فرماندار نهبندان عنوان کرد: فرهنگ هایی همانند کار، تلاش و خرد جمعی برای جلوگیری از نارسایی ها در جامعه ، در قانون اساسی پیش بینی شده است، لذا برای رسیدن به توسعه در شهرستان ، تمام نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردم باید از این فرصت استفاده کرده و مانع زدا باشند.

شورای فرهنگ و عمومی شهرستان نهبندان صبح ماه با حضور امام جمعه ، فرماندار و جمعی از مسئولین شهرستان نهبندان و مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برگزار شد.

بیکی در این جلسه فرهنگ عمومی را موضوعی همه جانبه و زیرساختی دانست و افزود: برای رسیدن به فرهنگ مناسب باید آن را از دو دیدگاه سخت افزاری و نرم افزاری بررسی کرد.

وی توضیح داد: در بعد فیزیکی فرهنگ، امکانات و زیرساخت هایی مد نظر است که باید تهیه و در اختیار نهاد های مرتبط همچون اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار گیرد، دیدگاه نرم افزاری نیز مجموعه اقداماتی است که منجر به فرهنگ سازی می شود. همانند تلاش هایی که برای فرهنگ سازی رعایت شیوه نامه های بهداشتی در جهت مقابله با کرونا و داشتن جامعه ای ایمن تر انجام گرفته است.

بیکی با تاکید بر این که فرهنگ سازی کار بسیار سختی است اما آثار و نتایج بسیار خوبی خواهد داشت، اضافه کرد: فرهنگ هایی همانند کار، تلاش و خرد جمعی برای جلوگیری از نارسایی ها در جامعه ، در قانون اساسی پیش بینی شده است، لذا برای رسیدن به توسعه تمام نهادهای دولتی، غیر دولتی و مردم باید از این فرصت استفاده کرده و مانع زدا باشند.

وی شعارهای انتخاب شده برای هر سال توسط مقام معظم رهبری را امری فرهنگی و دارای پیوست های فرهنگی گسترده دانست و گفت: تولید فقط به معنای تولید کار نیست، بلکه تولید فکر ، امنیت و فرهنگ در بسیاری از موضوعات همچون استفاده از منابع آبی درست و … را نیز شامل می شود.ک

فرماندار نهبندان در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان نهبندان از رتبه بسیار خوبی برخوردار هستند، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان دهنده این است که اگر تعهد و انسجام در یک مجموعه باشد، می تواند به عنوان یک پایگاه فرهنگی برنامه های بسیار خوبی برای جذب مشارکت مردم در امر های فرهنگی داشته باشد.

 

توفیق یک جامعه مشروط به برخوردار بودن از فرهنگ عمومی بالا است

حجت الاسلام عباسعلی خزاعی امام جمعه شهرستان نهبندان نیز در این جلسه عنوان کرد: اگر چه شورای فرهنگ و عمومی، ذیل شورای انقلاب فرهنگی کشور تعریف می شود، اما از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی با بیان این که هر کجا مردم از فرهنگ عمومی بالایی برخوردار باشند، در تمامی مسایل موفق تر خواهند بود، اضافه کرد: به همین دلیل دولت های استکباری برای ضربه زدن به یک جامعه، سعی در تغییر فرهنگ عمومی آن همچون نوع پوشش، گویش، کتب و متون آموزشی و درسی دارند.

به گفته وی اگر فرهنگ عمومی را از دیدگاه آیات و روایت نیز بررسی کنیم متوجه پشتوانه عظیم آن خواهیم شد. برای مثال شعار سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها» انتخاب شده است و در قرآن نیز بالاترین درجه مجاهدت را به فرد اهل کار می دهند ، پیامبر با عظمت اسلام هم برای فرد تولیدگر و کارگر احترام بالایی برخوردار بودند و فرمودند دست کارگر دستی است که به آتش جهنم نمی رسد.