نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی و امام جمعه بیرجند گفت: عشایر ذخایر فرهنگی جامعه هستند و مسئولان باید برای خدمت‌رسانی به این قشر به لحاظ فرهنگی هم تلاش کنند تا آنان از آسیب‌های فرهنگی نیز مصون بمانند.

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا عبادی روز دوشنبه در دیدار با جمعی از عشایر خراسان جنوبی افزود: ارزش فرهنگی برای ما بالاتر از همه چیز است، امروز تهاجم فرهنگی وجود دارد، ابزار فضای مجازی که به همه جا می‌رود آسیب‌زا است و مسئولان موظفند همه خدمات را طبق  قانون به عشایر ارائه کنند و همکاری‌های فرهنگی با عشایر هم باید بیش از قبل باشد.

وی اظهار داشت: عشایر در سطح کشور و خراسان جنوبی به لحاظ ایمان، تلاش، امنیت‌آفرینی مرزی و … جایگاه قابل قبولی دارند و به همین نسبت هم باید مسئولان به این قشر جامعه خدمات مناسب ارائه کنند.

امام جمعه بیرجند در ادامه بیان کرد: عشایر و روستاییان ارزشی جدا از معادلات معمول دارند چون هرجا خارجی‌ها، آمد و رفت داشتند آن مناطق را آلوده کردند اما مردم خراسان جنوبی به دلیل اینکه ارتباط آنان با بیگانه کمتر و با عشایر و روستایی بیشتر بوده مردمی سالم هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عبادی گفت: طبیعت، مادر انسان است و پرنده و انسانی که در طبیعت بزرگ شده با آن پرنده و درختی که به شکل پرورشگاه رشد می‌کند متفاوت است، انسانی که در زیر سایه طبیعت است، با آدم شهرنشین متفاوت بوده و این امتیازی برای قشر روستایی و عشایری محسوب می‌شود.

وی افزود: مهم‌تر از این مسائل، فطرت است و انسان‌ها به دلایل مختلف و تبلیغات کاذب آسیب‌های فراوان می‌بینند اما روستایی اصیل به دلیل اینکه پایبند فطرت است بسیاری از مسائل را به شکل فطری در ذات خود می‌فهمد و نسبت به آن تعهد هم دارد و غیرت، شجاعت و امانت نیز از ویژگی‌های خاص عشایر است.

امام جمعه بیرجند بیان کرد: عشایر و روستاییان اصیل بسیاری از مسائل را به شکل فطری می فهمند که ممکن است آن فرد شهرنشین این موارد را متوجه نشود.