خراسان جنوبی، استانی که به گفته‌ی استاندار جدیدش استانی فقیر و کم‌برخوردار نیست و نیاز مبرم به سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف دارد. سرمایه‌گذاری که می‌بایست در کوتاه‌ترین زمان ممکن به سرانجام برسد و پایدار بماند. سرمایه‌گذاری که بتواند به صورت پایدار برای افراد استان اشتغال ایجاد کند.

این روزها، باید واقعیت این استان را دید. استانی که در نوع خود بی‌نظیر است. ولی هنوز با مشکلات متعددی در زمینه‌ی سرمایه‌گذاری پایدار، دست و پنجه نرم می‌کند. از اب گرفته که مشکلی اصلی در استان به شمار می‌رود تا راه‌های مواصلاتی که هنوز در استان ما به جایی نرسیده است و با وجودی که این استان در حکم دروازه شرق ایران است، هنوز مشکلات فروانی در کل محورها و در حوزه‌ی راه آهن و راه هوایی داریم. باعث خوشحالی است که این روزها حداقل شاهد تغییراتی در پروازهای استانی هستیم.

همه موارد گفته شده به جای خود، مشکل اینجاست که این استان مشوق سرمایه‌گذاری تعریف شده‌ای برای سرمایه‌گذاران فعلی و سرمایه‌گذارن اتی ندارد. در حوزه‌ی مالیاتی، مشکلات فراوانی دامن‌گیر مدیران صنعتی و سرمایه‌گذاران کارخانه‌های استان شده و در مواردی، سرمایه‌گذاران فعلی را زمین‌گیر کرده است. در حوزه‌ی پرداخت تسهیلات در استان، اقدامات خوبی از سوی معاونت اقتصادی استانداری صورت گرفته است، ولی پرداخت تسهیلات در بانک‌های عامل به دلایل گوناگون درست و نادرست می‌ماند و سرمایه‌گذار موجود استان، در کار خود دچار تزلرل می‌شود. با فرض این که سرمایه‌گذاری جدید با طرح و سرمایه‌ی جدید وارد این استان شود، در هر کدام از این مراحل که دچار مشکل شود، مسلما مقصد دیگری را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کند و عملا دچار مشکل فرار سرمایه می‌شویم.

امید است  که استاندار خراسان جنوبی به همراه تیم اقتصادی خود، نظارت کامل به  موارد فوق و یا سایر گره‌های بر سر راه سرمایه‌گذاری استان داشته باشند. این استان نیاز مبرم به راه‌اندازی مشاغل پایدار و دایمی دارد. جای کارخانه‌هایی مانند کویرتایر در این استان به خوبی احساس می‌شود و این نیاز باید با همکاری مطلق عالی‌ترین نماینده‌ی دولت صورت پذیرد و مشکلات واحدهای تولید استان از جمله فولاد قائنات و چدن خوسف حل شود. همانطور که می‌دانید کارخانه‌ی چدن خوسف توسط سرمایه‌گذاران چینی اماده بهره‌برداری می‌باشد. هر چه این کارخانه‌ها بیشتر راه‌اندازی گردد، از حجم انبوه بیکاران تحصیل‌کرده و متخصص این استان کاسته خواهد شد و بالطبع مشکلات بعدی که بر اثر عدم اشتغال پایدار به وجود می‌اید حل و فصل خواهد شد و جلوی مهاجرت نخبگان و دانش‌اموختگان استانی گرفته خواهد شد. امید است روند سرمایه‌گذاری در استان، فرمت استانداردی به خود بگیرد و به صورت جدی‌تر دنبال شود.

۰ ۰ votes
امتیازدهی به مقاله