رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: تاکنون ۶ مجتمع گلخانه‌ای در شهرستان‌های بیرجند، خوسف، سربیشه، سرایان، زیرکوه و نهبندان جانمایی شده است که ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

غلامرضا قوسی روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: برای ۶ مجتمع گلخانه‌ای به مساحت حدود ۳۰۰ هکتار، عملیات اجرایی از جمله خیابان‌سازی، جدول‌گذاری، حفاری چاه و گازرسانی انجام شده و تاکنون ۱۰۴ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی بیان کرد: در طرح هزار هکتاری نهضت گلخانه‌ای استان تاکنون هزار و ۷۸۴ هکتار زمین شناسایی و از این مقدار هزار و ۵۲ هکتار مطالعات آن کامل انجام شده است و این طرح اکنون ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: در حوزه مجتمع‌های دامپروری این طرح نیز برای ۲۹ واحد با ظرفیت ۲ هزار و  ۱۴۵ راس، زیرساخت‌های لازم فراهم شده تا در صورت حضور علاقه‌مندان و سرمایه‌گذاران در اختیار آنان قرار گیرد.

وی افزود: رسالت اصلی ما در بخش کشاورزی خوداتکایی است و برای رسیدن به این اهداف با توجه به محدودیت‌های منابع آب و خاک باید همه سیاست‌ها را بر افزایش تولید و افزایش عملکرد در واحد سطح متمرکز کنیم.

قوسی گفت: برای رسیدن به ارتقای بهره‌وری از عوامل تولید حدود ۱۰ تا ۱۵ اولویت متناسب با شرایط اقلیمی و آب و خاک استان در دستور کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مدیریت بهینه مصرف آب و خاک، توسعه کشت‌های کم آب‌بر و نشایی، نژادهای پرتولید و ارقام مقاوم متناسب با شرایط اقلیمی، توسعه کشت در فضای گلخانه‌ای با هدف اعمال مدیریت‌های علمی، افزایش ضریب نفوذ دانش و علم به جامعه هدف، حذف و جایگزینی باغات قدیمی و فرسوده، تکمیل و احداث زیرساخت‌ها از جمله گلخانه‌ای و دامپروری، ارتقای ضریب مکانیزاسیون و از همه مهمتر توسعه صنایع فراروی و صنابع تبدیلی و تکمیلی برای ایجاد ارزش افزوده از جمله این اولویت‌ها است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی با اشاره به اجرای طرح “هاب شتر” در استان عنوان کرد: در این خصوص برای تامین زیرساخت‌های مورد نیاز تاکنون ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است.

وی گفت: در حال حاضر مرکز اصلاح نژاد دام در دشت بجد ۹۵ درصد، کشتارگاه نهبندان ۸۰ درصد، بازار دام زیرکوه ۲۵ درصد و کشتارگاه زیرکوه ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد همچنین کشتارگاه طبس نیز اخیرا اضافه شده است.

قوسی با بیان اینکه عملیات اجرایی ایستگاه قرنطینه دام حیدرآباد نهبندان به اتمام رسیده است تصریح کرد: ۳۵۰ میلیارد تومان تسهیلات برای خرید دام سبک توسط بنیاد برکت پرداخت شده است.

وی از تولید ۱۰ تن شیرخشک شتر در استان خبر داد و گفت: شیر شتر به قیمت هر کیلوگرم ۱۴ هزار تومان روزانه از سطح استان جمع‌آوری و خریداری شده و برای تولید شیرخشک به کارخانه ارسال می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی در زمنیه کمبود نهاده دامی و علوفه نیز بیان کرد: ۲ نوع علوفه خشبی و کنسانتره برای دام نیاز است که کنسانتره از محل ارز دولتی ۴۲۰۰ تومان تامین شده و در اختیار استان‌ها قرار می‌گیرد.

وی گفت: سهمیه نهاده دولتی استان از ۹ هزار تن در اسفند سال گذشته به ۲۲ هزار تن در این مدت رسیده است اما با توجه به خشکسالی شدید هنوز با کمبود مواجه هستیم.

قوسی با بیان اینکه مشکل کمبود نهاده‌های دامی مختص استان ما نیست بلکه کشوری است یادآور شد: با توجه به کمبود بارندگی و خشکسالی در سراسر کشور قیمت نهاده‌های دامی و علوفه خشبی افزایش چشمگیری داشته است.

وی گفت: میزان تولید علوفه خشبی در خراسان جنوبی ۴۰۰ هزار تن اما نیاز استان ۹۰۰ هزار تن است لذا باید بیش از ۵۰۰ هزار تن علوفه از استان‌های دیگر تامین و وارد استان شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی تصریح کرد: در همین راستا رایزنی شده است که تعاونی و تشکل‌ها وارد کننده باشند تا بخشی از نیاز دامداران رفع شود.

وی افزود: با توجه به نیاز استان به علوفه‌های خشبی امسال با خرید بذور محصولات علوفه‌ای و در اختیار کشاورزان قرار دادن، سطح زیرکشت این محصولات در استان ۱۹ درصد افزایش یافت تا با برداشت آن مشکل دامپروران تا حدودی رفع شود.