نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: کودک امانت خداست و این سعادت را خدا به انسان برای پرورش فکری و فرهنگی کودک داده است.

حجت الاسلام و المسلمین سید علیرضا عبادی روز پنجشنبه در دیدار مدیرکل و اعضای کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خراسان جنوبی افزود: بهترین آموزشگاه‌ها برای‌ کودک، کانون پرورش فکری است و کودک به عنوان امانت الهی به قدری بزرگ است که هرچه برای آن سرمایه گذاری شود، کم است.

وی اظهار داشت: کودکان اولیای خداوند هستند اما برای به فعلیت رسیدن استعداد آنها نیاز به زمینه سازی است و اگر استعدادهای کودکان ظهور و بروز یابد، همه آنها به جایگاهی مثل ابوعلی سینا می‌رسند.

وی گفت: ابزار مفید در این روزگار زیاد است و در روایات آمده زمانی بیاید که بهترین زمان و بدترین زمان باشد یعنی شرایط رشد و آفت‌های زیاد با هم وجود دارد.

امام جمعه بیرجند گفت: جاذبه‌های انحرافی بزرگترین سرمایه انسان‌ها یعنی کودکان را منحرف می‌کند و این گناه بزرگی است که افراد خیانت کنند و به جای اینکه راه صحیح را نشان دهند با مکر و حیله و تبلیغات کاذب جامعه را به گمراهی بکشانند.

وی افزود: زندگی انسان در سفر به سمت کمال خلاصه می‌شود و سفر منزل به منزل باید نقشه راه داشته باشد چون بدون نقشه راه نمی‌توان تعلیم داد و از طرف دیگر منزل باید سمت و سو داشته باشد و نخسین قطب نما برای انسان فطرت الهی است.

حجت الاسلام و المسلمین عبادی اظهار داشت: شهید مطهری کتابی به نام «انسان در قرآن» دارد که حجم این کتاب کم اما خیلی پرمحتواست و موضوع خودشناسی و انسان شناسی و شناخت کودک که اشرف مخلوقات است و استعداد کودک به سوی کمال بوده که او می‌تواند به جایگاه خداگونه برسد مثل خورشید که در آیینه صاف و بی کدورت منعکس می‌شود و این استعداد آیینه است که انسان هم چنین حالتی دارد و اگر درست پرورش یابد مظهر نام‌های الهی می‌شود.

وی یادآور شد: خداوند متعال استعدادهای انسان را در نمادی به فرشتگان ارائه و بعد فرشتگان را امر به سجده بر انسان کرد بنابراین برای شکوفایی استعدادهای کودک ابتدا باید شخصیتش توسط مربی کشف شود و نخستین پرورشگاه کودک دامان مادر است و سرنوشت فرزند بر پیشانی مادرش نوشته شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی هم گفت: به زودی یک مرکز فراگیر برای کودکان نابینا و ناشنوا در مرکز قاینات و یک کتابخانه سیار در این شهرستان افتتاح می‌شود.

طاهره حمیدی افزود: تلاش می‌کنیم در کانون پرورش فکری، فرهنگ امام حسین (ع) را برای کودکان بیان کرده و بیانیه گام دوم انقلاب را هم برای کودکان تبیین کنیم.

وی گفت: ۴۲ هزار عضو کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان داریم که به طور مستقیم در مراکز استان حضور دارند و به طور غیر مستقیم ۱۵۰ هزار کودک و نوجوان از فعالیت‌های کانون در سطح خراسان جنوبی بهره مند می‌شوند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان جنوبی بیان کرد: کانون به عنوان یکی از نهادهای تخصصی در حوزه کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند و سال گذشته ۷۴۲ فعالیت اسلامی را در سطح مراکز خود داشتیم و یک هزار نفر از کودکان در این برنامه‌ها شرکت کردند و در مجموع ۳۱۸ هزار دفعه از فعالیت‌های اسلامی توسط کودکان استفاده شده است.

وی گفت: فعالیت‌های خوبی به لحاظ کیفی و کیفی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برای تربیت کودکان در حال اجرا است و امیدواریم بتوانیم گام‌های اساسی برای رشد و بالندگی آنان برداریم.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) سال ۱۹۵۳ یکی از ارکان دائمی این سازمان و هشتم اکتبر روز جهانی کودک نام‌گذاری شد.

روز کودک امسال ۱۶ مهر بود.