استاندار خراسان جنوبی رونق مرز ماهیرود را تضمین‌کننده رشد تولید در این استان دانست و گفت: زمینه لازم برای افزایش سهم خراسان جنوبی از مبادلات تجاری با افغانستان و رشد ترانزیت کالا فراهم است.

جواد قناعت در تشریح نتایج دیدار خود با سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان و نماینده ویژه رئیس‌ جمهور در امور افغانستان اظهار داشت: این دیدار با ۲ رویکرد بررسی آخرین وضعیت تجارت در حوزه افغانستان در سال ۱۴۰۱ و برنامه‌ریزی برای توسعه فعالیت‌ها در سال جدید صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه این دیدار با حضور استانداران سیستان و بلوچستان و خراسان‌ رضوی، فرماندهی مرزبانی کشور و دستگاه‌های مرتبط ملی برگزار شد افزود: در این جلسه گزارش جامعی از برنامه‌های دیپلماسی مرزی استان در سال گذشته با توجه به سیاست‌های راهبردی رئیس جمهور و تاکید بر افزایش تعاملات با کشورهای همسایه ارائه شد.

استاندار خراسان جنوبی گفت: نتایج دیدار با والی فرا و  هیات همراه در مرز ماهیرود و سفرسرپرست وزارت صنعت و تجارت افعانستان و بازدیدی که از چهار بازارچه مرزی استان صورت گرفت، از جمله گزارش‌هایی بود که در این نشست ارائه شد.

وی از تاثیر تغییر و تحولات سیاسی افغانستان بر فعالیت‌های مرزی استان گفت و اظهار داشت: سال گذشته و در پی تحولات سیاسی افغانستان، فعالیت‌ها در مرز ماهیرود متوقف شد و با پیگیری‌هایی که صورت گرفت از اواخر خرداد ماه رونق به این بازارچه برگشت.

قناعت با اشاره به نقش مرز ماهیرود در توسعه تجارت خارجی کشور گفت: به جهت اهمیت موضوع، تامین و توسعه تجهیزات و زیرساخت‌ها در ماهیرود به طور ویژه در دستور کار استان قرار داشته و دارد.

وی ادامه داد: در همین راستا با پیگیری‌هایی که انجام شد، سال گذشته توانستیم مجوز ترانزیت عام را برای ماهیرود اخذ کنیم و دستگاه ایکس‌ری نیز در این پایانه مرزی راه‌اندازی شد که این ۲ اقدام مهم از جمله زمینه‌هایی است که رشد ترانزیت را به همراه دارد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی گفت: در این دیدار به این نکته هم تاکید شد که بستر و فضای لازم برای افزایش سهم خراسان جنوبی از مبادلات تجاری با افغانستان فراهم است و این قابلیت وجود دارد که ۱۲۰ و ۱۳۰ ناوگان موجود را به ۲ برابر افزایش دهیم.

وی با تشکر از دستگاه‌های همکار به ویژه نیروهای مرزبانی مستقر در مرز ماهیرود افزود: در این جلسه لزوم تقویت نیروهای موجود در مرز به منظور تسهیل فرآیند تجاری منطقه مورد تاکید قرار گرفت.

قناعت با تاکید بر نقش مرزنشینان در امنیت منطقه، توجه به امور این قشر را تکلیف خواند و گفت: تقاضا برای اصلاح مصوبه ابتدای سال گذشته هیات وزیران به نفع مرزنشینان و افزایش سرانه ۴۰۰ دلاری خرده‌فروشی در مرز، لحاظ تخفیفات و معافیت‌های ویژه از دیگر موارد مطرح شده در این جلسه بود.

وی بیان کرد: با توجه به اهمیت موضوع و نتایج بازدیدهای سرپرست وزارت صنعت و تجارت افغانستان از مرزهای خراسان جنوبی، موضوع پیگیری برای ایجاد گمرکات رسمی در سه بازارچه‌ مرزی دوکوهانه، یزدان و میل ۷۳ از دیگر مواردی بود که به عنوان مطالبه استان عنوان شد.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به نظر موافق سفیر ایران در افغانستان با پیشنهادات مطرح شده و قول مساعدی که در این زمینه حاصل شد گفت: نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان برای تسهیل و تسریع در فرآیند احداث جاده مرزی فراه – ماهیرود نیز قول مساعد داد.

وی از ۲ میلیون یورو اعتبار تزریق شده به این پروژه در سال گذشته خبر داد و افزود: در این جلسه ضمن موافقت سفیر و نماینده ویژه رئیس جمهور با افزایش اعتبار پروژه احداث محور ماهیرود – فراه، مقرر شد موضوع اختصاص منابع مالی ویژه به این پروژه را پیگیری کند.

قناعت با اشاره به دغدغه تجار و بازرگانان در زمینه مبادلات پولی بین ۲ کشور گفت: مقرر شد با تعامل ۲ بانک ملی و صادرات در سطح ملی، جلسه مشترکی با متولیان در افغانستان مبنی بر رفع مشکلات موجود در زمینه مبادلات پولی برگزار شود.

وی اظهار داشت: برگزاری کارگروه‌های منطقه‌ای بین استان‌های خراسان جنوبی، خراسان رضوی و سیستان و بلوچستان به صورت دوره‌ای و مستمر در راستای بررسی راهکارهای توسعه تعاملات تجاری با افغانستان و نیز برنامه‌ریزی برای اعزام هیات‌های تجاری به ولایت‌های در مجاورت هر استان از دیگر مصوبات این نشست بود.

استان خراسان‌ جنوبی به طول ۳۳۱ کیلومتر در چهار شهرستان زیرکوه، سربیشه، درمیان و نهبندان با کشور افغانستان مرز مشترک دارد و با ۲ استان فراه و هرات افغانستان هم مرز است.

خراسان جنوبی چهار شهرستان مرزی دارد و گمرک و پایانه مرزی ماهیرود به عنوان سومین معبر رسمی ایران با افغانستان در شرق کشور شناخته می‌شود. مرز رسمی ماهیرود فعال‌ترین مرز مشترک خراسان جنوبی با افغانستان در سال‌های اخیر بوده و فعال‌سازی سایر بازارچه‌های مرزی به ویژه مرز یزدان در دستور کار دولت و مدیریت استان است.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور