مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی گفت: برای تامین و راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری (تونل تصویربرداری) در مرز ماهیرود امسال قراردادی با بخش خصوصی منعقد شد که براساس آن تا ۱۰ ماه دیگر باید این دستگاه نصب و راه‌اندازی شود.

محمد رحیمی‌زاده  افزود: با توجه به اینکه یکی از موارد بسیار مهم در زمینه توسعه زیرساختی استان راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری صادراتی در مرز ماهیرود است در سنوات گذشته پیگیری‌های زیادی در این خصوص انجام شده است.

وی گفت: قرارداد نصب این دستگاه با یک شرکت خصوصی در سال جاری منعقد شد و برنامه ریزی ما این است که طی ۱۰ ماه شاهد بهره‌برداری دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود باشیم.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی اظهار داشت: به دلیل اولویت این اقدام و ضرورت زیادی که در مرز ماهیرود وجود دارد، این قرارداد ۱۰ ماهه منعقد شد در حالی که همین قرارداد در بندر چابهار ۲ ساله بسته شده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر زمین به پیمانکار تحویل داده و اقدامات اولیه آغاز شده است و دستگاه در مدت زمان مقرر به بهره‌برداری می‌رسد.

رحیمی‌زاده گفت: با نصب دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود، کامیون‌های حمل کالاهای صادراتی در محل اسکن می‌شود و تاثیر خوبی در تسهیل و روان‌سازی فرایند صادرات خواهد داشت.

وی افزود اسکن کالا در گمرک مبدا مانند شهید رجایی بندرعباس و سایر گمرکات انجام و به صورت سیستمی در سامانه گمرک بارگذاری می‌شود و بعد از اسکن کالا در مرز ماهیرود این تصاویر با هم مقایسه می‌شود لذا کاملا می‌توان جلوی هرگونه کالای قاچاق را در مرز گرفت.

مدیرکل گمرکات خراسان جنوبی درخصوص تاخیر در راه‌اندازی این دستگاه در مرز استان گفت: در سنوات گذشته یک دستگاه ایکس‌ری در مرز ماهیرود نصب شد اما متاسفانه شرایط جغرافیایی و آب و هوایی این مکان مدنظر قرار نگرفته بود و دستگاه نتوانست در بادها و توفان‌های مرز دوام بیاورد بنابراین دستگاه برگشت داده شد.

وی با بیان اینکه اعتبار مورد نیاز برای راه‌اندازی دستگاه ایکس‌ری ۱۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است افزود: قرارداد مربوطه با گمرک جمهوری اسلامی ایران است و اعتبار مورد نیاز توسط بخش خصوصی تامین خواهد شد.

استان خراسان جنوبی به عنوان سومین استان پهناور ایران در همسایگی ولایت فراه افغانستان دارای ۳۳۱ کیلومتر مرز مشترک با این کشور است.

این استان مرزی دارای ۲ گمرک رسمی به نام گمرک بیرجند و گمرک ماهیرود همچنین چهار بازارچه مرزی گلورده، ماهیرود، یزدان و دو کوهانه است که سه بازارچه به دلایل مختلف از جانب کشور افغانستان بسته شده و ماهیرود فعال‌ترین بازارچه خراسان جنوبی است.

بنابر آمار رسمی ۴۸ درصد صادرات کشور به افغانستان از مرز خراسان جنوبی انجام می‌شود.