#در_خانه_میمانیم

#شکست_کرونا_مردم_همدلی

#کرونا_را_شکست_میدهیم

#رعایت_بهداشت_فردی

 

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: با شناسایی ۲ مورد جدید در شهرستان بیرجند، آمار مبتلایان به کرونای انگلیسی در استان خراسان جنوبی به ۱۹ بیمار افزایش پیدا کرد.

محمد دهقانی روز یکشنبه درباره آخرین وضعیت مبتلایان به ویروس کرونا در خراسان جنوبی اظهار داشت: احتمال افزایش تعداد موارد شناسایی کرونای انگلیسی در استان وجود دارد زیرا افرادی را می‌بینیم در یک خانواده که به طور همزمان چندین نفر مبتلا شدند.

وی افزود: هم‌استانی‌ها پروتکل‌های بهداشتی از قبیل شست و شوی مکرر دست‌ها، استفاده از ماسک، پرهیز از تردد غیرضروری، حضور در تجمعات، دورهمی‌ها و شب نشینی‌ها، بازار و مغازه‌ها را رعایت کنند تا مانع از انتشار این ویروس شویم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند اولین بار چهارم اسفند امسال اعلام کرد: تست اولیه ۲ مورد محتمل ابتلا به کرونای انگلیسی در بیرجند مثبت و این تست‌ها برای تایید به انستیتو پاستور ارسال شد.

وی ۲ روز بعد (ششم اسفند) گفت: طی سه روز گذشته تست ۲ نفر از کسانی که مشکوک به کرونای انگلیسی بودند، مثبت گزارش شد و بعد از آن تمامی اعضای خانواده و کسانی که در تماس نزدیک با این افراد در ۲ هفته گذشته بودند، مورد رصد قرار گرفتند.

دهقانی افزود: از اطرافیان این افراد که مبتلا به ویروس جهش یافته یا انگلیسی بودند، تست انجام شد و هفت نفر دیگر از اطرافیان آنان مثبت شدند که در حال حاضر ۹ مورد مبتلا به کرونای جهش یافته یا انگلیسی را در استان داریم و تست آنها هم برای توالی یابی به انستیتو پاستور ارسال خواهد شد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: بعد از این با توجه به اینکه در سایر نقاط کشور هم با این ویروس جهش یافته مواجه بوده‌ایم مطمئنا هیچ جای استان در امان نیست و احتمال اینکه این ویروس در هر جایی از خراسان جنوبی دیده شود، وجود دارد.

اولین مورد ابتلا به بیماری کووید ۱۹ در خراسان جنوبی اوایل اسفند ۹۸ در پی همه‌گیری جهانی ویروس کرونا اعلام شد و پس از گذر خیزهای اول و دوم بیماری در فروردین و تیر امسال، روند بیماری بار دیگر در مهر امسال صعودی شد که این روند تا آبان و آذر ماه ادامه یافت به طوری که آمار مبتلایان روزانه (۲۴ ساعت) سه رقمی و فوتی‌های کرونا در این استان دورقمی شد.

به دنبال اجرای محدودیت‌های جامع از اول آذر ماه و همراهی مردم و اصناف به تدریج موارد ابتلا به کرونا، بیماران مراجعه کننده به بیمارستان‌ها، تست‌های مثبت، موارد بستری و فوتی در خراسان جنوبی کاهش یافت.

بنابر اعلام مسوولان دانشگاه علوم پزشکی بیرجند از هفته آخر دی ماه و اوایل بهمن امسال روند افزایش نمونه‌گیری در استان شروع شد و به دنبال آن افزایش موارد مثبت کرونا و بستری بیماران روی داد که تغییر رنگ شهرستان‌های استان را در پی داشت.

براساس آخرین رنگ‌بندی وضعیت شیوع کرونا در خراسان جنوبی، هشت شهرستان این استان در وضعیت زرد (متوسط خطر) و سه شهرستان در وضعیت آبی (کم خطر) قرار دارد.