معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی گفت: در راستای توجه ویژه به حوزه تعاونی‌ها، در سفر اخیر سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به استان، تفاهم‌نامه‌ای درخصوص ایجاد تعاون شهر منعقد شد.

 جواد اشرفی در مراسم هفدهمین جشنواره تعاونی‌های برتر ملی و افتتاح همزمان ۴۵۷ طرح تعاونی سراسر کشور که به‌صورت ویدئوکنفرانس با حضور رئیس جمهور و سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با همراهی جمعی از تعاونگران استان برگزار شد، افزود: تعاونی‌ها یکی از مؤلفه‌ها و پیشران‌های توسعه، پیشرفت و آبادانی هر منطقه است.

وی گفت: در راستای اجرای طرح تعاون شهر در خراسان جنوبی، اتاق تعاون استان شهری که فعالیت‌های تعاونی‌ها در آن بیشتر فراهم است را شناسایی کند تا از فرصت سرمایه‌گذاری که در تعاون شهر فراهم شده، استفاده شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: در پرداخت تسهیلات تبصره ۱۶ ویژه اشتغالزایی می‌توان برای یکصد نفر افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره)، اداره کل بهزیستی و سایرین که قابلیت همگرایی و همفکری با هم دارند، تعاونی تشکیل داد تا ضمن ایجاد اشتغال برای اعضای آن درآمدزایی کند و البته این ایده برای اجرا باید از ابعاد مختلف بررسی شود.

وی افزود: یکی از دغدغه‌های اعضا و سهامداران حوزه تعاون، الگوی نظارت بر حوزه تعاونی‌ها به ویژه در برگزاری به‌موقع جلسات مجمع، حق و حقوق سهامداران و موارد دیگر است.

اشرفی گفت: برگزاری جلسات مجمع نباید فقط در راستای تقسیم سود برپا شود بلکه باید برای یک سال آینده تعاونی‌ها نیز هدف‌گذاری کنند.

وی بیان کرد: در حوزه مرز زمینه مناسبی برای فعالیت تعاونی‌ها فراهم است که باید از آن نهایت بهره را ببرند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در استان زمینه برای فعالیت تعاونی‌ها فراهم است افزود: تعاونی‌ها باید فعال‌تر شوند زیرا احیای تعاونی‌ها به پایداری اشتغال، کسب درآمد و جمع کردن سرمایه‌های خرد کمک می‌کند.

وی گفت: سرمایه اجتماعی مطلوبی که برای تعاونی‌ها ایجاد شده نباید خدشه‌دار شود لذا تعاونی‌ها می‌توانند در تصمیم‌سازی‌ها مشاوره دهند و با نظرات کارشناسی خود نقش سازنده‌ای ایفا کند البته لازم است به مسائل جدی استان ورود کنند.

در این نشست به صورت نمادین سه طرح تعاونی‌ همزمان با سراسر کشور در استان خراسان جنوبی افتتاح شد.

این طرح‌ها شامل شرکت تعاونی بنیاد توسعه کارآفرینی و تعاون استان با اشتغالزایی پنج نفر، سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد ریال و ۱۶ عضو، شرکت تعاونی مسکن مرکز آموزش ۰۴ بیرجند با اشتغال ۲۰۰ نفر، سرمایه‌گذاری ۷۲ میلیارد تومان و ۲۲ هزار و ۳۱۱ عضو و شرکت تعاونی فرادوخت مشکات با اشتغال ۴۰ نفر، سرمایه‌گذاری ۳۵ میلیارد ریالی و هفت عضو است.