معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: روستاهای اقماری شهر بیرجند ظرفیت ارتقا را دارند و موضوع شهر شدن روستاهای امیرآباد و حاجی‌آباد در دست پیگیری است.

، علیرضا عباس‌زاده  در نشست بررسی مسائل روستاهای حاشیه شهر بیرجند، از ارائه طرح ارتقای این مناطق به وزارت کشور گفت و افزود: درخصوص موضوع ارتقای روستاهای حاجی‌آباد و امیرآباد و تعیین حرایم موجود در شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی با اشاره به سفر اخیر وزیر کشور همراه با رئیس جمهور به استان و بازدید از حاشیه شهر بیرجند گفت: در این بازدید، وزیر کشور بر ارتقای امیرآباد و حاجی‌آباد و شهر شدن آنها در آینده نزدیک تاکید کرد.

معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی تصریح کرد: با توجه به اینکه شهر بیرجند به عنوان مرکز استان شهر اقماری ندارد، لازم است موضوع ارتقای امیرآباد و حاجی‌آباد با جدیت پیگیری شود.

وی با اشاره به مشکلات روستای حاجی‌آباد افزود: این روستا با دارا بودن سه هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز فقط ۵۴ کلاس درس دارد که قرار است اداره کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس ۲۴ کلاس درس جدید را تا مهر سال آینده برای رفع بخشی از نیاز این روستا آماده و تحویل دهد.

عباس‌زاده گفت: در جلسه‌ای با محوریت دفتر امور روستایی استانداری و با حضور مسوولان دفتر فنی استانداری، فرمانداری بیرجند و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، موضوع بازگشایی معابر تعیین تکلیف می‌شود، تکمیل پارک شهدای گمنام روستای حاجی‌آباد نیز در حال انجام است.

وی به مسائل روستای دستگرد اشاره کرد و افزود: براساس سرشماری سال ۱۳۹۵ روستای دستگرد هشت هزار نفر جمعیت دارد و در راستای خانه‌دار شدن اهالی این منطقه براساس گزارش بنیاد مسکن به ۸۰۰ خانوار زمین مسکونی واگذار شده و ۱۷۰ واحد مسکونی نیز احداث شده است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان جنوبی گفت: متقاضیان مسکن در روستای دستگرد می‌توانند در طرح نهضت ملی مسکن ثبت‌نام کنند اما برای واگذاری زمین به متقاضیان جدید ساخت مسکن در روستا ابتدا باید مسائل حریم راه آهن، فرودگاه و سایر موارد مرتفع شود.

وی بیان کرد: یکی از مشکلات روستای دستگرد با دارا بودن ۲ هزار دانش‌آموز کمبود فضای آموزشی به‌ویژه در مقطع دبیرستان است که در راستای بهبود سرانه آموزشی در این روستا یک مدرسه ۱۲ کلاسه در حال ساخت است.

عباس‌زاده افزود: درخصوص تغییر مسیر راه‌آهن که خواسته اهالی روستای دستگرد است، علیرغم معذوریت‌ها، موضوع در کارگروه زیربنایی استان مطرح و تصمیم‌گیری خواهد شد.

وی گفت: دیوار ساحلی روستای دستگرد به طول ۲ کیلومتر در راستای هدایت رودخانه‌های فصلی منطقه از محل منابع مدیریت بحران و شهرستان تامین اعتبار و اجرا می‌شود.

معاون استاندار خراسان جنوبی اظهار داشت: اگرچه دستگرد روستاست و نگهداری دام در آن امری بدیهی است اما مالکان ۹۰ واحد دامداری سنتی می‌توانند دام‌های خود را به مجتمع در ضلع شرقی روستا منتقل کنند.

وی افزود: به منظور احداث مجتمع‌های کارگاهی نیز زمین لازم پیش‌بینی شده که بعد از طی شدن مراحل قانونی واگذار می‌شود.

عباس‌زاده از احداث سالن ورزشی به عنوان یکی دیگر از مطالبات مردم منطقه یاد کرد و گفت: با توجه به آمار بالای پروژه‌های ورزشی نیمه‌تمام استان لذا دهیاری باید نسبت به احداث سالن ورزشی اقدام کند تا پس از پیشرفت ۲۰ درصدی از محل اعتبارات مختلف برای تکمیل آن اقدام شود.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور