استاندار خراسان جنوبی گفت: حضور و نظرات بخش خصوصی در جلسات بسیار کمک کننده است و همانطور که دولت ظرفیت‌هایی دارد، بخش خصوصی نیز دارای ظرفیت‌هایی حتی بیشتر از بخش دولتی است.

حمید ملانوری روز سه‌شنبه در بیست و ششمین نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان خراسان جنوبی افزود: برگزاری جلساتی مانند شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی از اهمیت زیادی برخوردار است به این دلیل که هم در سیاست‌های کلی، برنامه‌ها و قوانین بالادستی و هم در مفاد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر توجه به اقتصاد و معیشت و از طرفی به طور ویژه به بخش خصوصی تاکید شده است.

وی با بیان اینکه باید اقتصاد را به شکلی مردمی اداره کرد گفت: کسی که در صحنه تولید، خدمات و بخش‌های مختلف کار می‌کند، به خوبی می‌داند چه رویه‌ای مشکلات اقتصاد و معیشت مردم را رفع کند و تولید را رونق دهد.

استاندار خراسان جنوبی اضافه کرد: طبیعی است نظرات بخش خصوصی می‌تواند در این زمینه بسیار موثر باشد لذا شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی به دلیل اینکه با همکاری دو بخش دولتی و خصوصی مسایل مختلف مطرح، پیگیری و رفع می‌شود، دارای ارزش است.

وی خواستار برگزاری مستمر و ماهانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در استان شد و گفت: ستاد توسعه خاوران نیز در استان تشکیل شد تا از نظرات بخش خصوصی بهره‌مند شویم و به جهت اهمیت جایگاه این شورا و صاحبنظر بودن اعضای آن، نمایندگانی از شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در ستاد توسعه خاوران نیز عضویت دارند.

ملانوری با اشاره به دستورالعمل‌های این نشست اظهار داشت: یکی از موضوعات مطروحه، طرح مشکلات فعالان اقتصادی حوزه اصناف درخصوص مشکلات ناشی از حذف بند «ل» ماده ۳۰ قانون نظام صنفی کشور است.

وی گفت: برای این موضوع در سطح ملی باید پیگیری جدی صورت گیرد چراکه وضعیت هر استان و منطقه متفاوت است و باید بر همان اساس تصمیم‌گیری شود.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی بیان کرد: برای رفع مشکلاتی که گریبانگیر واحدهای تولیدی و اصناف می‌شود، بهتر است در قالب یک اقدام محلی گروه کارشناسی، مشورتی و صاحب نفوذ در استان تشکیل شود.

وی افزود: با ایجاد این گروه متقاضیان ایجاد واحدهای تولیدی قبل از آغاز به‌کار و صرف هزینه‌های سنگین، با راهنمایی و مشاوره وارد میدان می‌شوند لذا از این طریق شاهد اتلاف سرمایه، بدهکاری بانکی یا مشکلات دیگر نخواهیم بود.

ملانوری گفت: این گروه می‌تواند بخشی از مشکلات را حل کند و از این طریق به سمت اغناسازی مردم خواهیم رفت.

وی افزود: در بیش از ۱۵ ماه گذشته واحدهای تولیدی و صنفی، کشاورزی و خدماتی به دلیل شیوع ویروس کرونا دچار خسارت‌های زیادی شدند که بابت همراهی با ستاد کرونا باید از فعالان این بخش‌ها قدردانی کرد.

استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: سعی می‌کنیم بخشی از خسارت‌های وارده را جبران کنیم اما این ضرر و زیان‌ها در قالب تسهیلات یا کمک‌های ما پوشش داده نمی‌شود و امید است با برچیده شدن این ویروس واحدهای تولیدی مجدد فعال شوند.

در پایان این نشست با رای حضار، اعضای بخش خصوصی شورای گفت و گوی دولت در اتاق بازرگانی، اتاق اصناف و اتاق تعاون انتخاب شدند.

همچنین به دستور استاندار خراسان جنوبی مقرر شد به دلیل اهمیت این نشست و جایگاه بخش خصوصی از این پس جلسات شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان در محل اتاق بازرگانی بیرجند به صورت ماهانه و با حضور نمایندگان مجلس برگزار شود.