موهبتی مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در حاشیه سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بر افزایش سواد سلامت جامعه و ترویج کتاب‌خوانی به منظور افزایش سلامت جامعه تاکید کرد و گفت: سواد سلامت ارتباط مستقیمی با پیشگیری از بیماری‌ها داشته و تولیدات علمی که در این زمینه وجود دارد می‌تواند از حوادث تلخ بروز بیماری‌ها جلوگیری کند.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین‌‌الملل سازمان بیمه سلامت ایران، سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در مصلی امام خمینی بار دیگر با استقبال زیادی روبرو شد.استقبالی که باید گفت یکی از انقلاب‌های فرهنگی کشور در عرصه کتاب خوانی محسوب می‌شود. همانند هر سال مسئولان به منظور اهمیت ، ترویج کتاب خوانی و روند گسترش سواد مردم از نمایشگاه بازدید می‌کنند.
بدون شک یکی از حوزه‌هایی که افزایش سواد سلامت در آن تاثیر جدی بر جامعه دارد، حوزه سلامت است که خوشبختانه ناشران، کتاب‌های مختلفی در این زمینه به چاپ رسانده‌اند که باید گفت در افزایش سواد سلامت مردم تاثیر بسزایی داشته و روز به روز مخاطبان بیشتری جذب اینگونه کتاب‌ها می‌شوند.
مهندس طاهر موهبتی، رئیس هیات مدیره و مدیر عامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز همانند دیگر مسئولان در نمایشگاه مطبوعات حضور یافت و از انتشارات امیرکبیر، ابن سینا، تیمور زاده، آستان قدس رضوی، کتابخانه موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بازدید کرد و در جریان نقاط و ضعف موسسات انتشار کتاب به خصوص در حوزه سلامت قرار گرفت.
آخرین بازدید موهبتی از غرفه استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند بود. غرفه‌ای که یاد و خاطره زادگاهش را تداعی می‌کرد و با حضور در جمع همشهریان خود لحظاتی را با آنان سپری کرد و به تماشای موسیقی زنده و سنت‌‌های بیرجند نشست.
حضور دکتر محمد مهدی ناصح و رونمایی از کتاب دوبیتی‌های عامیانه بیرجندی توسط اساتید و شاعران به نام بیرجندی از دیگر اتفاقات خوب بازدید از نمایشگاه بود.
موهبتی در حاشیه این برنامه بر افزایش اطلاعات مردم تاکید کرد و گفت: مردم باید آثار افزایش اطلاعات خود را در هر بخشی لمس کنند و در این صورت است که برای کتاب خواندن انگیزه پیدا می‌کنند. همچنین مسئولین و متولیان حوزه فرهنگی کشور هم می‌توانند دسترسی به کتاب را راحت کنند و تسهیلات ویژه‌ای برای گروه‌های مختلف سنی در نظر بگیرند.
او با اشاره به اینکه ترویج کتاب خوانی باید از مهدکودک‌ها اغاز شود، بیان کرد: حتما باید این موضوع در سبد تربیتی کودکان لحاظ شود ولی متاسفانه با وجود آثار مثبت توجه به آموزش کتاب خوانی در کودکان در آینده به این موضوع آنطور که باید پرداخته نمی‌شود.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران همچنین به پیشرفت تکنولوژی و تغییر روش‌های آموزشی اشاره کرد و گفت: با تحول و انقلابی که در حوزه فضای مجازی صورت گرفته طبیعتا بسیاری از آموزش‌هایی که قبلا به صورت حضوری انجام می‌شد اکنون به راحتی و از طریق اینترنت و فضای مجازی امکان پذیر است. سطح دسترسی و تولید محتوا به سخت ترین مبانی علمی حتی به صورت رایگان افزایش یافته است. برخی معیار خواندن را خرید کتاب می‌دانند در حالی که الزاما اینطور نیست که فروش کتاب را معیار کتاب خوانی بدانیم.
او به افزایش و تاثیر سواد سلامت مردم نیز اشاره کرد و افزود: اگر مردم سواد سلامت خود را افزایش دهند، کمک بسیاری به افزایش سلامت جامعه خواهند کرد.  وزارت بهداشت به عنوان متولی بهداشت کشور طبیعتا باید از سایت‌هایی را در اختیار مردم قرار دهد که باعث افزایش سواد سلامت شده و از اطلاعات نادرست سایر سایت‌ها جلوگیری شود. همچنین با اقدامات دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور امیدواریم گام‌های موثری را در ارتقاء سلامت مردم شاهد باشیم که البته در چند سال اخیر اتفاقات خوبی در این زمینه رخ داده است.
موهبتی ادامه داد: سواد سلامت ارتباط مستقیمی با پیشگیری از بیماری‌ها داشته و تولیدات علمی که در این زمینه وجود دارد می‌تواند از حوادث تلخ بروز بیماری‌ها جلوگیری کند. همچنین رسانه ملی و رسانه‌های نوشتاری و استانی می‌توانند به افزایش سواد سلامت مردم کمک کرده و امید به زندگی را افزایش دهند. یکی از مشکلات جدی ما در سال ۲۰۱۷ بحث افسردگی است که در این حوزه با چالش‌های جدی مواجه هستیم که با حرف زدن و گفت و گو و مطالعه کردن می‌توان از این مشکل جلوگیری کرد.
۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله