هفدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع وابسته، فرصتی مغتنم برای معرفی ظرفیت‌های استان به استان این کشور بوده و خراسان جنوبی همچون قابی بی‌نظیر از صنعت و هنر ۱۱ شهرستان غنی خود در این رویداد بین‌المللی خوش درخشید.

دیار رنگارنگ تون، یکی از شهرستان‌های غنی فرهنگی این استان است که علاوه‌بر طبیعت بکر باغستان باوجو درختان چندصد ساله ملی و قنات جهانی بلده از مجموعه آبگرم معدنی با خواص درمانی، امامزادگان سلطان ابراهیم و سلطان محمد، محله تاریخی سردشت، مدرسه علیا و چندین مکان تاریخی و گردشگری برخوردار است.

شهرستان فردوس، علاوه‌بر پتانسیل بالای گردشگری در حوزه صنعت غنی از معادن بوده و در حوزه گوهرسنگ ناب‌ترین شجرها و عقیق رادارا است؛ همچنین انار باغستان که به اسم یاقوت سرخ معروف است، زعفران فردوس و پسته کجه‌چاهنوی این دیار هفت رنگ از مرغوب‌ترین محصولات زراعی این منطقه می‌باشد.

امین علیزاده، نماینده‌ فعالان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فردوس در گفت‌وگو با خبرنگار ۷۲۴پرس، با بیان اینکه نمایشگاه‌ها بستر خوبی برای معرفی و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری است، گفت: «باغستان با وجود قنات جهانی بلده و درختان ملی مسیر شاهجور یکی مناطق گردشگرپذیر شهرستان بوده که بسیاری از پتانسیل‌های آن مغفول مانده است».

امین علیزاده، بر ضرورت معرفی و جذب گردشگران خارجی تأکید کرد و افزود: «باغستان به دلیل وجود باغات انار و اشتغال افراد بومی منطقه به باغداری به این نام شناخته شده و محصول انار این شهر تا قبل از تشدید خشکسالی‌ها و گسترش کرم‌گلوگاه انار در ردیف کیفیت صادراتی بوده است».

علیزاده، با اشاره به عدم وجود رواحدهای فرآوری انار در فردوس و عدم مدیریت صحیح کرم‌گلوگاه انار، اظهار داشت: «کاشت و برداشت این محصول متعلق به فردوس و باغستان بوده و تمام ظرفیت‌های منحصر به فردی که دارد به دلیل درگیری با آفات و عدم رسیدگی درست شاهد کاهش کیفیت این محصول هستیم».

وی، زعفران را یکی دیگر از محصولات این شهرستان معرفی کرد و گفت: «زعفران فردوس یکی از خوش عطرترین و مرغوب‌ترین محصولات ارائه شده در بازار است که افراد بسیاری مشغول به زراعت این گیاه دارویی هستند؛ همچنین پسته کجه‌چاهنوی فردوس را نیز می‌توان به مرحله برندسازی رساند که نیازمند توجه است».

نوشته و خبر نگار : احمد کاشانی  دبیر سرویس گردشگری و میراث و ا.حسن پور