیده می‌شود و این هنر بیشتر در ماه‌های فروردین تا مهر ، که هوا مساعدتر است انجام شده و بانوان روستا اجرا کنندگان و حاملان این هنر زیبا هستند.

مسئول واحد پژوهشی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گفت: تمامی مراحل تولید آن در روستای گریمنج به شیوه ی کاملا سنتی انجام می شود.

برآبادی افزود : مقاومت بالا در مقابل نفوذ آب و محافظت از بدن در برابر سرما و رطوبت در فصل‌های سرد سال و جلوگیری از گرما به بدن در فصول گرم باعث شده که اهالی منطقه به استفاده از این پارچه در تهیه لباس روی آورند و به عنوان تن پوش بومی در زندگی روزمره مورد استفاده قرار دهند.

به گفته وی انجام فرآوری نهایی بر روی پارچه تهیه شده شامل آهار دادن و ممزوج کردن یا خواباندن پارچه در مخلوط آرد جو و آب و در نهایت مالیدن با صابون های مخصوص و شستشو با آب ولرم جهت پرزگیری، نرمی و مشخص شدن آب رفت پارچه برای تهیه لباس ، از مهارت‌های تجربی در این هنر زیبای بومی در شهرستان قاینات است.