معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: زمین مورد نیاز ۱۱ هزار و ۲۰۵ واحد مسکن اقدام ملی در این استان تامین شده است و ۲ هزار و ۴۰۱ واحد در مرحله شروع عملیات ساخت و اخذ پروانه هستند.

حسن علیزاده با اشاره به پیشرفت ۱۲ درصدی مسکن اقدام ملی در خراسان جنوبی افزود: ۱۴ هزار و ۲۷۴ نفر در طرح اقدام ملی مسکن این استان ثبت‌نام کرده‌اند که ۶ هزار و ۵۹۰ نفر از آنها حائز شرایط دریافت مسکن ملی هستند.

وی اظهار داشت: تاکنون پنج هزار و ۶۷۰ نفر از دارندگان شرایط، افتتاح حساب کردند و چهار هزار و ۵۷۱ نفر واریز وجه را انجام داده‌اند.

معاون مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی خراسان جنوبی گفت: سهم این استان در طرح اقدام ملی مسکن ۲ هزار و ۴۵۰ واحد است و هر متقاضی ابتدا باید ۴۰ میلیون تومان وجه را واریز کند.

وی افزود: تاکنون در مجموع ۲۴۵ هکتار زمین برای طرح اقدام ملی مسکن تخصیص یافته و به دستگاه‌های متولی شامل بنیاد مسکن، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)، تعاونی‌ها و انبوه‌سازان واگذار شده است.

علیزاده بیان کرد: واحدهای مسکونی در طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، برای متقاضیان شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت (بیرجند) و زیر ۱۰۰ هزار نفر جمعیت استان ساخته می‌شود.

وی با بیان اینکه منبع تامین مالی طرح اقدام ملی آورده متقاضیان و ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات بانکی است گفت: در صورت واریز وجه توسط متقاضیان واحدهای مسکونی با توجه به پیشرفت فیزیکی به مرور تا ۲ سال آینده واگذار می‌شود.

طرح واگذاری زمین برای ۱۳۵ هزار واحد مسکونی به صورت گروهی و همچنین معرفی ۲۵۳ هزار و ۵۰۰ واحد به واجدین شرایط در قالب طرح اقدام ملی مسکن در ۳۱ استان کشور با دستور رییس جمهوری از طریق ارتباط تصویری در بیست و نهمین هفته افتتاح طرح‌های مهم ملی با شعار «تدبیر و امید برای جهش تولید» و با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی و جمعی از مسوولان استان، اول آبان امسال در بیرجند رونمایی شد.

همزمان با سراسر کشور قرارداد واگذاری ۲ هزار و ۲۸۳ قطعه زمین برای واحدهای مسکونی استان خراسان جنوبی به صورت گروهی انجام شد و متقاضیان طرح اقدام ملی در استان به ۱۵۶ گروه پنج، چهار و سه نفره تقسیم بندی شده‌اند که این قراردادها برای ساخت مسکن ملی به گروه‌های مربوطه واگذار شد.

بعد از واگذاری قرارداد زمین، این گروه‌ها باید نسبت به تهیه نقشه، اخذ پروانه و ساخت و ساز مسکن اقدام کنند.

طرح اقدام ملی تولید و عرضه مسکن، جدیدترین طرح خانه‌دار کردن مردم در کشور است که سال گذشته با حضور رییس جمهوری رونمایی شد و کارشناسان پیش بینی می‌کنند اجرای این طرح که با هدف افزایش تولید مسکن و پاسخ به نیاز جامعه در دست اجراست، بتواند در بلندمدت، تغییرات مثبتی را در بازار مسکن ایجاد کند.

در قالب طرح اقدام ملی مسکن مقرر شد ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در کشور ساخته شود که از این تعداد ۲۰۰ هزار واحد در شهرهای جدید، یکصد هزار واحد در بافت‌های فرسوده شهری و یکصد هزار واحد در شهرهای کوچک ساخته می‌شود.