#خبر_و_هنر

#خراسان_جنوبی

#khabar_va_honar

#southern_Khorasan

#Birjand

#khabarvahonar

#خبر_و_هنر #خبروهنر

#خبر_هنر #خبر #اخبار #هنر #فرهنگ

#بیرجند #قاین #طبس #فردوس #سرایان #نهبندان #خوسف #بشرویه #زیرکوه #درمیان #سربیشه

استاندار خراسان جنوبی گفت: موزه ملی استکبارستیزی در طبس ظرفیت بین‌المللی شدن را دارد و باید در احداث آن و تامین زیرساخت‌های مورد نیاز از ظرفیت‌های کشوری هم استفاده شود.

جواد قناعت روز پنجشنبه در نشست شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان جنوبی افزود: صحرای طبس بیانگر قدرت پوشالی استکبار جهانی است لذا موزه ملی استکبارستیزی که در این محل احداث می‌شود باید بین‌المللی شود.

وی گفت: آمریکایی‌ها بعد از تسخیر لانه جاسوسی در تهران عملیاتی را با عنوان پنجه عقاب طراحی کردند تا در مدت مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا موفقیت بین‌المللی را کسب کنند.

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: آن زمان جمهوری اسلامی تازه تاسیس شده و بسیاری از نهادها هنوز شکل نگرفته بود لذا امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار نداشتیم و در قبال حمله نظامی آمریکا به فرموده امام راحل “شن‌ها مامور خدا شدند” و منجر به شکست مفتضحانه در صحرای طبس شد.

وی گفت: این رخداد تاریخی و معجزه‌گونه تکلیف همه ما را سنگین می‌کند و وظیفه انسانی و انقلابی داریم که خاطره ارزشمند واقعه طبس را زنده نگهداریم و به این دلیل که پوزه آمریکا به عنوان یک ابرقدرت جهانی به خاک مالیده شد، باید گرامی داشته شود هرچند عده‌ای نظر مساعدی بر این موضوع ندارند اما وظیفه انقلابی ما است که در حوزه بین‌المللی تبیین‌کننده این شکست مفتضحانه باشیم.

قناعت با اشاره به موقعیت جغرافیایی مسجد شکر و قرار گرفتن در مسیر دسترسی بسیاری از استان‌ها به سمت مشهد مقدس افزود: این مکان باید به مرکز فرهنگی استکبارستیزی تبدیل شود و این ظرفیت وجود دارد تا به عنوان یک مجتمع رفاهی بین راهی و استراحتگاه بهره‌برداری شود و در فرصت حضور مسافران، رانندگان، گردشگران و نسل جدید، واقعه طبس را تبیین کرد.

وی تاکید کرد: همه دستگاه‌ها موظفند با همکاری و هم‌افزایی نسبت به تامین زیرساخت‌های مورد نیاز در دو برنامه کوتاه‌مدت و بلندمدت اقدام کنند و علاوه بر پیگیری‌های استانی در سطح ملی نیز این موضوع را در دستور کار قرار دهند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: در ارتباط با موزه صحرای طبس باید اقدام جهادی جایگزین غفلت چندین ساله شود.

وی با اشاره به پنجم اردیبهشت سالروز شکست حمله نظامی آمریکا به ایران در صحرای طبس افزود: لازم است با استفاده از تجربیات سال‌های گذشته، جلسه هماهنگی با محوریت معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار و با حضور مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس برگزار تا برنامه جامع ارائه شود.

قناعت اظهار داشت: در بخش عمرانی نیز زیرساخت‌هایی که به‌صورت موقت نیاز است مورد توجه قرار گیرد و با محوریت معاونت عمرانی استانداری تامین منابع و تخصیص‌ها پیگیری تا مصوبات گذشته هم اجرایی و بازنگری شود.

وی بر لزوم تولید محتوا درباره این رویداد بزرگ تاریخی تاکید کرد و گفت: این معجزه الهی نباید از نسل‌های آینده دریغ شود لذا امکانات مورد نیاز برای مراسم محوری پنجم اردیبهشت ماه به‌گونه ای فراهم شود که برای حضور مردم و انعکاس رسانه‌ای برنامه مشکلی نداشته باشیم.

موزه دفاع مقدس آبروی هر استان است

استاندار خراسان جنوبی درباره ساخت مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس استان اظهار داشت: موزه دفاع مقدس آبروی هر منطقه است و هویت تاریخی و نقش مردم این خطه از مرز و بوم را در دفاع مقدس نمایان می‌کند که باید با حساسیت بیشتری دنبال شود و نباید اجازه دهیم ایثارگری رزمندگان ما برای نسل آینده به فراموشی سپرده شود.

قناعت خاطرنشان کرد: درخصوص ساخت موزه دفاع مقدس عقب‌ماندگی‌هایی وجود دارد که وضعیت رضایت‌بخش نیست و تاخیر در پروژه افکار عمومی را اقناع نمی‌کند.

وی گفت: برای شتاب بخشیدن به روند اجرای کار و جبران این تاخیر، همه دستگاه‌ها باید پای کار بیایند و کمک کنند تا به وضعیت مطلوبی برسیم.

استاندار خراسان جنوبی افزود: در ارتباط با دانشنامه دفاع مقدس خراسان جنوبی هم از سایر استان‌ها عقب هستیم که تدوین آن نیازمند اقدام جهادی است زیرا خیلی از راویان دفاع مقدس به یاران شهیدشان پیوستند پس باید روند رقابتی برای جمع‌آوری اسناد بین دستگاه‌ها ایجاد شود.

وی تصریح کرد: برای خراسان جنوبی با این پشتوانه غنی و قوی در دفاع مقدس و تقدیم ۲ هزار شهید، زیبنده نیست که کتاب مرجع در زمینه دفاع مقدس نداشته باشد.

قناعت با اشاره به دستور کار بعدی این نشست و ۱۱ یادمان شهدای گمنام در دست ساخت این استان گفت: در هر مجموعه‌ای که شهید گمنام مدفون است، آن دستگاه مکلف به ساخت یادمان و حفظ شان شهید است.

وی درخصوص تکمیل یادمان‌های شهدا گفت: در جلسه ویژه با حضور معاونت‌های مرتبط در استانداری و دستگاه‌های متولی برای تکمیل یادمان‌های در دست ساخت تا پایان سال جاری، برنامه‌ریزی خواهد شد.

همچنین در پایان این نشست ۲ حکم مسئولیت در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به استاندار خراسان جنوبی اعطا شد.

در قالب این احکام به امضای سردار “بهمن کارگر” رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس، “جواد قناعت” به سمت رییس شورای هماهنگی حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و همچنین رییس هیات امنای مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس خراسان جنوبی منصوب شد.