استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد : ضرورت‌های افزایش نسل و جوانی جمعیت برای جامعه تبیین شود.
دکتر جواد قناعت با تأکید بر این مطلب در جشنواره استانی تجلیل از برگزیدگان جایزه ملی رویداد جوانی جمعیت ضمن تبریک عید غدیر به عنوان عیدالله الاکبر اظهار کرد: اگر در واقعه غدیر و بعد از آن غدیر را گرامی می‌داشتیم ، هیچ وقت عاشورا اتفاق نمی‌افتاد.
?وی با بیان اینکه غدیر از اعیاد بزرگ، مهم و حیاتی ماست که ریشه در ظهور حضرت حجت(عج) دارد، گفت: این وظیفه همه ماست که عید غدیر را با برنامه‌های متنوع شاد و باشکوه، به اندازه شأن و جایگاهش گرامی بداریم.
?استاندار با اشاره به اینکه نظام اسلامی و دولت با برگزاری جشنواره تجلیل از برگزیدگان جایزه ملی رویداد جوانی جمعیت می‌خواهد فرهنگ‌سازی کند که تکثیر نسل و افزایش جمعیت به ویژه جوان برای کشور مهم و حیاتی است، تصریح کرد: در تمام کشورهای دنیا، افزایش جمعیت به ویژه قشر جوان را یکی از مؤلفه‌های قدرت و پایداری می‌دانند.
?قناعت با بیان اینکه امروز خطر کاهش جمعیت و سالمندی، ایران را تهدید می‌کند، متذکر شد: باید کاری کنیم که روند افزایش جمعیت به ویژه نسل جوان را ادامه دهیم و از افزایش پیری جمعیت جلوگیری کنیم.
?به گفته وی؛ پس از پیروزی انقلاب تاکنون هیچ کدام از مؤسسات دولتی و غیردولتی در غرب، هیچ مجموعه دولتی و غیردولتی ایران جزء یک مورد(وزیر دولت آقای هاشمی) که بحث کاهش جمعیت را شروع کرد، مورد تجلیل قرار ندادند.
وی با اشاره به اینکه غربی‌ها به دنبال این هستند که جمعیت ایران محدود و اندک باشد، گفت: اگر کشوری جوان نداشته باشد و جمعیت آن پایین باشد دیگر نمی‌تواند رشد و پیشرفت کند و به سعادت برسد.
?استاندار با تأکید بر اینکه جمعیت و جوانی آن از مؤلفه‌های اصلی و تعیین‌کننده قدرت در جهان است، ادامه داد: رتبه نخست جمعیت دنیا را کشور چین دارد و در نزاع‌ها و دیپلماسی سیاسی با غرب بر روی جمعیت خود مانور می‌دهد و اکنون کشور هند در رقابت جمعیتی بسیار نزدیک با چین است
?قناعت به نقش مؤثر جوانان در پیشرفت علمی، فناوری و حوزه دفاعی کشور اشاره کرد و افزود: انجام کارهای جهشی، انقلابی، جهادی و پیشرفت کشور به نسل جوان گره خورده و اگر جمعیت جوان کشوری رو به کاهش باشد از رقابت در عرصه‌های مختلف عقب خواهد ماند.
?به گفته وی؛ تأکید بزرگان کشور و در رأس آن رهبر معظم انقلاب بر افزایش جمعیت و جوانی جمعیت یک سخن کلیدی و استراتژیک و مبنایی است که باید خوب به آن پرداخته شود.
?وی با بیان اینکه به لحاظ شرایط اقلیمی و امکانات بالقوه زمینه برای رشد جمعیت در ایران آماده است، تصریح کرد: با استقرار دولت سیزدهم شاهد موفقیت‌های فراوان و فتح قله‌ها در عرصه‌های بین‌المللی هستیم.
?استاندار با اشاره به موفقیت ایران برای عضویت دائم در سازمان همکاری‌های شانگهای در دولت سیزدهم، ادامه داد: اینکه کشورهای چین، روسیه و هند پذیرفتند که ایران عضو سازمان شانگهای شود به دلیل پیشرفت و اقتدار کشور است.
قناعت، جمعیت جوان را عامل اصلی مؤثر در پیشرفت کشور دانست و گفت: در کنار پرداختن به موضوع ‌های اقتصادی و معیشتی داخلی نیاز است دقت داشته باشیم که چند سال آینده کاهش جمعیت به ویژه جوانی جمعیت کشور را تهدید نکند.
?وی واگذاری زمین رایگان به خانواده‌های دارای ۳ فرزند و بیشتر و اعطای تسیهلات کم‌بهره را از جمله قوانین حمایت از خانواده و جوانی جمعیت برشمرد و افزود: اگر همه پای کار باشند و فرهنگ‌ سازی خوبی در این راستا صورت بگیرد شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه خواهیم بود. وی با بیان اینکه خراسان جنوبی با توجه به وسعتش و مردم بسیار خوبی که دارد اما تراکم جمعیتی پایینی نسبت به سایر استان‌ها دارد‌، گفت: انتظار است که مدیران دستگاه‌های فرهنگی، صاحبان اندیشه، رسانه‌ها، صدا و سیما و اساتید حوزه و دانشگاه به تبیین ضرورت‌‌های افزایش و اهمیت جوانی جمعیت بپردازند.
?استاندار با اشاره به اینکه شعار محوری هفته جمعیت امسال «سهم من از جوانی ایران» بود که باید بیشتر مورد تمرکز و توجه دستگاه‌های متولی قرار بگیرد، افزود: ایران تنها کشوری است که نظام آن مبتنی بر آموزه‌های دینی اسلام ناب است و مترقی‌ترین قانون اساسی را در مقایسه با کشورهای دیگر دارد.
?قناعت در ادامه حمله پلیس آلبانی به مقر منافقین را نشان‌دهنده اقتدار جمهوری اسلامی ایران دانست و تصریح کرد: عربستان و امارت از ائتلاف دریایی آمریکا خارج شده و با ایران ائتلاف دریایی تشکیل دادند لذا لازم است این نشاط و پویایی و بالندگی ایران را حفظ کنیم که یکی از مؤلفه های اساسی و کلیدی آن، افزایش جمعیت و جوانی جمعیت است.‌‌
?وی در پایان نقش گروه‌های مرجع در افزایش جمعیت و جوانی جمعیت را اساسی و کلیدی ذکر کرد و گفت: امیدوارم همه بتوانیم نقش خود رادر این مسئله مهم کشور ایفا کنند.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور