مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی هیات‌های عزاداری را به استفاده از ظروف گیاهی و پاکسازی معابر و خیابان‌ها پس از توزیع نذری در ماه محرم سفارش کرد.

حسن اکبری روز دوشنبه در اطلاعیه‌ای اظهار داشت: با توجه به نزدیک شدن به ایام محرم و اینکه یکی از سنت‌های پسندیده‌ مذهبی اطعام نیازمندان و پذیرایی از عزاداران حسینی است، متاسفانه به دلیل استفاده از ظروف یک‌ بار مصرف و تجمع زباله، آسیب‌های جدی به محیط زیست وارد می‌شود.

وی گفت: شهروندان گرامی و عزاداران عزیز ضمن استفاده از ظروف یک بار مصرف گیاهی و کاغذی نسبت به جمع‌آوری و مدیریت پسماندهای تولیدی توجه ویژه داشته باشند.

وی درباره توصیه‌های زیست محیطی برای حفظ سلامت عزاداران حسینی در ماه محرم افزود: هر سال با فرا رسیدن محرم و صفر حجم زیادی از نذورات در ظروف پلاستیکی و یک بار مصرف در مساجد، هیات‌ها و تکایای مذهبی توزیع می‌شود و با توجه به اینکه تماس این ظروف با غذای گرم‌ و چرب، خاصیت اسیدی ایجاد و مواد بسیار خطرناکی تولید می‌کند که تهدیدی برای سلامت افراد محسوب می‌شود لذا توصیه می‌کنیم مردم از ظروف یک بار مصرف با منشا گیاهی استفاده کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با بیان اینکه شهروندان در توزیع چای، شیر داغ یا هر نوع نوشیدنی دیگر از لیوان‌های یک بار مصرف کاغذی یا با پایه گیاهی بهداشتی استفاده کنند گفت: ضرورت دارد پس از توزیع و مصرف نذورات، هیات‌ها، مساجد و تکایا با همکاری عموم شهروندان فهیم نسبت به جمع آوری ظروف استفاده شده، اقدام کنند.

وی ادامه داد: شهروندان از رهاسازی ظروف در محل خودداری کنند و ضروری است مسئولان هیات‌ها و تکایا در جمع‌آوری این ظروف در محل توزیع، نظارت لازم را اعمال کنند.

اکبری همچنین از ائمه جماعات مساجد خواست در جلسات و سخنرانی‌های مساجد نسبت به انتقال مفاهیم کاربردی محیط زیستی به عزاداران حسینی اقدام کنند.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله