مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: براساس آخرین گزارش ارسالی از دانشگاه علوم پزشکی بیرجند مبنی بر عملکرد مدارس در رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌ویژه غربالگری، رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط مدارس استان در تمامی مولفه‌ها بین ۸۵ تا ۱۰۰ درصد بوده است.

محمدعلی واقعی در نشست خبری افزود: مدارس استان در زمینه غربالگری از مجموع ۱۰ نمره در نظر گرفته شده توسط مسوولان دانشگاه علوم پزشکی استان نمره ۸،۵۸ را کسب کردند و چنانچه در غربالگری، دانش‌آموزی دارای علائم یا بدون علائم ولی مشکوک در مدرسه مشاهده شود، مانع از حضور وی در مدرسه خواهد شد.

وی اظهار داشت: چنانچه تست دانش‌آموز یا معلمی در یک کلاس مثبت شود کل کلاس و اگر تست چند دانش‌آموز یا معلم را مثبت اعلام کنند، کل آن مدرسه تا ارائه گواهی سلامت، غیرحضوری اعلام می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: براساس مستندات اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی به مجموعه آموزش و پرورش، درگیری ۶،۵ درصدی دانش‌آموزان استان با کرونا صحیح نبوده و مورد تایید نیست.

وی با بیان اینکه عدد صحیح کمتر از یک هزارم درصد است افزود: مجموع دانش‌آموزان استان از دوره پیش دبستانی تا دوره‌های ابتدایی و متوسطه اول و دوم حدود ۱۸۲ هزار نفر است که ۶،۵ درصد این تعداد، ۱۱ هزار و ۸۰۰ نفر می‌شود و این رقم بسیار بالاتر از مجموع مبتلایان و بستری‌های استان از ابتدای آذر ماه می‌شود.

واقعی گفت: این عدد کم هم به معنای درگیری همه این دانش‌آموزان نیست بلکه برخی از آنان به دلیل ابتلای افراد خانواده درگیر شده و از حضور در مدرسه نیز منع شده‌اند یا مشکوک به کرونا بوده‌اند.

وی افزود: آموزش حضوری در مدارس استان خراسان جنوبی طبق دستورالعمل و شیوه‌نامه‌های ابلاغی وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش اجرا می‌شود و والدین در این زمینه دغدغه‌ای نداشته باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با اشاره به صدور دستورالمعل شماره ۰۷ پس از دستورالعمل ۰۶ از سوی وزارت آموزش و پرورش اظهار داشت: براساس دستورالعمل شماره ۰۷، فعالیت مدارس شبانه‌روزی و خوابگاه‌ها نیز در هر هفته با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت، مجاز است.

وی حداکثر تعداد دانش‌آموز در ارائه آموزش‌های حضوری را ۱۵ نفر عنوان کرد و گفت: در حال حاضر ۷۰۰ مدرسه استان در نقاط مختلف روستایی و عشایری به‌صورت چند پایه و با جمعیت کمتر از ۱۵ نفر فعالیت می‌کنند و مدارس شهری هم با ۵۰ درصد جمعیت و رعایت پروتکل‌ها دایر هستند.

واقعی افزود: طبق آمار ارایه شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تاکنون ۹۱.۳۳ درصد دانش‌آموزان استان واکسینه شدند.

وی گفت: شاید در زنگ‌های تفریح موارد بهداشتی توسط دانش‌آموزان کمتر رعایت شود اما مدارس قبل و بعد از ورود دانش‌آموزان و کادر آموزشی ضد عفونی می‌شود و جای نگرانی در این زمینه نیست ضمن اینکه ارائه خدمات آموزشی، تربیتی و پرورشی به صورت مجازی و در بستر شاد در کنار آموزش حضوری ادامه دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا امروز بیش از ۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان سرانه بهداشتی بین مدارس استان توزیع شده و علاوه بر این در یک سال اخیر ۲۲ هزار لیتر صابون مایع و ۲۴۰ هزار ماسک بین مدارس مناطق محروم، روستایی و عشایری توزیع شده است.

وی از توزیع ۲۱ هزار لیتر مایع ضد عفونی غلیظ بین مدارس استان خبر داد و افزود: این مقدار محلول با رقیق شدن، نیاز چند ماهه مدارس را تامین می‌کند.

مدارس روستایی و عشایری، کلاس‌های کارگاهی هنرستان‌ها و کاردانش از سوم مهر ماه همزمان با سراسر کشور در خراسان جنوبی بازگشایی و مدارس متوسطه دوم از نیمه آبان به روی دانش‌آموزان باز شدند.

مدارس ابتدایی و متوسطه اول نیز از ابتدای آذر سال جاری با مجوز ستاد ملی کرونا و با حداکثر ۵۰ درصد ظرفیت به‌صورت گروه‌بندی و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، آموزش حضوری را آغاز کردند.