معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: این استان دارای رتبه نخست زعفران با کیفیت در جهان است که باید این ظرفیت مهم را در سطح ملی و بازارهای جهانی معرفی کرد.

مشیرالحق عابدی روز شنبه در حاشیه بازدید از مزارع زعفران شهرستان قاینات افزود: اگر کشاورزان محصول با کیفیت و دارای برند استاندارد تولید کنند در راستای مباحث صادارتی پیشگام خواهند بود.

وی گفت: سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی نیز در این زمینه اقداماتی مهمی انجام داده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: زعفران یکی از محصولات استراتژیک خراسان جنوبی است لذا باید به عنوان محصول راهبردی در بازارهای جهانی معرفی شود.

وی به برگزاری کمیته تخصصی محصولات استراتژیک استان اشاره کرد و گفت: در این کمیته که با حضور نمایندگانی از بخش خصوصی و دولتی برگزار می‌شود بسیاری از مشکلات و مسائل مربوط به محصولات مهم استان مانند زرشک، زعفران و عناب مورد رصد قرار می‌گیرد.

عابدی با اشاره به تاثیر جشنواره‌های شکرگزاری برداشت زعفران و زرشک عنوان کرد: امید است در سال رونق تولید شاهد صادرات و تولید بیشتر محصولات استراتژیک استان باشیم.

امام جمعه قاین هم گفت: مسئولان باید برای قیمت محصولات استراتژیک زعفران و زرشک استان چاره‌اندیشی کنند.

حجت الاسلام علی رحمانی افزود: میانگین بارندگی در استان پارسال ۱۷۰ میلیمتر بوده است در حالیکه مردم این استان حدود ۲۰ سال خشکسالی را پشت سر گذاشته‌اند.

وی بیان کرد: مسئولان بایستی جلوی توسعه کاشت بی رویه دو محصول زعفران و زرشک که نتیجه صدها سال آزمون و خطای اجداد و گذشتگان این منطقه بوده است را بگیرند.

امام جمعه قاینات عنوان کرد: در گذشته زعفران در گناباد، قاین و فردوس کشت می‌شد اما اکنون کاشت بی رویه زعفران در برخی نقاط کشور مانند اصفهان، کیاسر، قم و کاشان کشت می‌شود در حالی که زعفران و زرشک به منزله یک برند برای شهرستان قاین است.

وی بیان کرد: از وزارت جهاد کشاورزی درخواست می‌کنیم که این روزها که فصل جمع‌آوری زرشک است به داد کشاورزان برسند.

حجت‌الاسلام رحمانی ادامه داد: قیمت پایه هر کیلوگرم زرشک تازه در استان ۱۰ هزار تومان تعیین شده است اما کشاورزان نسبت به این قیمت‌گذاری ناراضی هستند.

جشن شکرگزاری زعفران و زرشک امروز (شنبه) با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، استاندار خراسان جنوبی و جمعی از مسئولان و بهره‌برداران در شهرستان قاینات برگزار شد.