استاندار خراسان جنوبی گفت: بخش کشاورزی یکی از پیشران‌های توسعه‌ استان است و کشاورزان با توجه به زحماتشان باید عایدی بیشتری داشته باشند.

حمید ملانوری عصر یکشنبه در نشست بررسی وضعیت کشاورزی و منابع طبیعی استان ذیل ستاد توسعه خاوران افزود: باید مزیت‌های بخش کشاورزی در توسعه اقتصادی اولویت‌بندی شود و منابع، تجهیزات و ظرفیت‌های خودمان را بر روی این اولویت‌ها متمرکز کنیم.

وی گفت: یکی از محورها و پیشران‌های مهم اقتصادی استان، بخش کشاورزی است به دلیل اینکه آمار بهره‌برداران این بخش ۸۵ هزار نفر است، ۳۰ درصد اقتصاد استان وابسته به بخش کشاورزی است و مردم از این محل ارتزاق می‌کنند.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه ۱۰ درصد اشتغال خراسان جنوبی در بخش کشاورزی است اضافه کرد: خراسان جنوبی استانی کم‌بارش و کویری است و تولید در بخش کشاورزی، پرهزینه و با سخت کوشی کشاورزان ما انجام می‌شود.

وی عنوان کرد: اگر به دنبال این هستیم که در محصولات تولیدی استان ارزش افزوده بیشتری را ایجاد کنیم، میزان تولید در واحد سطح را افزایش و محصولات تولیدی را به لحاظ کیفی ارتقا دهیم مستلزم این است که برنامه‌ریزی تخصصی، فنی و علمی لازم انجام شود.

ملانوری با اشاره به ظرفیت‌های خوب استان از جمله مرکز تحقیقات کشاورزی، دانشگاه‌ها و ادارات وابسته به حوزه جهاد کشاورزی گفت: در قالب هم‌افزایی و تعاملاتی که ایجاد می‌شود می‌توانیم از ظرفیت‌های مختلف نسبت به آموزش در بخش کشاورزی و ترویج یافته‌های علمی استفاده کنیم و هم به لحاظ علمی از نظر داشت، کاشت و برداشت محصولات استان را ارتقا دهیم.

وی افزود: در هر بخشی از مسائل توسعه استان اگر به دنبال توفیق و جهش هستیم باید تعامل و همکاری بیشتری داشته باشیم و دستگاه‌های مختلف هم‌افزایی لازم را داشته باشند و به هم کمک کنند.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اینکه در قالب کار ستادی باید راهبری، مدیریت و محوریت ایجاد کنیم گفت: باید با استفاده از همه ظرفیت‌ها توفیق خود را در زمینه توسعه استان بالا ببریم.

وی اظهار داشت: دستگاه‌های متولی در بخش کشاورزی برنامه عملیاتی خود را با کار کاشناسی آماده کنند و ظرفیت‌های همدیگر را در این برنامه در نظر بگیرند ما هم براساس این برنامه، اعتبار اختصاص می‌دهیم و هم امکانات را بسیج خواهیم کرد تا موفق شویم.

ملانوری گفت: در جلسه بعدی شورا، برنامه عملیاتی دستگاه‌های حوزه جهاد کشاورزی آماده شود تا براساس این اولویت‌ها کار کنیم و موضوعات را پیش ببریم.

وی بیان کرد : باید در بخش کشاورزی هدف‌های اصلی ما مشخص شود و استان برای رسیدن به این هدف‌ها با استفاده از ظرفیت همه ادارات تلاش کند و برای رسیدن به هدف‌های این بخش باید در قالب برنامه استانی و نه دستگاهی تلاش کنیم.

استاندار خراسان جنوبی گفت: باید بخش کشاورزی را براساس ایده‌های نو که به عنوان مثال مرکز تحقیقات بخش کشاورزی و کارشناسان این بخش ارائه می‌دهد، مدیریت کنیم و گرنه با روش‌های سنتی پیشرفتی حاصل نخواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه حرکت‌های ما در بخش کشاورزی باید جهشی باشد چرا که زمان را از دست می‌دهیم افزود: در بخش کشاورزی حتما وقت گذاشته می‌شود تا جلسات مستمر تشکیل شود.