برنج، گوشت و میوه مورد نیاز مردم استان تهیه و با قیمت مناسب در بازار موجود است.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت در نشست خبری از تامین مردم نگران تهیه اقلام ضروری نباشنداقلام ضروری مردم، مازاد بر نیاز استان خبر داد.
جویبان افزود: هفته گذشته برنج مرغوب و درجه یک پاکستانی را وارد کردیم که در بازار به قیمت ۸۹ هزار تومان موجود است و در هفته جاری هم ۵۵۰ تن سهمیه جدید ابلاغ شده که بخشی در حال جذب و بخشی هم در حال حمل به استان است و هیچ نگرانی در خصوص توزیع برنج نخواهیم داشت.
وی گفت: در حوزه شکر هم نگرانی وجود ندارد و قیمت هر کیلو شکر به صورت فله ۴ هزار و ۷۰۰ تومان در بازار است.۴۸۰ تن شکر در حال توزیع و ۲۸۰ تن هم در مرحله جذب است.
جویبان افزود: در بحث گوشت مرغ منجمد و گوساله منجمد واراداتی هم هیچ کمبودی نیست و با قیمت مناسب در بازار موجود است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت گفت: قیمت گوشت گوسفندی گرم هم بین ۷۰ تا ۷۵ هزار تومان در بازار است.
جویبان در خصوص میوه شب یلدا و سال نو هم گفت: میوه شب یلدا به اندازه کافی موجود است و قیمت بر اساس عرضه و تقاضا خواهد بود و برای شب عید نیز هزار و ۱۰۰ تن سیب و پرتقال پیش بینی شده که در اسفند ماه توزیع خواهد شد.
وی در خصوص جزئیات رفع تعهد ارزی صادرکنندگان به کشور‌های عراق و افغانستان نیز گفت: افرادی که از ۲۲ فروردین تا ۱۶ مرداد ماه سال ۹۷ صادرات به افغانستان داشتند نیازمند به برگشت و رفع تعهد ارزی نیستند.
جویبان با بیان اینکه افراد تا ۲۲ آذرماه مهلت دارند به سامانه جامع تجارت مراجعه و اظهار نامه‌های صادراتی خود را در سامانه ثبت کنند گفت: از طریق ارسال اظهار نامه به بانک مرکزی صادرات دوره تعیین شده رفع تعهد ارزی خواهد شد.
وی افزود:، چون بیشتر صادرات ما به عراق و افغانستان بر اساس ریال است و به دلیل برگشت تعهد ارزی صادرکننده و تفاوت قیمت بین ریال و دلار، افراد متضرر می‌شوند که با پیگیری‌های استاندار و نامه‌ای که به قائم مقام وزیر داده شده در تلاشیم تا بتوانیم تعهدات صادر کنندگان را به صورت ریالی انجام دهیم تا کمک زیادی به صادر کنندگان و افزایش صاردات استان شود.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صمت در خصوص معرفی بافندگان قالی به بانک برای گرفتن تسهیلات هم گفت:: در این خصوص ۳ میلیارد تومان اعتبار تخصیص پیدا کرده که ۳۱۰ نفر برای گرفتن تسهیلات به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند.
جویبان افزود: در تمامی شهرستان‌های استان نیز در صدد هستیم یک دوره آموزشی بهبافی برگزار و مرحله استانی چهاردهمین المپیاد فرش کشور را تا پایان سال برگزار خواهیم کرد.
رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت استان هم از صادرات ۶۳ میلیون دلار کالا به وزن یک و شش دهم میلیون تن در هشت ماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: بیشترین اقلام صادراتی ما گازوئیل، سیمان، هیدروکربن‌های سبک، کاشی و سرامیک، صیفی جات و قیر به کشور‌های افغانستان، عراق، پاکستان و ترکمنستان بوده است.
بهشتی فر در خصوص رشد میزان واردات به استان هم افزود: ۲ هزار تن کالا وارد استان شده که این میزان رشد ۷۲۰ برابری داشته و عمده واردات ما مربوط به پنل‌های خورشیدی، دام زنده، تخم ریحان، شاهدانه بوداده و برنج از کشور‌های چین، افغانستان و پاکستان بوده است.
رئیس اداره بازرگانی سازمان صمت استان همچنین با اشاره به وجود ۸۲۵ کارت صادره شده بازرگانی برای تولیدکنندگان گفت:: از ابتدای سال ۵۲ کارت بازرگانی در استان صادر شده که ۲۱ کارت حقوقی و ۳۱ کارت حقیقی است و ۴۸ کارت نیز تمدید اعتبار شده است.
وی افزود: هفته آینده در روز صادرات از ۱۰ صادرکننده نمونه استانی و یک صادرکننده نمونه ملی تجلیل خواهد شد.