نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: در این مدت مردم با وجود تحریم و مشکلاتی که برخی کشورها بر ما تحمیل کردند، با فرهنگ، دین، ایمان و انسان دوستی در یک نمایش فرهنگی و میدانی به سراغ انسان‌های نیازمند رفتند.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز یکشنبه در خطبه‌های نماز عید فطر در مسجد امام حسین (ع) بیرجند افزود: شما مردم با ایثار، گذشت و انفاق نیازمندان را شناسایی کردید و در خانه‌هایشان رفتید که همچنان این مسیر را ادامه می‌دهید و نظر دنیا را ۱۸۰ درجه عوض کرد که جای تبریک دارد.

وی اظهار داشت: مردم ما در همه صحنه‌ها پیروز هستند و بعدها این به صورت ضریبی رشد خواهد کرد و جای هر گونه شکر و سپاس است.

امام جمعه بیرجند گفت: یوم الله روز قدس که نشان از قدرت نظامی شما در مقابل استکبار جهانی غرب و شرق آن روز بود، خط نشانی است که دشمن را خار کرد و جای خیلی تبریک دارد.

وی گفت: پیروزی‌های نظامی سوم خرداد فتح خرمشهر از شما مردم با ایمان خط قدرتی را در جهان رقم زد و تبریک روز بزرگ عید فطر بعد از چند ماه رجب، شعبان و ماه مبارک رمضان البته این تنها نبود و اینها در مقام تقرب ربط بین شما و خالق داشت اما شما در ارتباط با قرب الهی در پیروزی میدانی صحنه فرهنگی، چیز جدیدی را رقم زدید لذا قدر خود را بدانید و باید سجده شکر به جا آورد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: این منت خدا که ما را به اسلام هدایت کرده، جای شکر دارد و مشاهده کردید کشورهای پرادعا که در جهان گاهی با عنوان تمدن یا عناوین دیگر مثل حقوق بشر پز می‌دادند، در آزمایش ویروس کرونا چه طور بودند و دیدگاه جهان نسبت به شما و آنها چقدر تغییر کرد.

وی گفت: ما ۲ قرن در بمباران تبلیغات بیگانه بودیم و آن قدر تحقیر می‌شدیم که وقتی سلطه‌گران استکباری بر کشور ما مسلط بودند و درآمدهای کشور را می‌بلعیدند اسم آن را حق توحش می‌گذاشتند.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: سیستم تبلیغاتی آنها قوی است و در دنیا چنین می‌کنند و چهره اسلام را تحت عناصری از جمله داعش و تروریست‌ها که خودشان می‌پرورانند، اینطور معرفی می‌کنند و برای بسیاری از ملت‌های ناآگاه شبهه ایجاد می‌شود.

وی گفت: اما گذشته از پیروزی در طرح سیاسی روز مقدس قدس و پیروزی نظامی که خط نشانی بود در سوم خرداد و رسوایی و ضعف دشمن در مقابل شما در جنگ‌های نظامی، امروز در جنگ‌های فرهنگی و در مقابل تبلیغاتی که قریب ۲۰۰ سال طول کشیده عملا کاری را نشان دادیم که وقتی آزمایش کرونا آمد، در کشورهای غربی اولین کاری که کردند در صف‌های اسلحه ایستادند یعنی سر طعمه با هم بجنگند.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی افزود: آنها از حمله و هجوم به خود یا فروشگاه‌ها، رسوایی به بار آوردند اما در این مدت مردم ما با وجود مشکلاتی که همین کشورها تحمیل کردند اما در یک نمایش فرهنگی به سراغ نیازمندان رفتند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به بیانات اخیر مقام معظم رهبری و توصیه‌های هفت‌گانه ایشان گفت: توجه در صحنه عملی به رهنمودهای کارساز رهبر معظم انقلاب مورد تاکید است و شما شایسته آن هستید.

نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی اظهار داشت: یکی از توصیه‌ها این بود که ویروس کرونا در سطح جهان باعث بروز قرنطینه‌ها، سم پاشی‌ها، انواع و اقسام ابزار در رعایت بهداشت، فعال شدن بیش از پیش مسولان بهداشت و درمان که خداوند به آنها خیر دهد و فرهنگ عزیز مردم که پیشرو بودید، شد.

وی افزود: آنچه رهبری به آن اشاره داشتند این است که هر روز در چند نوبت آمار جهانی مبتلایان و فوت شدگان اعلام می‌شود اما سوال اینجاست چرا از خطرها، ضررها و ویروس‌های مرگبارتر شمارش سرانگشتی نمی‌شود.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی عنوان کرد: اصلا آیا این ضررها قابل شمارش است، به این معنا که در همین سده اخیر ۲ جنگ بزرگ جهانی به وسیله همین اروپایی‌ها و وحشی‌های متمدن نما صورت گرفته پس این فاجعه چطور شمارش می‌شود.

وی با طرح این سوال که تعداد میلیون‌ها انسانی که مستقیم کشته شدند چه کسی می‌تواند شمارش کند گفت: آنها که در هیروشیما بمباران شدند و نسل آنها از دردها و رنج‌های سلاح هسته‌ای رنج می برند چطور شمارش می‌شوند.

امام جمعه بیرجند با بیان اینکه جنایت‌ها از جنگ جهانی تا امروز و مداخله در ۵۲ کشور ادامه دارد گفت: آیا این جنایت‌ها قابل شمارش است که همه جا از میانمار، هند یا در آفریقا چه بر سر مردم می‌آورند.

وی با اشاره به اعتراضاتی که مردم فرانسه از یک سال گذشته تاکنون دارند اظهار داشت: هر جا زورگویی بوده همچون رضاخان، آتاتورک یا صدام از طرف اینها دستش باز بوده که مردم را کشته است.

ححت الاسلام و المسلمین عبادی جنگ تحمیلی به مدت هشت سال و بعد از آن جنگ نفت و مداخله در سایر کشورها را از سوی استکبار جهانی یادآور شد و افزود: شمارش کرونا که این همه روی آن مانور دادند که لازم هم بوده است اما این کجا و آن کجا.

وی گفت: آنانی که بر اثر ویروس کرونا فوت می‌کنند که خداوند رحمت کند و به خانواده آنان اجر دهد اما در عین حال صرفا یک بیماری و مرگ زودرس است و به ایمان، اعتقاد، ناموس و فرهنگ او کاری ندارد اما ویروس غرب همه چیز را از بین می‌برد و کشتار یک قلم آن است.

نماینده ولی فقیه در استان تصریح کرد: جای سوال است که ویرانی کشورها، آوارگی زنان و کودکان، اعتیادها، ابزار شیمیایی در دست ایادی آنها، بازی با آبروی ملت‌ها، تحریم‌های اقتصادی و شایع کردن بیماری‌ها کار چه کسی است؟

وی افزود: عده‌ای از صاحبنظران می‌گویند همین کرونا ویروس‌ آزمایشگاهی است و نه تنها کرونا که برخی معتقدند ویروس‌های دیگر مانند ایدز و آنفلوآنزا هم آزمایشگاهی است لذا اینها که بمب شیمیایی می‌سازند بمب میکروبی را هم درست می‌کنند.

وی گفت: پیداست بدترین ویروس، ویروس فرهنگی غرب است که انسان را با ریشه می‌کند که با بیماری کرونا، وبا و طاعون قابل قیاس نیست و اگر قابل قیاس نیست چرا درباره چند مساله مثل کرونا حساسیت وجود دارد اما روی این جنایتکارها و فرهنگ کثیف و ضد انسانی و کارش حساسیت نیست تا زرادخانه پر کند، بین ملت‌ها جنگ ایجاد کند و اسلحه‌های خود را بفروشد و همه چیز برایش توجیه اقتصادی داشته باشد.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: حتی در کشورهای خودشان برای خانه سالمندان اعلام شد معالجات کرونایی چون توجیه اقتصادی ندارد ضروری نیست تا برسد به اینکه رنگین پوست‌ها شهروند درجه دوم هستند.

وی گفت: بنابراین بیش از هر چیز باید به فرهنگ، اصالت، اعتقاد و ایمان خودتان برگردید و همین طور هم است چون آنچه دنیا را می‌تواند اداره کند اسلام و ایمان است نه سرمایه‌داری لیبرال دمکراسی غرب ولی هنوز در مردم ما کسانی هستند که شب را رو به اروپا می‌خوابند.

نماز عید فطر امروز (یکشنبه) با حضور قشرهای مختلف مردم در مساجد ۱۱ شهرستان استان خراسان جنوبی و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی اقامه شد.

براساس آخرین آمار رسمی ۲ شهرستان این استان از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید (کم خطر) و بقیه در وضعیت زرد (خطر متوسط) هستند.