یک واحد فراوری زرشک همزمان با ۱۱ واحد دیگر در آستانه جشنواره ملی زرشک در روستای شمس آباد بیرجند به بهره برداری رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی در آیین افتتاح واحد فرآوری الماس سرخ ایران در روستای شمس آباد بیرجند با قدردانی از اتاق تعاون استان برای جسارتی که برای برگزاری جشنواره ملی زرشک به خرج داد گفت: امیدواریم سال آینده صاحبان صنایع و مزارع بزرگ سال پای کار بیایند و این جشنواره با مشارکت آنها برگزار شود.
جعفری با اشاره به این که ۹۸ درصد سطح زیر کشت کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است افزود:تعداد بهره برداران این محصول در استان ۳۸ هزار نفر است.
رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی، گفت: سال گذشته ۶ تفاهم‌نامه با پیش‌بینی ۶۰۰ میلیارد تومان در جشنواره ملی زرشک امضاشد که در طول جشنواره زرشک امسال فاز نخست شهرک‌ تخصصی زرشک در سربیشه، افتتاح می‌شود.
وی ادامه داد: از جشنواره سال گذشته تاکنون ۶ تفاهم‌نامه در حوزه فرآوری زرشک با ۴۷۷۰ تن محصول با اعتبار ۵۰ میلیارد تومان و اشتغال ۷۱ نفر شروع شد که اکنون ۱۵ تا ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
وی، با اشاره به احداث ۲ مجتمع بارگاهی زرشک در افین و زهان زیرکوه، تصریح کرد: نبود بارگاه زرشک یکی از مشکلات زرشک‌کاران بود که با ایجاد مجتمع‌ها، بخشی از مشکلات زرشک‌کاران در این منطقه رفع می‌شود.
به گفته وی برای تسهیل دغدغه دیگر کشاورزان در خصوص بارگاه زرشک مجتمع ‌های بارگاهی زرشک واگذار کردیم اما کشاورزان اعتبار لازم برای ساخت ندارند و زمین ها بلااستفاده باقی مانده که از بنیاد علوی درخواست حمایت داریم.
وی ، سطح زیر کشت محصول زرشک استان را ۲۴ هزار هکتار دانست و افزود: از جشنواره سال گذشته تاکنون ۴ هزار هکتار به سطح زیر کشت استان افزوده شده است.
به گفته وی از سال گذشته تاکنون دستگاه‌های جدیدی نظیر دان کردن و خشک کردن ساخته شده و در حوزه زنگ جادویی زرشک و طرح های پژوهشی با همکاری دانشگاه اقدامات خوبی انجام شد.

نوشته و خبر نگار :حامد عارفی نیا و ا.حسن پور