رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: ۵۰ هزار خانوار به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم از تولید زرشک امرار معاش می‌کنند و زندگی حدود ۲۵۰ هزار نفر از جمعیت استان وابسته به این محصول است.

مهدی جعفری روز پنجشنبه در آیین افتتاح جشنواره ملی زرشک که با حضور جمعی از مسوولان کشوری و استانی در روستای افین شهرستان زیرکوه برگزار شد افزود: سطح زیر کشت زرشک در خراسان جنوبی بیش از ۱۹ هزار هکتار است که سالانه ۸۵ هزار تن زرشک تَر و ۲۲ هزار تن زرشک خشک تولید می‌شود و ۹۸ درصد زرشک ایران را به خود اختصاص داده است.

وی از روستای افین به عنوان خاستگاه زرشک جهان نام برد و گفت: زرشک فقط یک محصول کشاورزی نیست بلکه هویت خراسان جنوبی محسوب می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی اظهار داشت: تولید براساس مولفه‌هایی است که در حوزه سیاست، اقتصاد، فرهنگ و محیط زیست تعریف می‌شود که اگر در کنار هم قرار بگیرند شاهد تولید پایدار و درآمدزا خواهیم بود.

وی به خواص فراوان زرشک که خیلی از آنها ناشناخته است، اشاره کرد و افزود: کمک به فرآوری، بازاریابی و بازارسازی مهمترین هدف جشنواره ملی زرشک است که امیدواریم با حضور فعالان صنایع مختلف و شرکت‌های دانش‌بنیان این هدف محقق شود و ارزش افزوده بیشتری را برای این محصول ارزشمند ایجاد کنیم.

جعفری بر ضرورت تکمیل چرخه تولید تا فروش زرشک تاکید کرد و گفت: برنامه‌ریزی شده که زرشک به عنوان تره‌بار با شعار “زرشک خراسان جنوبی برای همه مردم ایران” روانه بازارهای کشور شود و این محصول یک داروخانه گیاهی است که مردم باید با فواید آن آشنا شوند.

وی اضافه کرد: برای برگزاری جشنواره ملی زرشک شورای سیاستگذاری به ریاست استاندار تشکیل شد و ۹ کمیته تخصصی ذیل این جشنواره فعال شدند و قرار است برنامه‌های جشنواره محدود به یک هفته نشود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی گفت: پنج کمیته شهرستانی برای برگزاری جشنواره زرشک در شهرستان‌های زیرکوه، قاینات، بیرجند، درمیان و سربیشه تشکیل شد و از ۲۱ تا ۲۷ مهر ماه جاری ۶۰ عنوان برنامه محوری در این استان اجرا می‌شود.

وی گفت: امیدواریم بتوانیم آموزش را در مراحل کاشت، داشت و برداشت طوری به کشاورزان ارائه کنیم که بهترین زرشک وارد بازارهای داخلی و خارجی شود.

جعفری افزود: در مدت برگزاری جشنواره ملی زرشک ۶ طرح مرتبط با این محصول در استان کلنگ‌زنی یا افتتاح می‌شود که چرخه تولید را کامل‌تر خواهد کرد.

وی توسعه گردشگری کشاورزی در منطقه را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره ذکر کرد و گفت: ترویج گردشگری کشاورزی و مزرعه را در برنامه داریم زیرا این فرصت در استان خراسان جنوبی مغفول مانده است.

فرماندار زیرکوه هم گفت: این شهرستان با ۱۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در شرقی‌ترین نقطه خراسان جنوبی قرار گرفته و دارای موقعیت مهمی است.

محمدرضا غیرتی افزود: اقتصاد شهرستان زیرکوه بر پایه کشاورزی و دامداری است که خشکسالی‌های چندین ساله عرصه را بر مردم تنگ کرده و نیازمند حمایت دولت هستند.

وی گفت: در دولت سیزدهم اقدامات خوبی صورت گرفته و اعتباراتی در بودجه ۱۴۰۱ دیده شده که امیدواریم با تخصیص قابل توجه آنها بخشی از مشکلات مردم را مرتفع کنیم.

جشنواره ملی زرشک با شعار “زرشک خراسان جنوبی، برای همه مردم ایران” از ۲۱ تا ۲۷ مهر امسال در پنج شهرستان استان خراسان جنوبی شامل زیرکوه، قاینات، درمیان، سربیشه و بیرجند برگزار می‌شود.

مراسم افتتاح این جشنواره امروز – پنجشنبه ۲۱ مهر – در روستای هدف گردشگری افین شهرستان زیرکوه با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، معاونان استاندار خراسان جنوبی، نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسوولان، صاحبنظران و تولیدکنندگان برگزار شد.

خراسان جنوبی به مرکزیت بیرجند ۱۱ شهرستان و حدود ۸۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.

زرشک، عناب و زعفران از محصولات راهبردی این استان هستند.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور