استاندار خراسان جنوبی گفت: در کنار نقاط قوت باید ضعف‌ها در حوزه‌های مختلف نیز بیان شود ولی با نگاه امیدآفرینی و نه ناامید کردن مردم باشد.

جواد قناعت  در اولین نشست شورای اطلاع‌رسانی استان در سال جدید افزود: ضعف‌ها نباید پنهان شود و خواستار آن نیستیم که همیشه فضای گل و بلبلی از وضعیت استان ترسیم کنیم لذا در کنار نقاط قوت باید به شکل مناسب و دقیق به نقاط ضعف هم پرداخته شود.

وی در عین حال گفت: نباید عملکرد ما طوری باشد که سبب ایجاد یاس و ناامیدی در جامعه شود بلکه رویکرد اطلاع‌رسانی باید امیدآفرینی و امیدافزایی باشد.

نماینده عالی دولت در خراسان جنوبی اظهار داشت: دشمن با امپراطوری رسانه‌ای که در اختیار دارد، از جنگ روایت‌ها بیش از سایر گزینه‌ها برای برجسته کردن نقاط ضعف استفاده کرده و به این نتیجه رسیده که از این نوع جنگ بیشترین سود را می‌برد.

وی افزود: این سوال مطرح است که اگر نظام جمهوری اسلامی ناکارآمد بوده چرا این همه هجمه علیه آن صورت می‌گیرد بنابراین این همه تلاش دشمن نشانه کارآمدی و پیشرفت نظام در حوزه‌های مختلف است که دشمن نمی‌تواند آن را ببیند.

قناعت گفت: دشمن برای اینکه بر فکر و ذهن افراد تاثیر بگذارد از تکنیک تکرار استفاده می‌کند و درصدد ایجاد ناامیدی در جامعه است لذا ما هم باید از تکنیک‌های اطلاع‌رسانی به درستی استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه رسانه ابزار قدرتمندی است گفت: دشمن این مساله را خوب فهمیده لذا در این بخش جلوتر است اگرچه در کشور ما هم طی چهار دهه گذشته در حد متعارف از رسانه استفاده شده ولی باید در این حوزه قوی‌تر عمل کنیم.

استاندار خراسان جنوبی بر نقش رسانه‌ها به عنوان ابزاری قدرتمند در راستای امیدآفرینی در جامعه تاکید کرد و افزود: باید از ظرفیت روابط عمومی‌ها نیز بیشتر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه همه مدیران و فعالان رسانه با نظرات مختلف در ۲ موضوع حفظ کلیت نظام و منافع استان با هم تفاهم دارند، باید با همدلی و همراهی از ابزار قدرتمند رسانه برای انعکاس اقدامات دستگاه‌ها و امیدآفرینی در جامعه استفاده شود.

قناعت گفت: با توجه به عزم و اراده مقام معظم رهبری و رئیس جمهور برای حل مشکلات موجود، شاهد اتفاقات خوبی در سال جاری خواهیم بود.

وی با تاکید بر مردمی‌سازی امور و اینکه نقش مردم در هر اقدام و پروژه‌ای دیده شود افزود: مقام معظم رهبری همواره در فرمایشات خود بر مردمی‌سازی امور تاکید کرده‌اند و هر زمان که انجام کاری را به مردم سپردیم و مردم در صحنه حضور داشته‌اند موفق‌تر بوده‌ایم.

استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه مباحث اقتصادی و عفاف و حجاب از مهمترین محورهای جنگ ترکیبی دشمن است گفت: مطالبه درباره رعایت حجاب در جامعه به عنوان مطالبه به‌حق مردمی باید از پایین به بالا مطرح شود.

وی اظهار داشت: برای مطالبه‌سازی باید گفتمان‌سازی شود و رسانه‌های استان به این حوزه ورود پیدا کنند.

قناعت با اشاره به اینکه تقابل نابرابری بین حق و باطل در جهان شکل گرفته است افزود: در چهار دهه گذشته کارهای فراوانی در نقاط مختلف کشور انجام شده اما با وضعیت مطلوب فاصله داریم.

وی با تاکید بر اینکه دستگاه‌های اجرایی استان در زمینه اطلاع‌رسانی جدی‌تر عمل کنند گفت: اسامی دستگاه‌هایی که تاکنون پاسخ اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی را برای ارزیابی عملکرد رسانه‌ای خود نداده‌اند باید در شورای اداری استان اعلام شود و این موضوع در ارزشیابی سالانه دستگاه‌های مورد نظر لحاظ خواهد شد.

استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر اهتمام دستگاه‌ها در پرداخت مطالبات رسانه‌ها افزود: پروژه‌های عمرانی و مهم استان باید دارای پیوست رسانه‌ای باشند و از ظرفیت تریبون‌ها نظیر نماز جمعه برای اطلاع‌رسانی و امیدآفرینی استفاده شود.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه برای دهه فجر امسال تهیه برش استانی صعود ۴۵ ساله در دستور کار است، دستگاه‌های اجرایی از اکنون تهیه محتوای لازم را شروع کنند و جلسات هماهنگی برگزار شود.

قناعت با اشاره به مناسبت‌های پیش رو گفت: درباره انعکاس ابعاد مختلف واقعه پنجم اردیبهشت در صحرای طبس که معجزه الهی بود تاکنون در کشور کم‌کاری شده و لازم است کار بیشتری صورت گیرد.

وی افزود: با توجه به تحولات و فضای بین‌المللی موجود در جهان، در سطوح ملی و استانی باید بیش از گذشته با بهره‌گیری از شیوه‌های هنری پیام مناسب را در روز پنجم اردیبهشت به جهان مخابره کنیم.

استاندار خراسان جنوبی با اشاره به راهپیمایی روز قدس در آخرین جمعه ماه رمضان گفت: برای انجام هماهنگی‌های لازم در زمینه برگزاری راهپیمایی با شکوه روز قدس باید جلسه‌ای برگزار شود و رسانه‌های استان شکوه جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی روز قدس را به خوبی منعکس کنند.

وی گفتمان‌سازی درباره شعار سال “مهار تورم و رشد تولید” را ضروری دانست و اظهار داشت: رسانه‌ها با توجه به شیطنت‌های دشمن درخصوص کارگران و فرهنگیان، محتوای لازم را تولید کنند.

دبیر شورای اطلاع‌رسانی استان خراسان جنوبی نیز ابتدای این نشست گزارشی از برگزاری جلسات و مصوبات شورا در سال گذشته ارائه کرد.

علی فرخنده گفت: شورای اطلاع‌رسانی استان در سال گذشته ۷۵ مصوبه داشته و تنظیم برنامه‌ها بر محور جهاد امیدآفرینی بوده است.

وی ارزیابی نحوه ارتباط گیری دستگاه‌های اجرایی استان با رسانه‌ها را یکی از اقدامات انجام شده ذکر کرد و گفت: تاکنون ۱۷ دستگاه به نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی پاسخ داده و گزارش عملکرد رسانه‌ای خود را ارسال کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان جنوبی با اشاره به شعار سال ادامه داد: پیوست رسانه‌ای پروژه‌های مهم استان ضروری و مورد مطالبه فعالان رسانه‌ای است.

وی اظهار داشت: مدیران در تقویت ارتباط با رسانه، یک گام به جلو را دنبال کنند همچنین در حوزه مردمی‌سازی، ظرفیت‌های رسانه‌ای خوبی داریم که باید از آنها به درستی استفاده شود.