مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: خشکسالی چندین ساله سبب شده اکنون خشکسالی و سیلاب را با هم داشته باشیم و بهترین اقدام برای جلوگیری از سیلاب و روان آب اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری است.

علیرضا نصرآبادی روز شنبه در نشست خبری در محل نمایشگاه دستاوردهای چهل ساله انقلاب اسلامی در بیرجند افزود:
سالانه ۷۰۰ میلیون متر مکعب روان آب در استان هدر می رود که برای جلوگیری از جاری شدن روان آب ها سال ۸۹ نخستین سازه آبخیزداری کشور با استفاده از لاستیک و ضایعات آن در خراسان جنوبی اجرا شد.
وی با بیان اینکه تاکنون ۱۰ سازه از این طریق در استان احداث شده است گفت: این طرح ابتدا از خراسان جنوبی آغاز شد و اکنون در برخی استان ها از جمله هرمزگان در حال توسعه است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی عرصه ‌های آبخیزداری استان را ۷.۵ میلیون هکتار اعلام کرد و گفت: تاکنون ۲ هزار و ۵۰۰ سازه متفاوت آبخیزداری در یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار از این عرصه ‌ها احداث ‌شده است.
وی بیان کرد: از ابتدای تاسیس استان (سال ۸۳) تاکنون عملیات خاکی ۶۳ سازه پخش سیلاب و ۵۴۸ سازه خاکریزی در استان انجام شده است.
نصرآبادی افزود: همچنین سه هزار و ۲۰۴ هکتار کپه کاری و ۴۵۰ هکتار تراس بندی و بانکت بندی در حوزه عملیات بیولوژیکی و یکهزار و ۳۱ سازه گابیون بندی، ۶۵۲ سازه سنگ و ملاتی و ۱۶۵ سازه خشکه چینی از جمله عملیات سنگی انجام شده در حوزه آبخیزداری است.
وی اظهار داشت: نخستین بار طرح آبخیزداری و آبخوان داری از خراسان جنوبی کلید خورد که در این زمینه مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار از محل منابع صندوق توسعه ملی به کشور اختصاص یافت.
نصرآبادی سهیمه خراسان جنوبی از اعتبارات صندوق توسعه ملی را ۱۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: در این زمینه سازه‌ های آبخیزداری در ۹۷ نقطه استان در حال اجرا بوده که تاکنون احداث ۸۸ سازه به‌ پایان رسیده است.
وی اضافه کرد: همزمان با دهه فجر امسال نیز ۵۶ پروژه با اعتبار ۱۵ میلیارد و ۸۴۰ میلیون تومان در عرصه‌ های منابع طبیعی خراسان جنوبی به بهره ‌برداری می ‌رسد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: سرمایه ‌گذاری ملی این طرح ‌ها از اعتبارات ۹۷-۹۶ مبلغ ۱۵ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و اعتبار استانی ۴۴۰ میلیون تومان است.
وی با بیان اینکه ۸۶ درصد از مساحت استان را اراضی بیابانی تشکیل می دهد گفت: در حال حاضر پنج میلیون و ۴۵۰ هزار هکتار مساحت اراضی بیابانی و هفت میلیون و ۵۳۹ هزار هکتار مساحت مراتع کم تراکم بیابانی استان است.

** خراسان جنوبی دومین استان بیابانی ایران
نصرآبادی اظهار داشت: سال های اخیر به لحاظ شرایط جغرافیایی در وضعیت بسیار خاصی قرار داریم و خراسان جنوبی از نظر وسعت رخساره های مناطق بیابانی دومین استان بیابانی کشور است.
وی گفت: خشکسالی های چندین ساله سبب شده خسارات زیادی به منابع طبیعی استان وارد شود که برای مقابله با این مشکل اقداماتی از جمله نهالکاری در سطح ۲۲ هزار و پنج هکتار از عرصه های بیابانی استان انجام شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی حفاظت و قرق ۱۵۴ هزار و ۹۶ هکتار، مدییت روان آب های سطحی در ۱۶ هزار و ۷۸۸ هکتار، تولید نهال گلدانی به میزان ۷۴۱ هزار اصله، تولید نهال ریشه های به میزان پنج میلیون و ۲۹۳ هزار اصله و سه هزار و ۸۶۲ هکتار بذرکاری را از دیگر اقدامات انجام شده در این زمینه عنوان کرد.
وی یادآور شد: از زمان تاسیس استان تاکنون نیز روان آب ۱۴ هزار و ۹۲۵ هکتار از اراضی بیابانی مدیریت شده است.
نصرآبادی مساحت جنگل ‌های استان خراسان جنوبی را ۶۲۷ هزار و ۷۲۲ هکتار عنوان کرد و افزود: تجهیز، نگهداری و مراقبت از پارک‌ های جنگلی در مساحتی با پنج هزار و ۱۰۰ هکتار و تولید نهال جنگلی در سه هزار و ۷۲۸ هکتار و جنگل‌کاری، احیا و توسعه فضای سبز در مساحتی با سه هزار و ۵۵۶ هکتار از اقدامات چندسال گذشته است.
وی از ۲۸ دشت بحرانی در استان خبر داد و گفت: اکنون بیش از ۶ هزار رشته قنات در استان وجود دارد که با توجه به محدودیت های اعتباری برای احیا و مرمت قنوات نیاز به مشارکت مردم و سایر دستگاه های اجرایی داریم.
وی با اشاره به اجرای پروژه ‌های بین‌المللی خراسان جنوبی بیان کرد: پروژه ترسیب کربن سربیشه سال ۲۰۱۷ در ارزیابی‌ها جزو ۱۰ پروژه برتر بین ‌المللی شناخته شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی با بیان اینکه هشت استان کشور دارای پروژه بین ‌المللی هستند افزود: در حال حاضر چهار پروژه بین المللی در استان در حال اجراست و اجرای چهار طرح دیگر در مرحله انعقاد تفاهم نامه قرار دارد.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله