مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان درمیان خراسان جنوبی گفت: طرح جامع مدیریت پسماند این شهرستان هنوز اجرایی نشده است و به دلیل مشکلات زیست‌محیطی ناشی از دفن زباله‌ها، هرچه سریعتر باید توسط شهرداران، بخشداران و دهیاران اجرا شود.

محمدعلی خسروی زارگز افزود: دفن زباله در بخش‌های گزیک و مرکزی شهرستان درمیان به‌صورت غیراصولی انجام می‌شود و مشکلات زیست‌محیطی زیادی را ایجاد کرده است.

وی گفت: زباله‌های شهرهای طبس مسینا، اسدیه و گزیک و ۱۱ روستای پرجمعیت این شهرستان به مرکز دفن زباله شهر اسدیه حمل می‌شود، دفن زباله‌های روستاهای بخش گزیک هم توسط اتحادیه دهیاران این بخش صورت می‌گیرد که اتحادیه فقط اقدام به آتش زدن زباله‌ها می‌کند و زباله‌ها به‌صورت بهداشتی دفن نمی‌شود.

مدیر حفاظت محیط زیست شهرستان درمیان اضافه کرد: حجم زباله در مرکز فعلی دفن زباله شهرستان در نزدیکی شهر اسدیه، زیاد است و گاهی زباله‌ها تا چند روز دفن نمی‌شود که پراکندگی آنها مشکل‌ساز است.

وی گفت: دفن غیراصولی و دفن نشدن زباله‌ها در مراکز دفن زباله بخش گزیک و مرکزی باعث حضور زباله‌گردها شده است، همچنین در این مراکز تجمع حیوانات از جمله سگ‌های ولگرد را داریم.

خسروی افزود: شهرداری‌ها معتقدند که دفن اصولی زباله هزینه‌بر است در حالی که هم دهیاری‌ها و هم شهرداری‌ها دارای بیل مکانیکی برای کندن زمین و دفن بهداشتی زباله‌ها هستند.

وی گفت: مردم زباله تولید می‌کنند، شهرداری‌ها فقط آنها را حمل می‌کنند و متاسفانه طبیعت باید تاوان آن را پس بدهد.

مدیر حفاظت محیط زیست درمیان راهکار اصلی رفع این معضل را اجرای طرح جامع مدیریت پسماند شهرستان دانست و اظهار داشت: امیدواریم با همکاری همه دستگاه‌های ذیربط و اجرای این طرح، کمترین مشکل زیست‌محیطی را به‌ویژه در این شرایط کرونا داشته باشیم.

طرح تجمیع پسماند در شهرستان درمیان به ‌عنوان پایلوت در استان خراسان ‌جنوبی سال ۱۳۹۵ تصویب شد و در شهرهای زیر ۱۰۰ هزار نفر در دستور کار قرار گرفت که شهرستان درمیان با جمعیت ۵۵ هزار نفری برای اجرای این طرح انتخاب شد.

براساس این طرح باید زباله‌های سه شهر طبس مسینا، گزیک و اسدیه و ۱۱ روستای پرجمعیت شهرستان درمیان به‌صورت تجمیع در مرکز دفن زباله شهر اسدیه دفن شود.

استان خراسان جنوبی ۱۱ شهرستان دارد و شهر اسدیه مرکز شهرستان مرزی درمیان در ۱۰۵ کیلومتری شرق بیرجند است.