معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: شهرک تخصصی طلا با هدف افزایش ارزش افزوده طلای کشف شده از معادن در خراسان جنوبی ایجاد می شود.
جواد اشرفی با اعلام این خبر در برنامه رادیویی”میدان انقلاب” با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش اکتشافات معدنی و ذخایر طلا اظهار داشت : هر اقدامی در این حوزه به نرخ رشد توسعه یافتگی استان کمک می کند اما ضعف های زیرساختی وجود دارد لذا باید در بخش فرآوری تمرکز کرد.
?وی با اشاره به اینکه اقداماتی برای فرآوری طلا در استان انجام شده گفت: به دنبال ایجاد شهرک تخصصی طلا هستیم تا بتوانیم آنچه از معادن برداشت می شود را در استان فرآوری کنیم و مانع خروج ارزش افزوده آن شویم.
?معاون استاندار افزود :نگاه کلان رئیس جمهور این است که حقوق دولت از معادن باید برای افزایش سطح رفاه هر منطقه هزینه شود و برای مردم ملموس باشد.
?وی عنوان کرد :طلایی که در استان استخراج می شود در قالب شمش به مراکز فرآوری منتقل می شود و دوباره به صورت تولیداتی از جمله زیورآلات به استان بر می گردد که تلاش می کنیم با کمک انجمن طلا و مس، شهرک تخصصی طلا را ایجاد کنیم.
?اشرفی خاطر نشان کرد : این اقدام موجب افزایش سطح رفاه در استان می شود و قطعاً با پیوند دانشگاه و صنعت شاهد اقدامات خوبی در این حوزه خواهیم بود.
?به گفته وی؛ پست برق ۴۰۰ کیلوولت که در نهبندان شروع به کار کرده در راستای تأمین زیرساخت های معادن است و بخش اعظم آن از محل اعتبارات شرکت ایمیدرو تأمین می شود.
?معاون استاندار با تأکید بر اینکه حساب های مالی معادن باید به استان برگردد، گفت: حتی حساب ها باید در شهرستان فعالیت معدن مستقر شود.
?وی با اشاره به افتتاح و کلنگ زنی پروژه های شاخص دهه فجر گفت: ۳۳ طرح کلان در این ایام به بهره برداری رسید که بالغ بر هزار و ۱۴۴ میلیارد تومان سرمایه ریالی و ۱۳۴ میلیون یورو سرمایه گذاری خارجی آن بوده است.
?اشرفی افزود :ثمره و پیامد این پروژه در توسعه منطقه با کمک بخش های مختلف کشاورزی، صنعتی، خدماتی و معدنی نمود خواهد داشت.
?وی با اشاره به اشتغال بیش از سه هزار و ۵۰۰ نفر در این طرح های کلان عنوان کرد :نرخ اشتغال، شاخص توسعه یافتگی و رفع و کاهش محرومیت است که با افتتاح این پروژه ها رقم قابل توجهی از اشتغال محقق می شود.
?به گفته وی؛ در حال حاضر خراسان جنوبی رتبه چهارم کشوری در ایجاد اشتغال را دارد و برای راستی آزمایی این شاخص دولت سیزدهم سامانه پایش را راه اندازی کرده که کاملاً قابل رصد است.
معاون استاندار عنوان کرد: از حیث صحت و سنجش عدد و شاخص اشتغال، خراسان جنوبی رتبه دوم کشوری را دارا است.
?وی با اشاره به پیشران های توسعه اقتصادی استان گفت:این پیشران ها در حوزه کشاورزی، مرز، معدن، گردشگری، فناوری و صنایع تعریف شده و برای اینکه ثمره آن نشان داده شود نیازمند زمینه هایی است که موجب حرکت شود.
اشرفی ادامه داد :زیرساخت هایی برای این منظور در حال اجرا است که بخشی هفته دولت کلنگ زنی شده و تا ۶ ماه آینده به بهره برداری می رسد.
?به گفته وی؛ تلاش شده برنامه ها طوری راهبری شود که اثر پیشران های اقتصادی در زندگی و معیشت مردم نمود پیدا کند.
?معاون استاندار با اشاره به مزیت های نسبی استان نیز گفت: این مزیت ها در حوزه های مختلف صنعت، کشاورزی، صنایع دستی و معدن پراکنده است که به خصوص در بخش مشاغل خانگی این مزیت ها می تواند مورد توجه قرار گیرد.
اشرفی اظهار داشت : آنچه مبنای آمار اشتغال در استان قرار گرفته، تعداد بیمه شدگان است که در صندوق تأمین اجتماعی و صندوق بیمه عشایر و کشاورزی می باشد.
?وی درخصوص اقدامات انجام شده برای فرش خراسان جنوبی هم گفت:دغدغه همه فعالان این حوزه یکپارچگی و وفاق است و تکمیل حلقه بعد از تولید دیگر خواسته است که تلاش می کنیم این زنجیره را با ورود فعالان فرش به بازارهای خارجی کامل کنیم.
?معاون استاندار، حذف واسطه ها در بخش فروش فرش را دغدغه ای مهم دانست و گفت: حضور در نمایشگاه های خارج کشور و ارتباط مستقیم با خریداران آن سوی مرزها می تواند در تکمیل زنجیره فروش فرش کمک کننده باشد.
?وی افزود :معمولاً در اصفهان و تهران تجار اقدام به فروش فرش خراسان جنوبی می کنند در صورتی که شأن و جایگاه فرش استان بیش از اینهاست که می تواند با کمک تعاونی ها و ایجاد وحدت رویه زمینه ورود فرش دستباف در بازارهای خارجی را فراهم کرد.
?اشرفی افزود : تولید کنندگان هم می توانند به طور مستقیم صادرات فرش داشته باشند تا آورده نهایی نصیب خودشان شود.
?وی با اشاره مشکلات حوزه تولید در بخش تسهیلات هم عنوان کرد :بیشتر مشکلات تسهیلاتی از طریق ستاد تسهیل و رفع موانع تولید دنبال می شود لذا مصوبات این ستاد برای بانک ها لازم الاجراست.
?به گفته وی؛ از سال گذشته تاکنون بانک های استان بالغ بر ۸۰۰ میلیارد تومان در قالب تبصره ۱۸ تسهیلات داده اند و تسهیلات تبصره ۱۶ امسال ۵۲۲ میلیارد تومان بوده است.
?معاون استاندار عملکرد بانک ها در ارائه تسهیلات تکلیفی را مطلوب خواند و افزود : توقع بیش از این است اما باید گزارش دقیق عملکرد بانک ها در ارائه تسهیلات از سوی مدیران مربوطه ارئه شود تا مردم بتوانند قضاوت درستی داشته باشند.
?اشرفی همچنین با اشاره به همراهی دولت با صنعت در جبران خسارت قطعی گاز هم گفت : شرکت گاز متعهد است ۸ ماه از سال را به بخش صنعت گاز بدهد لذا تکلیف قانونی برای پاسخگویی به واحدهای خسارت دیده نیست.
?وی افزود: با تأکید شخص استاندار در چهار محور، آن دسته از واحدهای صنعتی و تولیدی که در بحران سرما دچار خسارت شده اند را بتوانیم حمایت کنیم.
?به گفته وی؛ کمک ها در حوزه مالیات، تسهیلات بانکی، خدمات آب، برق و بیمه به شکل بسته های حمایتی تعریف شده که بعد از احصای خسارت ها، تا قبل از پایان سال عملیاتی می شود.
?معاون استاندار با اشاره به نامه های سفر رئیس جمهور هم گفت: ارتباط مردم از ثمرات سفر رئیس جمهور بود که تمامی درخواست ها و نامه ها دریافت و دسته بندی موضوعی شده است.
?وی گفت: آن دسته از درخواست ها که مربوط به حوزه اشتغال و تسهیلات است به کمیته امداد و ستاد اجرایی فرمان امام معرفی می شود و درخواست های ضروری هم از طریق نهادهای حمایتی پیگیری می شود.
?اشرفی با اشاره به نارضایتی هایی در خصوص توزیع اقلام در بازار هم گفت: تنظیم بازار حکم مداخله گری دارد و قرار نیست به آحاد برسد لذا چالش اصلی در حال حاضر توزیع اقلام است.
?به گفته وی؛ کالاهای اساسی قبلاً از طریق فروشگاه های زنجیره ای توزیع می شد اما سیستم توزیع سامانه ای از سال قبل طرحی شده لیکن این طرح هم نتوانست خواسته مردم را برآورده کند.
?وی سرویس دهی محدود، نبود زیرساخت توزیع و کمبود نیروی انسانی را از مشکلات این سامانه برشمرد و گفت: سایر پلتفرم ها در استان هم شناسایی شدند که در تعامل فروشگاه های زنجیره ای بتوانند خدمت ارائه دهند.
?معاون استاندار عنوان کرد :برای سال های آینده برنامه ریزی می کنیم که شبکه گسترده تری از پلتفرم ها را ایجاد و بتوانیم با ارتباط بیشتری توزیع را انجام دهیم.
?اشرفی افزود: توزیع سامانه ای کار نظارت را آسان‌تر می کند اما نیازمند این است که مشکلات زیرساختی شناسایی و رفع شود.
?وی درخصوص آرد هم گفت: در بحث سبوس گیری رعایت استاندارد ها مهم است و باید فرهنگ سازی برای استفاده از نان سبوس دار افزایش یابد.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور