مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: حوادثی نظیر خشکسالی، سیل، طوفان، زلزله و یخبندان سال گذشته در استان به وقوع پیوست که خسارات این حوادث هزار و ۳۹۶ میلیارد تومان برآورد شده است.

محمدعلی آخوندی ردر جلسه ستاد مدیریت بحران استان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی برگزار شد افزود: پیگیر جذب اعتبار جبران خسارات از سازمان مدیریت بحران هستیم و ارایه مستندات برای جذب اعتبارات مدیریت بحران و جبران خسارت الزامی است.

وی گفت: سال ۱۴۰۰ بیش از ۵۰۳ میلیارد تومان خسارت خشکسالی به مرکز اعلام شد اما فقط ۲ میلیارد تومان تخصیص یافت چون مستندات لازم ارسال نشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی ادامه داد: سیل فروردین و اردیبهشت امسال نیز ۶۲۰ میلیارد تومان خسارت داشت که عمده خسارت در بخش راه‌ها و زیرساخت‌های شهری بوده است.

وی گفت: مجموع خسارت سیل در سال گذشته ۴۱۰ میلیارد تومان برآورد شد که در حال پیگیری برای تخصیص اعتبار لازم هستیم.

آخوندی با تاکید بر لزوم پیش بینی برای محل‌های اسکان اضطراری در استان افزود: این موضوع از وظایف هلال احمر بوده و نیاز است که برنامه‌ای تدوین شود و تمامی نیازها در آن مشخص باشد.

وی بیان کرد: در پنج شهرستان باید محل اسکان اضطراری مشخص شود و در هر شهرستان فرمانداری ۲ محل را پیش بینی کند که ظرفیت نصب ۲ هزار چادر و دپوی هزار کانکس سیار وجود داشته باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: همچنین در این سایت‌های اسکان اضطراری باید پیش بینی سرویس بهداشتی، مراکز سیار درمان و دیگر زیرساخت‌ها انجام شود.

وی گفت: پیگیری و جذب اعتبارات از اهمیت زیادی برخوردار است لذا دستگاه‌های اجرایی باید درخصوص اعتبارات مربوط به سیل و بازسازی واحدهای آسیب دیده از زلزله بشرویه و طبس پیگیری لازم را انجام دهند.

آخوندی افزود: سرفصل‌های اعتباری مربوط به مدیریت بحران هر دستگاه در بودجه ۱۴۰۲ ارسال شده تا بهره‌برداری لازم در راستای پیگیری سهم استان انجام شود.

وی با یادآوری اینکه اعتبارات مدیریت بحران به صورت ملی ابلاغ می‌شود گفت: در همین راستا پیگیری جذب اعتبارات از سوی دستگاه‌های اجرایی استانی اهمیت زیادی دارد و این مساله در ارزیابی‌ها ملاک عمل است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان جنوبی گفت: به‌روز رسانی بانک اطلاعاتی مدیریت بحران در حوزه‌های نیروی انسانی، زیرساخت‌ها و ماشین آلات اهمیت دارد تا در مواقع بحران بتوان به خوبی از آن استفاده کرد.

وی افزود: سال گذشته در بحران یخبندان مشکلاتی در دستگاه‌های اجرایی دیده شد به ویژه سوخت دوم که انتظار می‌رود قبل از زمستان پیش بینی‌های لازم انجام شود و برنامه شرکت ملی گاز برای انتقال گاز از دشتک زابل به امسال نمی‌رسد لذا آماده به کار بودن و بررسی سوخت دوم باید مد نظر باشد.

آخوندی گفت: مانور افت فشار گاز از سوی شرکت گاز استان پیش بینی شده که نیاز است دستگاه‌های اجرایی به آن توجه ویژه داشته باشند.

صندوق بیمه همگانی حوادث ساختمانی در خراسان جنوبی ایجاد شد

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی هم با اشاره به تاسیس صندوق بیمه حوادث ساختمان گفت: طبق ماده یک قانون این صندوق، پرداخت خسارت حوادث هشت گانه طبیعی از قبیل زلزله، سیل، طوفان، صاعقه، رانش زمین و سونامی برای همه ساختمان‌های مسکونی دارای انشعابات قانونی برق پوشش داده می‌شود.

مرتضی ذاکریان عنوان کرد: مبنای پرداخت خسارت، اشتراک قانونی برق واحدهای مسکونی خواهد بود و در ماده چهار این قانون اشاره شده که درصدی از حق بیمه پایه در حوزه برق است که از مالکان واحدهای مسکونی دریافت و به خزانه داری کل واریز می‌شود لذا بقیه حق بیمه از سوی دولت هر سال براساس ماده ۱۰ قانون تنظیم و به حساب صندوق پرداخت خواهد شد.

وی گفت: همچنین در این قانون بیان شده حق بیمه مالکان ساختمان‌های مسکونی تحت پوشش نهادهای حمایتی کمیته امداد و بهزیستی یا خانواده‌هایی که توان پرداخت ندارند صد درصد توسط دولت پرداخت می‌شود.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی اضافه کرد: صندوق موظف بوده بلافاصله پس از وقوع حادثه در محل حاضر و در مدت ۲ هفته تعهدات خود را ایفا کند بیمه مرکزی ایران نیز به عنوان ناظر برای انجام تعهدات صندوق مشخص شده است.

وی گفت: براساس تصمیمات اخذ شده در حال حاضر واحدهای مسکونی در دستور کار این صندوق قرار دارد اما در ادامه واحدهای غیرمسکونی نیز در این قانون گنجانده خواهند شد حداکثر تعهد صندوق برای سال ۱۴۰۱ به میزان ۳۰ میلیون تومان به ازای هر اشتراک قانونی برق و واحد مسکونی مشخص شده است.

ذاکریان افزود: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز موظف شده تا نیمه شهریور هر سال اطلاعات بیمه‌گذاران و آن دسته از افرادی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند را ارسال تا دولت سهم خود را پرداخت کند.

وی گفت: همچنین وزارت نیرو و شرکت‌های توزیع نیروی برق در استان‌ها موظف هستند از طریق ارتباط با سامانه مشترکان اطلاعات مربوط به تمامی واحدهای مسکونی و مشاعات آنها و تغییرات بعدی را در اختیار صندوق قرار دهند.

مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه ضریب اهمیت هر یک از حوادث برای هر استان با توجه به درصد ریسکی که دارد مشخص شده است گفت: ایفای تعهدات صندوق براساس اطلاعات استانداری و کارشناسان صندوق بوده که باید طی ۱۵ روز پرداخت انجام شود.

وی با بیان اینکه برای هر استان یک کد تعریف شده که باید اطلاعات مربوطه در سامانه بارگذاری شود، افزود: نرخ پایه حق بیمه مناطق مشمول هر یک از حوادث و تعیین ضرایب در هر استان کشور مطابق آیین نامه است.

ذاکریان نرخ حق بیمه پایه برای استان خراسان جنوبی را ۲.۸۷۵ درصد اعلام و خاطرنشان کرد: تاسیس این صندوق فرصتی برای جبران خسارت‌های ناشی از حوادث طبیعی است که باید از آن استفاده شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور