دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: باید حرکت‌های شتاب‌بخش فرهنگی را مجدد از گفتمان خانواده شروع کنیم که امروز در حال تبدیل به گفتمان محوری در نظام فرهنگی کشور است.

سید مجید امامی روز شنبه در نشست شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی افزود: اگر این شورا قرارگاه فرهنگی استان به‌ شمار می‌رود و قرار است دولت، اهداف انقلاب را در راستای احیای منویات و حرکت شتاب‌بخش فرهنگی جامعه به سمت تمدن نوین اسلامی پیگیری کند و برای همراه شدن با تغییرات نسلی و همتراز کردن این تغییرات با اصالت‌ها، افق‌ها و اهداف بزرگ الهی که در جامعه وجود داشته، یک پارلمان و مرکز هماهنگی راهبردی لازم است.

وی گفت: اهمیت این مرکز هماهنگی راهبردی وقتی زیاد می‌شود که بخشی از تعابیر یا حتی گفتمان‌های سیاستگذاری و راهبردی، زمان آن عوض شده و نمی‌گویم ناکارآمد شده است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور با طرح این پرسش که متولی خانواده در نظام فرهنگی کشور کدام است؟ ادامه داد: در شریطی قرار گرفتیم که گفتمان مفید برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی در کشور خانواده است و دلیلی ندارد مجدد دستگاهی را برای تمشیت امور خانواده ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه نظام فرهنگی جامعه متولی تحول و بحران‌ها و نجات امر خانواده است گفت: در شورای فرهنگ عمومی استان می‌توان هم‌افزایی را به وجود آورد و با ضمانت اجرایی استاندار به عنوان نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان مانند مصوبات شورای برنامه‌ریزی یا شورای تامین اقدام کرد.

امامی اظهار داشت: تاکیدات وزیر کشور در یک سال اخیر درخصوص محوریت و کانون بودن شورای فرهنگ عمومی استان به استانداران نیز از باب تذکر و یادآوری بوده است.

وی گفت: حتی در شرایطی قرار گرفتیم که یک گفتمان فردگرایانه یا حتی گفتمان ناظر به رفتار مثلا رعایت حجاب، بسندگی و کفایت از گفت و گو با جامعه و تعقل در جامعه ندارد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور افزود: اگر نجات خانواده و صیانت از حقوق و حریم اجتماعی و حریم جنسی خانواده را برای والدین مدارس، اولیای دانشگاه، اصحاب رسانه و البته خانواده‌ها مساله کنیم آیا از ظرفیت بیش از ۷۵ درصدی تمایل و رأی قاطع مردم به حجاب و حیا در یک زندگی روزمره بهره‌مند نمی‌شویم؟

وی گفت: در این صورت می‌توانیم با بهره‌گیری از نقاط قوت و حرکت‌های گذشته و عبرت گرفتن از ناکارآمدی‌ها برای ارزش بنیادین حجاب و عفاف و صیانت از خانواده میوه‌چینی کنیم بنابراین موضع شورای فرهنگ عمومی این است بدون اینکه دستگاهی به دستگاه‌های عریض و طویل موجود اضافه کنیم در این پارلمان فرهنگی می‌توانیم به‌طور هم‌افزا گفتمان برنامه‌ریزی را تغییر دهیم.

امامی افزود: در کنار نارسایی‌ها و محدودیت‌هایی که وجود دارد، پیشنهاد ما این است که در استان به اولویت‌ها پرداخته شود و در حوزه سرمایه اجتماعی اولویت قاطع که در برنامه تحولی دولت هم آمده، رویدادهای مشارکت‌آفرین و نشاط آفرین است و بهره‌مندی از ظرفیت‌های زیست‌بوم‌های مختلف در کشور که نشاط را به جامعه ما باز می‌گرداند.

وی بیان کرد: آنچه در خراسان جنوبی به لحاظ محوریت گردشگری معنوی و عرفانی وجود دارد نیز با نشاط اجتماعی در ارتباط است و حوزه‌های ورزش، ادبیات و جوانان مسیرهای تقویت نشاط اجتماعی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

امامی اولویت دوم را حوزه زیست عفیفانه عنوان کرد و گفت: دیدیم در شرایط اخیر بعضی نارسایی‌ها و البته بهانه‌گیری‌ها در غنیمت شمردن‌های رقیب، متاسفانه هزینه‌هایی در این عرصه یا به بهانه این عرصه به ما تحمیل کرد.

وی افزود: معتقدیم با گفتمان خانواده‌، حیا و زیست عفیفانه می‌شود این نارسایی نظام فرهنگی را که فقط این نیست و بخش دیگری از چالش‌ها در حوزه فرهنگی جسمی و جنسیتی در جامعه را نمایندگی می‌کند، جبران کرد.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور گفت: باید تجدیدنظر کنیم در نسبت جدی که زنان جامعه ما در حرکت کلی فرهنگی جامعه دارند و این جایگاه، موقعیت و هویت را برای خودمان حل کنیم تا رقیب نخواهد به اسم جنبش زنان در کشور تحول‌آفرینی منفی و ناامن‌سازی فرهنگی انجام دهد.

وی ادامه داد: عرصه سوم صنایع فرهنگی است که سهل‌ترین مسیر برای پس گرفتن ابتکار عمل در سبک زندگی و مسائل فرهنگی محسوب می‌شود و اگر در زندگی روزمره مانند پدران نیک و تاریخ‌ساز خود زندگی نمی‌کنیم و بلکه بی‌معنا زندگی می‌کنیم بخش مهمی به دلیل دست افزارها، خدمات، صنایع و بازی‌های آنلاین در دسترس افراد جامعه است.

امامی گفت: پیشنهاد دوم با توجه به نزدیکی خراسان جنوبی به ۲ حوزه پرکاربرد به لحاظ فرهنگی یعنی مشهد مقدس و کشور افغانستان است و استان این ظرفیت را دارد که صنایع فرهنگی کل خراسان به خصوص شهر زائرپذیر مشهد و دوم کشور همسایه را پشتیبانی کند.

وی افزود: تقویت صنایع فرهنگی با توجه به تاریخ غنی منطقه می‌تواند محور یک اقتصاد سبز برای خراسان جنوبی باشد که با چالش‌های زیست محیطی نیز درگیر است و با کمک استانداری، اقتصاد فرهنگی پیشران قرار گیرد.

دبیر شورای فرهنگی عمومی کشور در بخش دیگری از سخنانش گفت: مصوبات شورای فرهنگ عمومی با ابلاغ استاندار و فرمانداران در حکم قانون است و در شورای عالی هم برای مصوبات ابلاغ رئیس جمهور را داریم.

وی تاکید کرد: حضور اعضای شورای فرهنگ عمومی در جلسات الزامی است و ما هم در دبیرخانه باید سعی کنیم که به لحاظ ورودی و خروجی به جلسات ارتقای کیفیت داشته باشیم.

امامی با اشاره به اینکه درخصوص موضوع پیوست فرهنگی در شورای هماهنگی اجتماعی دولت تصمیم جدی گرفته شده است افزود: در این خصوص برخی راهکارها را تسهیل کردیم و بقیه به برنامه هفتم توسعه برمی‌گردد که حکم واحد الزام‌آور اخذ شود.

وی گفت: در مورد ولنگاری حوزه فضای مجازی که زیاد درباره آن صحبت می‌شود، بخشی از آن باید در حوزه پالایش و نظارت، درمان شود و کارهای نکرده در این زمینه زیاد است.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اظهار داشت: در یک ماه گذشته بسته‌های تشویقی بسیار خوبی برای کسب و کارهایی که از ظرفیت‌های فضای مجازی داخلی استفاده کنند، در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به اعمال محدودیت برای ۲ پیام‌رسان خارجی در یک ماه اخیر گفت: با ایجاد این محدودیت‌ها ظرفیتی برای استفاده از فیلترشکن‌ها حتی توسط نوجوانان فراهم شده و بعضا با هماهنگی والدین این کار انجام می‌شود که مطلوب نیست و باز هم فرهنگ و تربیت قربانی شد.

امامی ادامه داد: به نظر می‌آید با باز شدن پیام‌رسان‌ها و مهلت دادن به مردم و خانواده‌ها برای انتخاب یک شبکه اجتماعی کارآمد دیگر به دلیل عدم پذیرش شروط کشور توسط آن شبکه اجتماعی، مقداری باید توجیه‌پذیرتر این تصمیم را اداره کنیم.

وی چهارگانه خانواده، خانه، مسجد و محله را نه اولویت بلکه تنها مسیر نجات نظام فرهنگی کشور برشمرد و گفت: این ساز و کارها و اعتبارات محدود و قطره‌چکانی فقط بسترساز و تنظیم‌گر حیات فرهنگی مردم هستند و فعالان فرهنگی را باید تقویت کنیم.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور تصریح کرد: مسجد را باید مجدد با محوریت امام جماعت بیدار، هوشمند، مسلط به تحولات نسلی به قلب فرهنگی محله و شهر تبدیل کنیم زیرا از مسجد راحت‌تر می‌توان به خانه رفت و شاهراه مطمئنی است که ما باید انسداد ایجاد شده را رفع کنیم.

وی افزود: وقتی در مورد خراسان جنوبی صحبت می‌کنیم همچنان رایحه معنویت و عطر زیارت همراه ماست و این سرمایه معنوی بزرگ استان را نمی‌توان با هیچ تقسیم یا چیز دیگری کنار گذاشت که امیدواریم از این فرصت استفاده شود.

اولین نشست فصلی مجمع عمومی شورای فرهنگ عمومی استان خراسان جنوبی امروز با حضور دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور، نماینده ولی فقیه در خراسان جنوبی، استاندار، اعضای شورای فرهنگ عمومی استان، ائمه جمعه و روسای ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان‌های خراسان جنوبی در سالن شهید رجایی استانداری برگزار شد.

نوشته و خبر نگار : مهدیه حسن پور دبیر سرویس فرهنگی و هنری و ا.حسن پور