استفاده از خدمات بیمه‌ای یک ظرفیت قانونی است که برای معلولان فراهم شده و در یک سال گذشته بیمه سلامت پوشش خود را از ۹ به ۵۹ کد خدمت در جامعه هدف بهزیستی افزایش داده که تاثیر به سزایی در کاهش هزینه‌های خانوار و درمانی داشته است.

براساس ماده ۶ قانون حمایت از حقوق معلولان؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت پوشش بهزیستی را به گونه‌ای تامین کند تا علاوه بر تامین خدمات درمانی مورد نیاز، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت را نیز پوشش دهد.

این پوشش بیمه‌ای تا قبل از دولت سیزدهم ۹ کد خدمت بود اما از شهریور سال گذشته پوشش بیمه سلامت برای افراد دارای معلولیت به ۵۹ کد خدمت افزایش یافت و تفاهم‌نامه آن بین سازمان بیمه سلامت و سازمان بهزیستی کشور منعقد شد.

پیرو این اقدام اساسی برای افراد دارای معلولیت، دستگاه‌های متولی استانی در خراسان جنوبی از سال گذشته ارایه این خدمات را آغاز کردند و به گفته مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی همه افراد واجد شرایط در همه بخش‌ها می‌توانند از خدمات بیمه سلامت در ۵۹ کد خدمت مد نظر استفاده کنند.

علی اربابی  اظهار کرد: مددجویان برای استفاده از این کد خدمت‌ها باید بیمه پایه داشته باشند و در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شوند.

وی با تاکید بر اینکه همه ایرانیان قابلیت بیمه شدن را دارند و مشکلی در این زمینه نیست افزود: اگر فردی به لحاظ بیمه مشکل دارد، می‌تواند با مراجعه به بیمه سلامت از خدمات بیمه پایه بهره‌مند شود زیرا ساماندهی خدمات بیمه‌ای اهمیت دارد.

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی بیان کرد: خدمات بیمه‌ای از ۹ مورد به ۵۹ کد خدمت افزایش یافته که ۱۵ کد خدمت اعضای مصنوعی، ۱۱ کد خدمت گفتار درمانی، ۹ کد شنوایی‌سنجی، هفت کد خدمت بینایی‌سنجی، پنج خدمت فیزیوتراپی و ۶ کد خدمت توانبخشی از جمله آنهاست.

 

وی گفت: برای معلولان مشمول این خدمات، هزینه‌های پرداختی کد خدمت‌ها ۷۰ درصد تعرفه آن بخشی است که فرد خدمت را دریافت می‌کند لذا شامل بخش خصوصی هم می‌شود.

اربابی افزود: این خدمات که از سال گذشته آغاز شد کمک شایانی به کاهش هزینه‌های درمان مددجویان بهزیستی است و از آنجایی که بیشتر خدمات در بخش خصوصی ارائه می‌شود این تفاهم‌نامه برای معلولان در کاهش هزینه‌ها اثرگذار بوده است.

وی خاطرنشان کرد: برای اینکه خدمات در استان با کیفیت خوبی ارائه شود فراخوان‌هایی داده شده و با تعدادی از مراکز خصوصی هم قرارداد منعقد شده است.

کاهش هزینه‌های خانوار با پوشش جدید بیمه سلامت

مدیرکل بیمه سلامت خراسان جنوبی گفت: لازم است جامعه هدف از تمامی خدمات ارائه شده آگاهی پیدا کند و خدمات منوط به نسخه‌نویسی الکترونیکی است که برای دریافت مزایا باید مطابق دستورالعمل طرح پیش برویم.

وی یادآور شد: خدمات بیمه در سلامتی و ارتقای زندگی معلولان تاثیر زیادی دارد و چون درمان این قشر مستمر است این خدمت دولت سیزدهم می‌تواند در کاهش هزینه‌ها اثرات خوبی داشته باشد.

اربابی گفت: استان خراسان جنوبی استقبال خوبی در استفاده از خدمات جدید بیمه سلامت داشته و جزو استان‌های پیشرو در ارائه خدمات به معلولان است.

وی تاکید کرد: لازم است نیاز مددجویان به طور دقیق احصا و از کد خدمت‌های تعیین شده استفاده شود همچنین در زمینه گسترش آگاهی جامعه نسبت به خدمات بیمه سلامت باید رسانه‌ها بیش از پیش تلاش کنند.

بهره‌مندی ۱۶۳ توانخواه از خدمات جدید

آنطور که معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اعلام کرد، از مهر سال گذشته تاکنون ۱۶۳ توانخواه تحت حمایت بهزیستی استان در قالب ۴۰۳ نسخه از مزایای جدید بیمه سلامت بهره‌مند شده‌ در حالی که حدود ۱۲ هزار نفر در قالب ۱۴ هزار معلولیت در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند.

 

از دیدگاه شهرام شیخانی تاکنون اطلاع‌رسانی مطلوبی انجام نشده و جامعه هدف از این خدمت دولت آگاهی لازم را ندارد.

وی افزود: اعتبار هزینه شده برای فرانشیز (معافیت) بیمه‌ای ۱۶۳ توانخواه از سوی سازمان بیمه سلامت ایران ۲ میلیارد و ۵۴۰ میلیون ریال بوده و در این زمینه محدودیت اعتباری وجود ندارد.

۷۶ مرکز طرف قرارداد بیمه سلامت در خراسان جنوبی

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اظهار کرد: براساس تفاهم‌نامه منعقد بین سازمان بهزیستی و سازمان بیمه سلامت ایران در شهریور سال گذشته علاوه بر خدمت فیزیوتراپی که از سنوات قبل پوشش بیمه‌ای پیدا کرده بود، سایر خدمات توانبخشی شامل کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و ارتوپدی فنی (اعضای مصنوعی و وسایل کمکی) نیز تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفت.

وی گفت: تاکنون حدود ۱۲ هزار نفر از افراد تحت پوشش بهزیستی استان در قالب ۱۴ هزار معلولیت در سامانه بیمه سلامت نشان‌دار شده‌اند که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر در هر یک از اشکال ایرانیان، همگانی، روستایی و عشایری و سایر اقشار از بیمه سلامت هستند.

شیخانی افزود: این افراد در صورت نیاز به هر یک از خدمات توانبخشی و تجویز آن از سوی پزشک معالج، می‌توانند به کلینیک‌های دارای مجوز از دانشگاه علوم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی که با بیمه سلامت قرارداد دارند، مراجعه کرده و از فرانشیز در نظر گرفته شده معادل ۷۰ درصد تعرفه مصوب بخش‌های ارائه دهنده خدمات اعم از دولتی، عمومی غیردولتی، خیریه و خصوصی استفاده کنند.

وی گفت: در حال حاضر ۷۶ مرکز توانبخشی در استان اعم از فیزیوتراپی، کار درمانی، گفتار درمانی، شنوایی سنجی، بینایی سنجی و ارتوپدی فنی طرف قرارداد این بیمه بوده که ۶ واحد دولتی، ۹ واحد عمومی غیردولتی و مابقی خصوصی است.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی اضافه کرد: ۵۹ عنوان خدمت به تفکیک هر یک از شاخه‌های توانبخشی شمول بیمه‌ای پیدا کرده و در سامانه‌های اداره کل بیمه سلامت بارگذاری شده لذا هنگام مراجعه هر یک از معلولان تحت حمایت بهزیستی، پزشک معالج کد خدمتی مد نظر را برای فرد تجویز کرده و کد رهگیری در اختیار توانخواه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: به این ترتیب، فرد از فرانشیز خدمات به میزان حداکثر ۷۰ درصد تعرفه قانونی مورد عمل آن واحد توانپزشکی بهره‌مند می‌شود و معادل ۳۰ درصد باقیمانده هزینه کل خدمات دریافتی را پرداخت می‌کند.

شیخانی گفت: برخورداری از بیمه پایه سلامت، وجود معلولیت، دارا بودن کد فعال در سامانه‌های مددجویی سازمان بهزیستی، وجود قرارداد بین کلینیک توانپزشکی ارائه دهنده خدمت و سازمان بیمه سلامت از ملاک‌های بهره‌مندی از فرانشیز بیمه خدمات توانبخشی است.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه آمار افراد بهره‌مند از این خدمات نسبت به جامعه هدف در خراسان جنوبی پایین است لذا انتظار می‌رود با اطلاع‌رسانی همه‌جانبه، این خدمات به خوبی معرفی شود.

معاون توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان جنوبی افزود: فرصت بسیار خوبی است که در دولت سیزدهم فراهم شده و در کاهش هزینه‌های خانوار در بخش درمان بسیار اثرگذار است.

ما عامر خسروی یکی از معلولان جامعه هدف بهزیستی است که ۲ سال قبل در حادثه رانندگی دچار معلولیت شده و تاکنون به طور مستمر نیازمند خدمات فیزیوتراپی، کار درمانی و گفتار درمانی بوده است.

این جوان ۲۱ ساله بیرجندی بر اثر تصادف از ناحیه مغز، دچار آسیب جدی شده و نیاز دارد که این مراقبت‌ها را تا زمان بهبودی دریافت کند لذا هزینه‌های سنگینی بر دوش خانواده اوست.

برادر او با اشاره به هزینه‌های سرسام آور درمان عامر  گفت: هزینه هر جلسه فیزیوتراپی ۵۰۰ هزار تومان و گفتار درمانی بیش از ۲۰۰ هزار تومان است اما با بیمه فقط ۶۷ هزار تومان پرداخت می‌کنیم.

وی افزود: از حدود ۶ ماه قبل با فعال شدن پوشش‌ بیمه‌ها هزینه‌های درمان عامر کاهش زیادی داشته، پدرم در حوزه علمیه تدریس می‌کند و حقوق چندانی ندارد لذا فرصت خوبی است تا هزینه‌ها کاهش یابد.

خسروی گفت: همان زمان ارایه خدمت هزینه‌ها کم شده لذا مبلغی که پرداخت می‌کنیم ناچیز است، برای گفتار درمانی هر ماه هشت جلسه، کار درمانی ۳۰ جلسه و فیزیوتراپی چهار جلسه باید مراجعه کنیم.

نوشته و خبرنگار : دکتر  ا . زارعی دبیر سرویس پزشکی و سلامت و ا حسن پور