فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ۱۱۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در یک سال گذشته توسط ماموران پلیس در این استان متلاشی شده است.

سرهنگ حسن شجاعی نسب  در نشست خبری تشریح برنامه‌های هفته انتظامی با اشاره به آمار مهر ۱۴۰۱ تا مهر ۱۴۰۲ اظهار کرد: در این رابطه هزار و ۵۲۳ دستگاه خودرو از قاچاقچیان توقیف شده است.

وی بیان کرد: از هفته انتظامی سال گذشته تاکنون ۱۳۶ طرح مقابله‌ای در زمینه مبارزه با مواد مخدر و پاکسازی نقاط آلوده به اجرا درآمده که در این مدت بیش از ۳۴ تن و ۳۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر کشف و ضبط شده است.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی گفت: ماموران انتظامی در این رابطه تعداد هشت هزار و ۱۰۵ نفر قاچاقچی و خرده فروش مواد مخدر را دستگیر کردند.

وی درباره مقابله با قاچاق کالا بیان کرد: در یک سال گذشته تاکنون ۲۶ طرح مقابله با قاچاق کالا توسط پلیس امنیت اقتصادی و پلیس آگاهی استان اجرا شده که در این رابطه ۲ هزار و ۶۳۸ دستگاه خودرو توقیف و سه هزار و ۸۰۹ نفر متهم دستگیر شده‌اند.

سرهنگ شجاعی نسب افزود: ۲ هزار و ۵۲۰ میلیارد ریال ارزش ریالی کالاهای قاچاق مکشوفه بوده که در این بین ۴۷ هزار و ۷۴۷ دستگاه انواع لوازم خانگی کشف شده است.

وی گفت: از مهر سال گذشته تاکنون چهار میلیون و ۹۲۳ هزار و ۹۳۵ لیتر انواع فرآورده‌های نفتی قاچاق در استان خراسان جنوبی کشف شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به جرایم سایبری گفت: ۹۴ درصد جرایم سایبری در استان کشف شده است.

وی افزود: این جرایم شامل ۴۰ درصد کلاهبرداری رایانه‌ای، ۳۲ درصد برداشت اینترنتی غیر مجاز، ۱۲ درصد هتک حیثیت و نشر اکاذیب، ۶ درصد جرایم علیه صحت و تمامیت داده‌ها و سه درصد مزاحمت اینترنتی و سایر جرایم بوده است.

سرهنگ شجاعی نسب درباره آمار یک سال گذشته تصادفات استان اظهار کرد: ۱۸ هزار و ۶۵۷ فقره تصادف در محورهای درون شهری و برون شهری استان به وقوع پیوست که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲۰ درصد رشد دارد.

وی گفت: تعداد متوفیان هم ۲۴ درصد رشد داشته است اما در ۶ ماه نخست امسال با تلاش نیروهای پلیس و همکاری سایر سازمان‌ها، کاهش سه درصدی آمار فوتی‌ها را شاهد هستیم.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی درخصوص علت تامه تصادفات اظهار کرد: ۴۸ درصد حوادث جاده‌ای به خاطر توجه نکردن به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی بوده و ۴۲ درصد تصادفات در محورهای روستایی رخ می‌دهد.

وی گفت: از مهر سال گذشته تاکنون یک میلیون و ۱۴۸ راننده متخلف اعمال قانون شدند و بیش از ۹ هزار و ۸۴۲ خودرو توقیف شده است.

۱۱۰ باند تهیه و توزیع مواد مخدر در خراسان جنوبی متلاشی شد

سرهنگ شجاعی نسب با بیان اینکه در یک سال گذشته ۷۸ میلیون و ۱۰۴ هزار تردد در جاده‌های استان با ۱۱ درصد افزایش ثبت شده گفت: بیش از ۱۳ هزار خودرو دارای سرعت بحرانی هم توقیف سیستمی شده است.

وی همچنین از صدور بیش از ۵۰ هزار جلد گذرنامه در یک سال گذشته خبر داد و گفت: ۶ ماه نخست امسال هم ۱۳ هزار و ۶۹۹ فقره گذرنامه عادی، ۱۵ هزار و ۶۵۴ فقره گذرنامه زیارتی ویژه اربعین صادر شد.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با بیان اینکه بازدید از ۹ هزار و ۹۴۳ صنف در یک سال گذشته به منظور رعایت اصول انتظامی انجام شده اظهار کرد: ۲ هزار و ۲۹۰ صنف تذکر، ۶۵۰ مورد اخذ تعهد، ۷۰۴ مورد اخطاریه و ۲۲۱ مورد هم پلمب شده است لذا در حوزه صنوف کوتاه نمی‌آییم و اگر از اصول انتظامی خارج شوند، پلمب خواهند شد.

وی با اشاره به وقوع برخی قتل‌های مکشوفه در استان اظهار کرد: این قتل‌ها ناشی از نزاع گروهی و فردی بوده که بیشتر آنها کشف شده است و حتی مواردی که قاتل به خارج از استان فرار کرده توانستیم شناسایی و دستگیر کنیم.

شجاعی نسب درباره برخی مسایل و آسیب‌های اجتماعی در محدوده پارک آزادگان بیرجند گفت: در مورد موضوعات اجتماعی همه نهادها باید پای کار باشند و برای مسایل این محدوده هم بازدیدهای میدانی و بررسی راهکارها انجام شده حتی طرح‌هایی برای برخورد با هنجارشکنان و خودروهایی که کورس می‌گذاشتند، اجرا شده است.

وی با اشاره به نصب سرعتگیرهای جدید در سطح شهر بیرجند بیان کرد: برخی اقدامات کوتاه مدت بوده لذا برای پیشگیری از حوادث باید نصب تجهیزات هوشمند در دستور کار باشد اما رانندگان نیز خیابان را با پیست نباید اشتباه بگیرند.

فرمانده انتظامی خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات انتظامی برای برقراری امنیت در زمان فرخوان‌هایی همچون ۲۵ شهریور گفت: نیروهای انتظامی با هوشیاری و تدبیر، امنیت همه نقاط را رصد می‌کنند و تعدادی افراد در این زمان دستگیر شدند اما بعد از تذکر و اخذ تعهد، آنها را آزاد کردیم لذا به بازداشت و زندان نکشید.

وی با بیان اینکه هفته انتظامی ۱۳ مهر ماه با شعار “شهروند قانون‌مدار، پلیس خدمتگزار” شروع می‌شود افزود: تا ۱۹ مهر ماه بیش‌ از ۷۰ برنامه در مرکز استان و بیش‌ از ۳۰۰ برنامه در سراسر استان اجرا می‌شود.

سرهنگ شجاعی نسب به مهمترین برنامه‌های هفته انتظامی در استان اشاره کرد و گفت: دیدار با نماینده ولی فقیه در استان، عطرافشانی مزار شهدا، ارتباط مستقیم فرماندهان با مردم، برگزاری مراسم صبحگاه مشترک، شرکت در نماز جمعه، اهدای خون، اجرای طرح ویزیت رایگان پزشکی و دندانپزشکی از جمله این برنامه‌هاست.

نویسنده ،خبرنگار و سردبیر: ا .حسن پور